Tématem diplomové práce je "Přírodní materiály v předmětu Praktické činnosti na 1. stupni venkovské ZŠ. V úvodu jsou vymezeny cíle a úkoly diplomové práce. Teoretická část je věnována pojetím, cílům a výstupním kompetencím v technické a environmentální výchově na 1. stupni. Zabývá se popisem známých i méně známých přírodnin a charakteristikou různých pracovních technik při práci s přírodními materiály. Nedílnou součástí teoretické části je popis venkovské základní školy v obci Malonty. V praktické části je navrženo deset didaktických námětů pro práci s přírodními materiály. Některé z nich byly realizovány v praxi a jejich efektivita byla ověřována formou dotazníků pro děti.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is Natural materials in the subject of Craft at primary school (at the first level of the elementary village school). The aims and tasks of the diploma thesis are defined in the introduction. The theoretical part is devoted to concepts, goals and output competences in technical and environmental education at the first level. It deals with the description of well-known and lesser-known nature materials and the characteristics of various natural techniques when working with natural materials. The description of the elementary school in the village of Malonty is the integral part of the theoretical text. In the practical part, ten didactic themes for working with natural materials are proposed. Some of them were realized in practice and their effectiveness was verified through questionnaires for children.
Klíčová slova
Klíčová slova: Člověk a svět práce, environmentální výchova, primární technická výchova, přírodní materiály, plody keřů a stromů, rostliny, plody, nerosty, zbytky a produkty živočichů.
Klíčová slova v angličtině
Key words: Man and the world of work, environmental education, primary technical education, natural materials, fruits of shrubs and trees, plants, fruits, minerals, remains and products of animals.
Rozsah průvodní práce
118 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je "Přírodní materiály v předmětu Praktické činnosti na 1. stupni venkovské ZŠ. V úvodu jsou vymezeny cíle a úkoly diplomové práce. Teoretická část je věnována pojetím, cílům a výstupním kompetencím v technické a environmentální výchově na 1. stupni. Zabývá se popisem známých i méně známých přírodnin a charakteristikou různých pracovních technik při práci s přírodními materiály. Nedílnou součástí teoretické části je popis venkovské základní školy v obci Malonty. V praktické části je navrženo deset didaktických námětů pro práci s přírodními materiály. Některé z nich byly realizovány v praxi a jejich efektivita byla ověřována formou dotazníků pro děti.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is Natural materials in the subject of Craft at primary school (at the first level of the elementary village school). The aims and tasks of the diploma thesis are defined in the introduction. The theoretical part is devoted to concepts, goals and output competences in technical and environmental education at the first level. It deals with the description of well-known and lesser-known nature materials and the characteristics of various natural techniques when working with natural materials. The description of the elementary school in the village of Malonty is the integral part of the theoretical text. In the practical part, ten didactic themes for working with natural materials are proposed. Some of them were realized in practice and their effectiveness was verified through questionnaires for children.
Klíčová slova
Klíčová slova: Člověk a svět práce, environmentální výchova, primární technická výchova, přírodní materiály, plody keřů a stromů, rostliny, plody, nerosty, zbytky a produkty živočichů.
Klíčová slova v angličtině
Key words: Man and the world of work, environmental education, primary technical education, natural materials, fruits of shrubs and trees, plants, fruits, minerals, remains and products of animals.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní cíle diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); pojetí, cíle a výstupní kompetence v environmentální výchově podle RVP ZV; charakteristika přírodních materiálů.
Na základě těchto přípravných studií vytvořte minimálně 10 výukových námětů pro uplatnění přírodních materiálů na 1. stupni ZŠ. Výukové náměty budou nosným tématem praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi technickými i didaktickými pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním průzkumu vybraných námětů pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se souhrnně vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení přírodních materiálů, obsaženým ve Vašich výukových námětech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových námětů v technickém a environmentálním vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní cíle diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); pojetí, cíle a výstupní kompetence v environmentální výchově podle RVP ZV; charakteristika přírodních materiálů.
Na základě těchto přípravných studií vytvořte minimálně 10 výukových námětů pro uplatnění přírodních materiálů na 1. stupni ZŠ. Výukové náměty budou nosným tématem praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi technickými i didaktickými pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním průzkumu vybraných námětů pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se souhrnně vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení přírodních materiálů, obsaženým ve Vašich výukových námětech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace námětů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových námětů v technickém a environmentálním vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X.
HOROVÁ, J.: 100 inspirací z Ekoateliéru. Praha: Portál, 2010. 136 s. ISBN 978-80-7367-748-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
Kol.: Výrobky z přírodních materiálů. Anagram: Praha, 2002. 108 s. ISBN 80-86331-78-4.
PARIK, P.: Tvoříme s dětmi z přírodních materiálů. Plot: Praha, 2013. 96 s. ISBN 978-80-7428-195-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-19 ].
ROUČOVÁ, E.: Aspekty environmentální výchovy v technické složce přípravy učitelů primární školy. In: Príprava učitelov elementaristov v novom storočí. Prešovská univerzita: Prešov, 2003, s. 328- 330. ISBN 80-8068-146-5.
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [ cit. 2016-10-19 ].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Ostrava:
Pedagogická fakulta, 1991.
VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Brno: Computer Press, 2006. 40 s. ISBN 80-251-1183-0.
Seznam doporučené literatury
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. 266 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
HONZÍKOVÁ, J.: Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
HONZÍKOVÁ, J.: Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 2003. Tištěná část 34+ 205 s. CD. ISBN 80- 7020- 124- X.
HOROVÁ, J.: 100 inspirací z Ekoateliéru. Praha: Portál, 2010. 136 s. ISBN 978-80-7367-748-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
Kol.: Výrobky z přírodních materiálů. Anagram: Praha, 2002. 108 s. ISBN 80-86331-78-4.
PARIK, P.: Tvoříme s dětmi z přírodních materiálů. Plot: Praha, 2013. 96 s. ISBN 978-80-7428-195-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-19 ].
ROUČOVÁ, E.: Aspekty environmentální výchovy v technické složce přípravy učitelů primární školy. In: Príprava učitelov elementaristov v novom storočí. Prešovská univerzita: Prešov, 2003, s. 328- 330. ISBN 80-8068-146-5.
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [ cit. 2016-10-19 ].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Ostrava:
Pedagogická fakulta, 1991.
VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Brno: Computer Press, 2006. 40 s. ISBN 80-251-1183-0.