Diplomová práce je zaměřena na zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. Zahrnuje dvě části. V úvodu teoretické části je věnována pozornost kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu. Jsou představeny jednotlivé fáze procesu didaktické transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická a kognitivní) a jeho nástrahy. Další část se zabývá didaktikou psychologie a podobou výuky psychologie na středních školách v České republice a na Slovensku. Praktická část obsahuje dvě výukové situace, které byly zpracované prostřednictvím metodiky 3A do didaktických kazuistik. Tyto kazuistiky umožňují vhled do výuky psychologie na základě její analýzy pomocí tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Výuková situace je tedy hodnocena z hlediska integrity jednotlivých vrstev výuky (tj. konceptové, tematické a kompetenční. Cílem tohoto kvalitativního přístupu není pouze hodnocení, ale také navržení alterace, která zlepšuje kvalitu výuky tak, aby vedla naplnění cíle výuky psychologie, tj. rozvíjení funkční psychologické gramotnosti.
Annotation in English
The diploma thesis is focused on examining the quality of teaching psychology at secondary schools. It includes two parts. In the introduction to the theoretical part, attention is paid to the quality of teaching in terms of content-oriented approach. There are presented individual phases of the process of didactic transformation of content (ontodidactic, psychodidactic and cognitive) and its pitfalls. The next part deals with the didactics of psychology and the form of teaching psychology at secondary schools in the Czech Republic and Slovakia. The practical part contains two teaching situations, which were created by 3A procedure into didactic case studies. These case studies provide insight into the teaching of psychology based on its analysis using the so-called model of in-depth structure of teaching. The teaching situation is therefore evaluated in terms of integrity of individual layers of teaching (ie conceptual, thematic and competence. The aim of this qualitative approach is not only evaluation, but also designing alterations that improve the quality of teaching to psychological literacy.
Keywords
kvality výuky, didaktika psychologie, funkční psychologická gramotnost, metodika 3A, model hloubkové struktury výuky
Keywords in English
quality of teaching, didactics of psychology, psychological literacy, 3A procedure, deep structure of instruction model
Length of the covering note
114
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. Zahrnuje dvě části. V úvodu teoretické části je věnována pozornost kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu. Jsou představeny jednotlivé fáze procesu didaktické transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická a kognitivní) a jeho nástrahy. Další část se zabývá didaktikou psychologie a podobou výuky psychologie na středních školách v České republice a na Slovensku. Praktická část obsahuje dvě výukové situace, které byly zpracované prostřednictvím metodiky 3A do didaktických kazuistik. Tyto kazuistiky umožňují vhled do výuky psychologie na základě její analýzy pomocí tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Výuková situace je tedy hodnocena z hlediska integrity jednotlivých vrstev výuky (tj. konceptové, tematické a kompetenční. Cílem tohoto kvalitativního přístupu není pouze hodnocení, ale také navržení alterace, která zlepšuje kvalitu výuky tak, aby vedla naplnění cíle výuky psychologie, tj. rozvíjení funkční psychologické gramotnosti.
Annotation in English
The diploma thesis is focused on examining the quality of teaching psychology at secondary schools. It includes two parts. In the introduction to the theoretical part, attention is paid to the quality of teaching in terms of content-oriented approach. There are presented individual phases of the process of didactic transformation of content (ontodidactic, psychodidactic and cognitive) and its pitfalls. The next part deals with the didactics of psychology and the form of teaching psychology at secondary schools in the Czech Republic and Slovakia. The practical part contains two teaching situations, which were created by 3A procedure into didactic case studies. These case studies provide insight into the teaching of psychology based on its analysis using the so-called model of in-depth structure of teaching. The teaching situation is therefore evaluated in terms of integrity of individual layers of teaching (ie conceptual, thematic and competence. The aim of this qualitative approach is not only evaluation, but also designing alterations that improve the quality of teaching to psychological literacy.
Keywords
kvality výuky, didaktika psychologie, funkční psychologická gramotnost, metodika 3A, model hloubkové struktury výuky
Keywords in English
quality of teaching, didactics of psychology, psychological literacy, 3A procedure, deep structure of instruction model
Research Plan
Diplomová práce je zaměřena na zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. Cílem práce je sledování vybraných didaktických aspektů výuky psychologie - jak je psychologie vyučovaná na středních školách a jakým způsobem lze zkvalitňovat její výuku. Obsahem teoretické části práce je vymezení didaktiky psychologie, zařazení výuky psychologie podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP GV) a Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání (RVP SOV). V praktické části práce jsou uvedené kazuistiky, které jsou postavené na kvalitativní obsahové analýze výuky psychologie podle metodiky 3A.
Research Plan
Diplomová práce je zaměřena na zkoumání kvality výuky psychologie na středních školách. Cílem práce je sledování vybraných didaktických aspektů výuky psychologie - jak je psychologie vyučovaná na středních školách a jakým způsobem lze zkvalitňovat její výuku. Obsahem teoretické části práce je vymezení didaktiky psychologie, zařazení výuky psychologie podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (RVP GV) a Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání (RVP SOV). V praktické části práce jsou uvedené kazuistiky, které jsou postavené na kvalitativní obsahové analýze výuky psychologie podle metodiky 3A.
Recommended resources
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.\\
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.\\
Sokolová, L. (2015). Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.\\
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Recommended resources
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.\\
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.\\
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.\\
Sokolová, L. (2015). Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.\\
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.