Tato práce zkoumá, jaké mají spotřebitelé povědomí o spotřebitelském úvěru. V České republice roste zadluženost spotřebitelů. S větší zadlužeností spotřebitelů rostl také rozvoj nebankovních institucí. Tyto nebankovní instituce poskytovaly oproti bankám i úvěry spotřebitelům bez zjištění bonity klienta. Spotřebitel se poté dostával do situace, že neměl z čeho úvěr splácet (tak zvaná dluhová past). Proto stát viděl potřebu nebankovní instituce regulovat. Proto vznikl nový zákon o spotřebitelském úvěru. Jedná se o zákon číslo 257/2016 Sb.
Hlavní cíl práce je zjištění informovanosti veřejnosti o změnách v novém zákoně o spotřebitelském úvěru. Byla zvolena metoda dotazníkového šetření. Na dotazník odpovídalo 210 respondentů v různých věkových kategoriích.
Anotace v angličtině
This work examines the consumers' awareness of consumer credit. Consumer debt in the Czech Republic grows. Non-bank institutions were developing along with the debt. Unlike banks, these institutions would provide loans to consumers even without researching the client's solvency. The consumer then ended up in a situation where they did not have a way of paying the debt off (the so called debt trap). This is why the state felt the need to regulate non-bank institutions, leading to the creation of a new consumer credit act. It is act number 257/2016 Coll. The work consists of ascertaining the public awareness of the changes to the new consumer credit act. A questionnaire survey was chosen as the method. Two hundred and ten respondents of various age categories participated in the questionnaire. The questionnaire was evaluated using scientific methods: analysis, deduction and synthesis. The aim of the thesis is to determine the state of awareness of the Czech public about changes in the new Consumer Credit Act.
Klíčová slova
Finanční arbitr, ČNB, RPSN, Nebankovní poskytovatelé
Klíčová slova v angličtině
Financial Arbiter, Czech National bank, Annual percentage rate of costs, Non-bank providers
Rozsah průvodní práce
51 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zkoumá, jaké mají spotřebitelé povědomí o spotřebitelském úvěru. V České republice roste zadluženost spotřebitelů. S větší zadlužeností spotřebitelů rostl také rozvoj nebankovních institucí. Tyto nebankovní instituce poskytovaly oproti bankám i úvěry spotřebitelům bez zjištění bonity klienta. Spotřebitel se poté dostával do situace, že neměl z čeho úvěr splácet (tak zvaná dluhová past). Proto stát viděl potřebu nebankovní instituce regulovat. Proto vznikl nový zákon o spotřebitelském úvěru. Jedná se o zákon číslo 257/2016 Sb.
Hlavní cíl práce je zjištění informovanosti veřejnosti o změnách v novém zákoně o spotřebitelském úvěru. Byla zvolena metoda dotazníkového šetření. Na dotazník odpovídalo 210 respondentů v různých věkových kategoriích.
Anotace v angličtině
This work examines the consumers' awareness of consumer credit. Consumer debt in the Czech Republic grows. Non-bank institutions were developing along with the debt. Unlike banks, these institutions would provide loans to consumers even without researching the client's solvency. The consumer then ended up in a situation where they did not have a way of paying the debt off (the so called debt trap). This is why the state felt the need to regulate non-bank institutions, leading to the creation of a new consumer credit act. It is act number 257/2016 Coll. The work consists of ascertaining the public awareness of the changes to the new consumer credit act. A questionnaire survey was chosen as the method. Two hundred and ten respondents of various age categories participated in the questionnaire. The questionnaire was evaluated using scientific methods: analysis, deduction and synthesis. The aim of the thesis is to determine the state of awareness of the Czech public about changes in the new Consumer Credit Act.
Klíčová slova
Finanční arbitr, ČNB, RPSN, Nebankovní poskytovatelé
Klíčová slova v angličtině
Financial Arbiter, Czech National bank, Annual percentage rate of costs, Non-bank providers
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit stav informovanosti veřejnosti České republiky o změnách v novém zákoně o spotřebitelských úvěrech.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Teoretická část - ze studia dostupných zdrojů, staré i nové verze zákona vyhotovit průřez danou problematikou.
3. Metodika - vytvoření, pilotáž, rozeslání dotazníků a vyhodnocení získaných dat.
4. Praktická část - zpracování dat z průzkumu, jejich vyhodnocení a komentář s případnými návrhy na zlepšení stavu pro instituce na území České republiky.
5. Závěr.
6. Seznam odborné literatury.
7. Přílohy (budou-li).
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit stav informovanosti veřejnosti České republiky o změnách v novém zákoně o spotřebitelských úvěrech.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Teoretická část - ze studia dostupných zdrojů, staré i nové verze zákona vyhotovit průřez danou problematikou.
3. Metodika - vytvoření, pilotáž, rozeslání dotazníků a vyhodnocení získaných dat.
4. Praktická část - zpracování dat z průzkumu, jejich vyhodnocení a komentář s případnými návrhy na zlepšení stavu pro instituce na území České republiky.
5. Závěr.
6. Seznam odborné literatury.
7. Přílohy (budou-li).
Seznam doporučené literatury
Dvořák, P. (2004). Komerční bankovnictví pro bankéře a klienty. Praha: Linde.
Mincher, B. (2007). The Secrets of Money. Colorado: Braun Media LLC.
Polouček, S. a kol. (2006). Bankovnictví. Praha: C. H. Beck.
Revenda, Z. a kol. (2004). Peněžní ekonomie a bankovnictví. Praha: Management Press.
Šenkýřová B.(2010). Bankovnictví. Praha: Vysoká škola finanční a správní.
Změna vedoucího práce k 2.1.2019
Seznam doporučené literatury
Dvořák, P. (2004). Komerční bankovnictví pro bankéře a klienty. Praha: Linde.
Mincher, B. (2007). The Secrets of Money. Colorado: Braun Media LLC.
Polouček, S. a kol. (2006). Bankovnictví. Praha: C. H. Beck.
Revenda, Z. a kol. (2004). Peněžní ekonomie a bankovnictví. Praha: Management Press.
Šenkýřová B.(2010). Bankovnictví. Praha: Vysoká škola finanční a správní.