Předložená teoreticko projektová diplomová práce se zabývá tematikou české experimentální poezie 60. a 70. let 20. století a jejím zpracováním prostřednictvím výtvarně literárního projektu na 2. stupni základní školy. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky experimentální poezie a projektového vyučování, navazuje projektová část, v níž je navržený projekt realizován. Projektová část zahrnuje krom popsané realizace také didaktickou analýzu dílčích lekcí. Celou diplomovou práci doplňují obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentace dílčích lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
The presented theoretical and project diploma thesis deals with the theme of the Czech experimental poetry of the 60s and 70s of the 20th century and its elaboration through an art - literary project at the 2nd grade of elementary school. The theoretical part gives a general insight into the issues of experimental poetry and project teaching, the project part in which the proposed project is implemented follows. In addition to the described implementation, the project part also includes a didactic analysis of partial lessons. The diploma thesis complements the pictorial annexes related to the theoretical part, photographic documentation of partial lessons and proposed structured preparation.
Předložená teoreticko projektová diplomová práce se zabývá tematikou české experimentální poezie 60. a 70. let 20. století a jejím zpracováním prostřednictvím výtvarně literárního projektu na 2. stupni základní školy. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky experimentální poezie a projektového vyučování, navazuje projektová část, v níž je navržený projekt realizován. Projektová část zahrnuje krom popsané realizace také didaktickou analýzu dílčích lekcí. Celou diplomovou práci doplňují obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentace dílčích lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
The presented theoretical and project diploma thesis deals with the theme of the Czech experimental poetry of the 60s and 70s of the 20th century and its elaboration through an art - literary project at the 2nd grade of elementary school. The theoretical part gives a general insight into the issues of experimental poetry and project teaching, the project part in which the proposed project is implemented follows. In addition to the described implementation, the project part also includes a didactic analysis of partial lessons. The diploma thesis complements the pictorial annexes related to the theoretical part, photographic documentation of partial lessons and proposed structured preparation.
1. Písmo a text z pohledu sémiotiky a teorie vizuální komunikace. Stručné nastínění vývoje písma a jeho klasifikace.
2. Vymezení pojmu "experimentální poezie" z pohledu literární teorie. Nastínění celkového vývoje experimentální poezie světové i tuzemské se zvláštním zaměřením na proud české experimentální poezie 60. a 70. let 20. století.
3. Uvedení předních směrů a tvůrců, pracujících s textovým sdělením v moderním a současném výtvarném umění.
4. Problematika práce s textem v minulé i současné výtvarné výchově. Příprava, realizace a dokumentace výtvarných lekcí, využívajících textovou vizualitu, v rámci výtvarné výchovy v 9. ročníku základní školy.
Zásady pro vypracování
1. Písmo a text z pohledu sémiotiky a teorie vizuální komunikace. Stručné nastínění vývoje písma a jeho klasifikace.
2. Vymezení pojmu "experimentální poezie" z pohledu literární teorie. Nastínění celkového vývoje experimentální poezie světové i tuzemské se zvláštním zaměřením na proud české experimentální poezie 60. a 70. let 20. století.
3. Uvedení předních směrů a tvůrců, pracujících s textovým sdělením v moderním a současném výtvarném umění.
4. Problematika práce s textem v minulé i současné výtvarné výchově. Příprava, realizace a dokumentace výtvarných lekcí, využívajících textovou vizualitu, v rámci výtvarné výchovy v 9. ročníku základní školy.
Seznam doporučené literatury
BLOCK, F., HEIBACH, Ch., WENZ. K., (ed.). P0es1s: The Aesthetics od Digital Poetry. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag. 2004. 432 s.
FLUSSER, Vilém. Jazyk a skutečnost. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2005. Delfín (Triáda). ISBN 80-86138-54-2. 200 s.
FULKOVÁ, Marie. Diskurz umění a vzdělávání. Praha. H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. 334 s.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Na hranicích umění. Praha: Prostor, Arkýř, 1990. ISBN: 80-85190-06-0. 160 s.
JANSKÁ, Lenka. Mezi obrazem a textem: text a grafém v evropském a českém malířství 1910-1930. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2007. ISBN 978-80-204-1523-3. 168 s.
KORÁB, Daniel. Písmo ve výtvarné tvorbě. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4794-1. 128 s.
KRÁTKÁ, Eva (ed.). Česká vizuální poezie: teoretické texty. Vyd. 1. Brno: Host, 2013. ISBN 978-80-7294-736-2. 308 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8. 226 s.
SOLT, Mary E. Concrete Poetry: A World View. Indiana University Press, 1970. ISBN 978-025311300. 311 s.
VANČÁT, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení: Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Karolinum, 2000. ISBN 8071849758. 167 s.
Rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
BLOCK, F., HEIBACH, Ch., WENZ. K., (ed.). P0es1s: The Aesthetics od Digital Poetry. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag. 2004. 432 s.
FLUSSER, Vilém. Jazyk a skutečnost. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2005. Delfín (Triáda). ISBN 80-86138-54-2. 200 s.
FULKOVÁ, Marie. Diskurz umění a vzdělávání. Praha. H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. 334 s.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Na hranicích umění. Praha: Prostor, Arkýř, 1990. ISBN: 80-85190-06-0. 160 s.
JANSKÁ, Lenka. Mezi obrazem a textem: text a grafém v evropském a českém malířství 1910-1930. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2007. ISBN 978-80-204-1523-3. 168 s.
KORÁB, Daniel. Písmo ve výtvarné tvorbě. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4794-1. 128 s.
KRÁTKÁ, Eva (ed.). Česká vizuální poezie: teoretické texty. Vyd. 1. Brno: Host, 2013. ISBN 978-80-7294-736-2. 308 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997. ISBN 80-902267-2-8. 226 s.
SOLT, Mary E. Concrete Poetry: A World View. Indiana University Press, 1970. ISBN 978-025311300. 311 s.
VANČÁT, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení: Gnoseologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Karolinum, 2000. ISBN 8071849758. 167 s.
Rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.