Hlavním cílem této diplomové práce je specifikace problematiky podnikové kultury se zaměřením na její kulturní dimenze a možného motivačního faktoru ve směru znalostní ekonomiky. Tato diplomová práce porovnává současný stav a motivační potenciál podnikových kultur dvou vybraných podniků. Teoretická část popisuje základní pojmy, postupy a názory jednotlivých autorů na problematiku podnikové kultury, motivace a znalostní ekonomiky. Pro výzkum podnikové kultury ve vybraných podnicích jsou využity dvě metody: The Value Survey Module 94 & 2013 (VSM) a Test barevně sémantického diferenciálu (TBSD). Výzkumem bylo zjištěno, které převažující kulturní dimenze jsou ve vybraných organizacích motivující. Navrhovaná opatření, která mohou změnit současný stav, jsou založena na vlastní analýze a jsou uvedena v závěru.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to specify issues of a corporate culture, while focusing on its cultural dimensions and a possible motivation factor in the direction of the knowledge economy. This thesis compares the current situation and the motivational potential of corporate culture in two selected companies. The theoretical part describes basic concepts, procedures and opinions of individual authors on corporate culture, motivation and knowledge economy issues. For research of corporate culture in chosen companies two surveys are used: The Value Survey Module 94 & 2013 (VSM) and Color test of semantic differential (TBSD). The research has identified which dominant cultural dimensions are motivating in selected organizations. Proposed measures that can change current state are based on the own analysis and they are given in conclusion.
Klíčová slova
podniková kultura, motivace, znalostní ekonomika
Klíčová slova v angličtině
corporate culture, motivation, knowledge economy
Rozsah průvodní práce
73 s. (103 898 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této diplomové práce je specifikace problematiky podnikové kultury se zaměřením na její kulturní dimenze a možného motivačního faktoru ve směru znalostní ekonomiky. Tato diplomová práce porovnává současný stav a motivační potenciál podnikových kultur dvou vybraných podniků. Teoretická část popisuje základní pojmy, postupy a názory jednotlivých autorů na problematiku podnikové kultury, motivace a znalostní ekonomiky. Pro výzkum podnikové kultury ve vybraných podnicích jsou využity dvě metody: The Value Survey Module 94 & 2013 (VSM) a Test barevně sémantického diferenciálu (TBSD). Výzkumem bylo zjištěno, které převažující kulturní dimenze jsou ve vybraných organizacích motivující. Navrhovaná opatření, která mohou změnit současný stav, jsou založena na vlastní analýze a jsou uvedena v závěru.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to specify issues of a corporate culture, while focusing on its cultural dimensions and a possible motivation factor in the direction of the knowledge economy. This thesis compares the current situation and the motivational potential of corporate culture in two selected companies. The theoretical part describes basic concepts, procedures and opinions of individual authors on corporate culture, motivation and knowledge economy issues. For research of corporate culture in chosen companies two surveys are used: The Value Survey Module 94 & 2013 (VSM) and Color test of semantic differential (TBSD). The research has identified which dominant cultural dimensions are motivating in selected organizations. Proposed measures that can change current state are based on the own analysis and they are given in conclusion.
Klíčová slova
podniková kultura, motivace, znalostní ekonomika
Klíčová slova v angličtině
corporate culture, motivation, knowledge economy
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Specifikace problematiky podnikové kultury se zaměřením na její kulturní dimenze a možného motivačního faktoru ve směru znalostní ekonomiky. Návrhy změn podnikové kultury s orientací na žádoucí znalostní ekonomiku.
Metodický postup:
Prostudovat literární prameny vztahující se k motivačním faktorům, podnikové kultuře, jejím kulturním dimenzím a znalostní ekonomice. Vybrané informace shromáždit v literárním přehledu. Po stanovení východisek empirického šetření ve vybrané organizaci za pomoci kvalitativních a kvantitativních metod zkoumání získat informace z nestandardizovaných rozhovorů, či osobního pozorování. Po utřídění, analýze dat a získaných informací, se zaměřit na celkovou analýzu podnikové kultury ve vybrané organizaci a zhodnotit její motivační faktory. Zpracovat návrhy změn podnikové kultury v návaznosti na znalostní ekonomiku.
Cíl práce:
Specifikace problematiky podnikové kultury se zaměřením na její kulturní dimenze a možného motivačního faktoru ve směru znalostní ekonomiky. Návrhy změn podnikové kultury s orientací na žádoucí znalostní ekonomiku.
Metodický postup:
Prostudovat literární prameny vztahující se k motivačním faktorům, podnikové kultuře, jejím kulturním dimenzím a znalostní ekonomice. Vybrané informace shromáždit v literárním přehledu. Po stanovení východisek empirického šetření ve vybrané organizaci za pomoci kvalitativních a kvantitativních metod zkoumání získat informace z nestandardizovaných rozhovorů, či osobního pozorování. Po utřídění, analýze dat a získaných informací, se zaměřit na celkovou analýzu podnikové kultury ve vybrané organizaci a zhodnotit její motivační faktory. Zpracovat návrhy změn podnikové kultury v návaznosti na znalostní ekonomiku.
Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practise. London: Kogan Page.
Bedrnová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press.
Gibson, R. (2007). Nový obraz budoucnosti: Přední osobnosti světového managementu a sociálního myšlení o budoucnosti podnikání, konkurence, řízení a trhu. Praha: Management Press.
Krninská, R. (2012). Motivace a stimulsce pracovního jednání. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada Publishing.
Truneček, J. (2004). Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional Publishing.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practise. London: Kogan Page.
Bedrnová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press.
Gibson, R. (2007). Nový obraz budoucnosti: Přední osobnosti světového managementu a sociálního myšlení o budoucnosti podnikání, konkurence, řízení a trhu. Praha: Management Press.
Krninská, R. (2012). Motivace a stimulsce pracovního jednání. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada Publishing.
Truneček, J. (2004). Znalostní podnik ve znalostní společnosti. Praha: Professional Publishing.