Diplomová práce se věnuje tématu výuky jazykově nadaných žáků v heterogenních skupinách na středních školách v České republice. V teoretické části práce nejprve představíme problematiku heterogenity a její různé druhy. Poté vymezíme klíčové koncepty nadání a jazykového nadání. Následně se budeme věnovat otázce identifikace nadaných žáků a nastíníme jejich možné charakteristiky. Ve druhé polovině teoretické části se zabýváme různými možnostmi diferenciace ve vyučování. Ty budou doplněny o četné konkrétní příklady vhodného přístupu k jazykově nadaným žákům v hodinách cizího jazyka v heterogenní skupině. Na závěr se budeme také zabývat psychologickými, sociálními a vzdělávacími potížemi, které mohou u nadaných žáků nastat.\\
Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách.\\
Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the teaching of languages in the case of gifted students in heterogenous groups in secondary schools in Czech Republic. The theoretical part of the thesis will first introduce the topic of heterogeneity and its different kinds. It will then move onto defining the key concepts of giftedness and specifically linguistic giftedness. The thesis will tackle the issue of the identification of gifted students and will present their possible characteristics. The second section of the theoretical part revolves around teaching differentiation and its various possibilities, which will be illustrated with concrete examples of approaches relevant to students gifted in languages during language classes in heterogenous groups. A further section also deals with the psychological, social and educational difficulties, which these students may have to face.\\
The practical part of the thesis will aim to verify the findings of the theoretical research and answer the research questions through questionnaires surveying the current situation of gifted students in language classes in Czech secondary schools.\\
Klíčová slova
Výuka cizích jazyků, nadaný žák střední školy, jazykové nadání, heterogenní skupina, diferenciace, individualizace
Klíčová slova v angličtině
Foreign language teaching, high school gifted student, linguistically gifted student, heterogeneous group, differentiation, individualisation
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
FR
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu výuky jazykově nadaných žáků v heterogenních skupinách na středních školách v České republice. V teoretické části práce nejprve představíme problematiku heterogenity a její různé druhy. Poté vymezíme klíčové koncepty nadání a jazykového nadání. Následně se budeme věnovat otázce identifikace nadaných žáků a nastíníme jejich možné charakteristiky. Ve druhé polovině teoretické části se zabýváme různými možnostmi diferenciace ve vyučování. Ty budou doplněny o četné konkrétní příklady vhodného přístupu k jazykově nadaným žákům v hodinách cizího jazyka v heterogenní skupině. Na závěr se budeme také zabývat psychologickými, sociálními a vzdělávacími potížemi, které mohou u nadaných žáků nastat.\\
Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách.\\
Praktická část bude sloužit k ověření poznatků z teoretického výzkumu a k zodpovězení výzkumných otázek pomocí dotazníků. Dotazníky se zaměřují na současnou situaci jazykově nadaných žáků v běžných hodinách cizího jazyka na českých středních školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the teaching of languages in the case of gifted students in heterogenous groups in secondary schools in Czech Republic. The theoretical part of the thesis will first introduce the topic of heterogeneity and its different kinds. It will then move onto defining the key concepts of giftedness and specifically linguistic giftedness. The thesis will tackle the issue of the identification of gifted students and will present their possible characteristics. The second section of the theoretical part revolves around teaching differentiation and its various possibilities, which will be illustrated with concrete examples of approaches relevant to students gifted in languages during language classes in heterogenous groups. A further section also deals with the psychological, social and educational difficulties, which these students may have to face.\\
The practical part of the thesis will aim to verify the findings of the theoretical research and answer the research questions through questionnaires surveying the current situation of gifted students in language classes in Czech secondary schools.\\
Klíčová slova
Výuka cizích jazyků, nadaný žák střední školy, jazykové nadání, heterogenní skupina, diferenciace, individualizace
Klíčová slova v angličtině
Foreign language teaching, high school gifted student, linguistically gifted student, heterogeneous group, differentiation, individualisation
