Předkládaná teoreticko-projektová diplomová práce se zabývá zpracováním výtvarného projektu s názvem Hlavu vzhůru, realizovaného v rámci lekcí výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky oblohy a oblak ve výtvarném umění a projektového vyučování, navazuje projektová část složená z osmi navržených výtvarných lekcí. Projektová část dále zahrnuje popsané realizace a didaktickou analýzu jednotlivých lekcí. Diplomová práce je také doplněna o obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentaci lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
The presented theoretical and project diploma thesis was aimed at developing an art project named Head up, during the Art Education lessons in the first level of elementary school. It is structured in two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part provides a general insight into the problems of the sky and the cloud in visual arts and is followed by the project part which consists in eight proposed art lessons, description of the compositions and the didactic analysis of individual lessons. The diploma thesis is followed with pictorial annexes related to the theoretical part, photo documentation of lessons and proposed structured preparation.
art education, art project, project teaching, head up, sky, clouds
Rozsah průvodní práce
123 s. (144 591 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná teoreticko-projektová diplomová práce se zabývá zpracováním výtvarného projektu s názvem Hlavu vzhůru, realizovaného v rámci lekcí výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky oblohy a oblak ve výtvarném umění a projektového vyučování, navazuje projektová část složená z osmi navržených výtvarných lekcí. Projektová část dále zahrnuje popsané realizace a didaktickou analýzu jednotlivých lekcí. Diplomová práce je také doplněna o obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentaci lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
The presented theoretical and project diploma thesis was aimed at developing an art project named Head up, during the Art Education lessons in the first level of elementary school. It is structured in two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part provides a general insight into the problems of the sky and the cloud in visual arts and is followed by the project part which consists in eight proposed art lessons, description of the compositions and the didactic analysis of individual lessons. The diploma thesis is followed with pictorial annexes related to the theoretical part, photo documentation of lessons and proposed structured preparation.
art education, art project, project teaching, head up, sky, clouds
Zásady pro vypracování
Pokyny pro zpracování:
TEORETICKÁ ČÁST
- vymezení obsahu a cílů projektu v rámci tématického zadání;
- obsah projektu jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda v rámci výuky ve výtvarných oborech ZŠ/ZUŠ;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci základního školství v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově a dokumenty RVP/ŠVP.
PROJEKTOVÁ ČÁST
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu nebe, vzduchu apod. ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ/ZUŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Rozsah grafických prací: Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Zásady pro vypracování
Pokyny pro zpracování:
TEORETICKÁ ČÁST
- vymezení obsahu a cílů projektu v rámci tématického zadání;
- obsah projektu jako téma a námět v umělecké tvorbě;
- projektová metoda v rámci výuky ve výtvarných oborech ZŠ/ZUŠ;
- analýza prostoru pro zvolené výtvarné prostředky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově v rámci základního školství v souvislostech se současnými proudy ve výtvarné výchově a dokumenty RVP/ŠVP.
PROJEKTOVÁ ČÁST
Vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím tématu nebe, vzduchu apod. ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ/ZUŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy prakticko-teoreticky. Jednotlivé části práce budou adekvátně akcentovány v obrazové dokumentaci.
Rozsah grafických prací: Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
BALEKA, J. Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia, 1997. 492 s. ISBN: 80-200-0609-5.
FLORENTOVÁ, Helena. Křesťanské nebe: poznáváme světce v umění a legendách. Vyd. 1. Ilustroval Vladimír KOPECKÝ. V Praze: Artia, 1994. ISBN 80-85805-17-0.
DAMISCH, Hubert. A theory of /cloud/: toward a history of painting. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2002. ISBN 0804734402.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Vyd. v češtině 2. (rev.), v Mladé frontě a Argu 1. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0.
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. 1. vyd. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
HYGINUS. Sphaera octava: mýty a věda o hvězdách. 1. vyd. Přeložil Radislav HOŠEK. Praha: Artefactum, 2013. ISBN 978-80-86890-56-2.
HOWARD, Luke. Essay on the Modifications of Clouds. Cambridge: Cambridge Univ Pr, 2011. ISBN 9781108037686.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
MACEK, Petr, Richard BIEGEL a Jakub BACHTÍK. Barokní architektura v Čechách. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2736-6.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
TAYLOR. The Visual Arts in Education. London, The Falmer Press 1992.
VALENTA, J. (et al.). Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Artama, 1993. 61 s.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Brno: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou, 2005. 289 s. ISBN 80-7254-705-4.
BALEKA, J. Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia, 1997. 492 s. ISBN: 80-200-0609-5.
FLORENTOVÁ, Helena. Křesťanské nebe: poznáváme světce v umění a legendách. Vyd. 1. Ilustroval Vladimír KOPECKÝ. V Praze: Artia, 1994. ISBN 80-85805-17-0.
DAMISCH, Hubert. A theory of /cloud/: toward a history of painting. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2002. ISBN 0804734402.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Vyd. v češtině 2. (rev.), v Mladé frontě a Argu 1. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0.
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. 1. vyd. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
HYGINUS. Sphaera octava: mýty a věda o hvězdách. 1. vyd. Přeložil Radislav HOŠEK. Praha: Artefactum, 2013. ISBN 978-80-86890-56-2.
HOWARD, Luke. Essay on the Modifications of Clouds. Cambridge: Cambridge Univ Pr, 2011. ISBN 9781108037686.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
MACEK, Petr, Richard BIEGEL a Jakub BACHTÍK. Barokní architektura v Čechách. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2736-6.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
TAYLOR. The Visual Arts in Education. London, The Falmer Press 1992.
VALENTA, J. (et al.). Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Artama, 1993. 61 s.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.