Tato diplomová práce je zaměřena na tradice a zvyky českých zemí. Snahou bylo propojit co nejvíce vzdělávacích oblastí. Hlavní důraz byl kladen na výtvarné ztvárnění, ovšem nejsou opomenuty ani historické souvislosti všech tradic a zvyků. Hlavním cílem bylo vytvořit komplex jedinečných českých unikátů, které lze využít v praxi v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the traditions and customs of the Czech lands. The aim was to connect as many educational areas as possible. Main emphasis was put on the visual rendering as well as the historical context of traditions and customs. The main objective was to create a exceptional complex of Czech uniques that can be used in the art lessons at primary school.
Klíčová slova
Tradice, zvyky, základní škola, lidové, náboženství, křesťanství, Česká republika, výtvarná výchova, učitel, žák, projekt.
Tato diplomová práce je zaměřena na tradice a zvyky českých zemí. Snahou bylo propojit co nejvíce vzdělávacích oblastí. Hlavní důraz byl kladen na výtvarné ztvárnění, ovšem nejsou opomenuty ani historické souvislosti všech tradic a zvyků. Hlavním cílem bylo vytvořit komplex jedinečných českých unikátů, které lze využít v praxi v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the traditions and customs of the Czech lands. The aim was to connect as many educational areas as possible. Main emphasis was put on the visual rendering as well as the historical context of traditions and customs. The main objective was to create a exceptional complex of Czech uniques that can be used in the art lessons at primary school.
Klíčová slova
Tradice, zvyky, základní škola, lidové, náboženství, křesťanství, Česká republika, výtvarná výchova, učitel, žák, projekt.
Pokyny pro zpracování:
TEORETICKÁ ČÁST
- vymezení obsahu a cílů tematického projektu;
- obsah projektu jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda v rámci výuky ve výtvarné výchově na ZŠ;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci základního školství v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově a dokumenty RVP/ŠVP.
PRAKTICKÁ ČÁST
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu lidových zvyků ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Rozsah grafických prací:
Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Zásady pro vypracování
Pokyny pro zpracování:
TEORETICKÁ ČÁST
- vymezení obsahu a cílů tematického projektu;
- obsah projektu jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda v rámci výuky ve výtvarné výchově na ZŠ;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci základního školství v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově a dokumenty RVP/ŠVP.
PRAKTICKÁ ČÁST
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu lidových zvyků ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Rozsah grafických prací:
Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
BALEKA, J. Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia, 1997. 492 s. ISBN: 80-200-0609-5.
BESTAJOVSKÝ, M. Lidové obyčeje a nápady pro šikovné ruce - Zima, Brno: 2004. 64 s. ISBN 80-251-0476-1.
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele, Praha: Fortuna, 2006. 135 s. ISBN 80-7168-958-0.
ČAPEK, J. Knihy o umění, Praha: Triáda, 2009. 616s. ISBN 978-80-87256-09-1.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
LANGHAMMEROVÁ, Jiřina. Lidové zvyky: výroční obyčeje z Čech a Moravy. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 339 s. ISBN 80-7106-525-0.
MOTLOVÁ, Milada. Český rok od jara do zimy. 1. vyd. Praha: Fortuna Libri, 2010. 235 s. ISBN 978-80-7321-522-4.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
TAYLO, R. The Visual Arts in Education. London, The Falmer Press 1992.
VONDRUŠKOVÁ, Alena. Český lidový a církevní rok. Brno: MOBA, 2015, 304 s. ISBN 978-80-243-6761-3.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
BALEKA, J. Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia, 1997. 492 s. ISBN: 80-200-0609-5.
BESTAJOVSKÝ, M. Lidové obyčeje a nápady pro šikovné ruce - Zima, Brno: 2004. 64 s. ISBN 80-251-0476-1.
COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele, Praha: Fortuna, 2006. 135 s. ISBN 80-7168-958-0.
ČAPEK, J. Knihy o umění, Praha: Triáda, 2009. 616s. ISBN 978-80-87256-09-1.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
LANGHAMMEROVÁ, Jiřina. Lidové zvyky: výroční obyčeje z Čech a Moravy. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 339 s. ISBN 80-7106-525-0.
MOTLOVÁ, Milada. Český rok od jara do zimy. 1. vyd. Praha: Fortuna Libri, 2010. 235 s. ISBN 978-80-7321-522-4.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
TAYLO, R. The Visual Arts in Education. London, The Falmer Press 1992.
VONDRUŠKOVÁ, Alena. Český lidový a církevní rok. Brno: MOBA, 2015, 304 s. ISBN 978-80-243-6761-3.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.