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka nejprve komplexně zmapuje problematiku výuky heterogenních skupin žáků se zaměřením na specifické typy heterogenity, které nejvíce ovlivňují výuku cizích jazyků. Následně vymezí pojem nadaný žák, dohledá a zhodnotí dostupné nástroje pro diagnostikování nadaných žáků a popíše současné možnosti individualizace výuky jazykově nadaných žáků na úrovni střední školy (gymnázia). V praktické části diplomantka na základě dotazníkového šetření a/ nebo strukturovaných rozhovorů mezi gymnáziálními vyučujícími cizích jazyků zhodnotí jejich zkušenosti s výukou jazykově nadaných žáků a zmapuje, zda a jaké metody práce s těmito žáky jsou nejčastěji využívané v praxi ve srovnání s běžnou výukou, a dále zjistí, jakým úskalím při práci s nadanými žáky tito vyučující nejčastěji čelí. Následně diplomantka formou případových studií podrobně popíše dosavadní průběh jazykového vzdělávání (školního i mimoškolního) žáků, kteří se na úrovni střední školy vyznačují výrazně vyšší úrovní zvládnutí cílového jazyka než jejich spolužáci. V závěru praktické části práce diplomantka navrhne konkrétní metody práce a aktivity, které vyučujícím umožní v hodinách cizích jazyků rozvíjet dovednosti jazykově nadaných žáků i v rámci práce s běžnou výukovou skupinou žáků na gymnáziu. S ohledem na aprobaci diplomantky bude diplomová práce zaměřena na výuku heterogenních skupin a nadaných žáků ve francouzském a anglickém jazyce.\\
Práce bude napsána francouzsky a bude obsahovat resumé v českém i anglickém jazyce.\\
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce diplomantka nejprve komplexně zmapuje problematiku výuky heterogenních skupin žáků se zaměřením na specifické typy heterogenity, které nejvíce ovlivňují výuku cizích jazyků. Následně vymezí pojem nadaný žák, dohledá a zhodnotí dostupné nástroje pro diagnostikování nadaných žáků a popíše současné možnosti individualizace výuky jazykově nadaných žáků na úrovni střední školy (gymnázia). V praktické části diplomantka na základě dotazníkového šetření a/ nebo strukturovaných rozhovorů mezi gymnáziálními vyučujícími cizích jazyků zhodnotí jejich zkušenosti s výukou jazykově nadaných žáků a zmapuje, zda a jaké metody práce s těmito žáky jsou nejčastěji využívané v praxi ve srovnání s běžnou výukou, a dále zjistí, jakým úskalím při práci s nadanými žáky tito vyučující nejčastěji čelí. Následně diplomantka formou případových studií podrobně popíše dosavadní průběh jazykového vzdělávání (školního i mimoškolního) žáků, kteří se na úrovni střední školy vyznačují výrazně vyšší úrovní zvládnutí cílového jazyka než jejich spolužáci. V závěru praktické části práce diplomantka navrhne konkrétní metody práce a aktivity, které vyučujícím umožní v hodinách cizích jazyků rozvíjet dovednosti jazykově nadaných žáků i v rámci práce s běžnou výukovou skupinou žáků na gymnáziu. S ohledem na aprobaci diplomantky bude diplomová práce zaměřena na výuku heterogenních skupin a nadaných žáků ve francouzském a anglickém jazyce.\\
Práce bude napsána francouzsky a bude obsahovat resumé v českém i anglickém jazyce.\\
Seznam doporučené literatury
Brasseur, S., Cuche, C., & Grégoire, J. (2017). Le haut potentiel en questions. Bruxelles: Mardaga.\\
Cohen, E. (1994). Le travail de groupe : stratégies d'enseignement pour la classe hétérogène. Montréal: Editions de la Chenelière.\\
Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.\\
Grandguillot, M., & Obin, J. (2005). Enseigner en classe hétérogène. Paris: Hachette Education.\\
Grenarová, R., & Vítková, M. (2010). Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: Masarykova univerzita.\\
Guilloux, R., & Revol, O. (2016). Les élèves à haut potentiel intellectuel. Paris: Retz.\\
Janda, M., Šťáva, J., & Věchtová, G. (2013). Guiding gifted pupils and students in Czech school. Brno: Masaryk University.\\
Kelly, A. V. (1980). Mixed-ability grouping: Theory and practice. London: Harper and Row.\\
Malice, G. (2007). Les déterminants de la motivation scolaire chez les adolescents à haut potentiel : recherche exploratoire autour du modèle de Viau. Mons.\\
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.\\
Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.\\
Perrodin-Carlen, D., Poulin, R., & Revol, O. (2015). 100 idées pour accompagner les enfants à haut potentiel: Changeons notre regard sur ces enfants à besoins spécifiques afin de favoriser leur épanouissement. Paris: Tom Pousse.\\
Šťáva, J. (Ed.). (2013). Učitel a nadaný žák: sborník referátů z mezinárodního virtuálního semináře: seminář se konal 4. prosince 2012 na Pedagogické fakultě MU. Brno: Masarykova univerzita.\\
Seznam doporučené literatury
Brasseur, S., Cuche, C., & Grégoire, J. (2017). Le haut potentiel en questions. Bruxelles: Mardaga.\\
Cohen, E. (1994). Le travail de groupe : stratégies d'enseignement pour la classe hétérogène. Montréal: Editions de la Chenelière.\\
Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.\\
Grandguillot, M., & Obin, J. (2005). Enseigner en classe hétérogène. Paris: Hachette Education.\\
Grenarová, R., & Vítková, M. (2010). Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Brno: Masarykova univerzita.\\
Guilloux, R., & Revol, O. (2016). Les élèves à haut potentiel intellectuel. Paris: Retz.\\
Janda, M., Šťáva, J., & Věchtová, G. (2013). Guiding gifted pupils and students in Czech school. Brno: Masaryk University.\\
Kelly, A. V. (1980). Mixed-ability grouping: Theory and practice. London: Harper and Row.\\
Malice, G. (2007). Les déterminants de la motivation scolaire chez les adolescents à haut potentiel : recherche exploratoire autour du modèle de Viau. Mons.\\
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.\\
Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.\\
Perrodin-Carlen, D., Poulin, R., & Revol, O. (2015). 100 idées pour accompagner les enfants à haut potentiel: Changeons notre regard sur ces enfants à besoins spécifiques afin de favoriser leur épanouissement. Paris: Tom Pousse.\\
Šťáva, J. (Ed.). (2013). Učitel a nadaný žák: sborník referátů z mezinárodního virtuálního semináře: seminář se konal 4. prosince 2012 na Pedagogické fakultě MU. Brno: Masarykova univerzita.\\