Tato bakalářská práce hodnotí zavedení a realizaci projektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v České republice. Koncept vychází z předpokladu, že existuje nerovnost mezi spotřebiteli a prodejci ve vymahatelnosti jejich práv. Systém mimosoudního řešení sporů si klade za cíl zvýšit vymahatelnost práv mezi spotřebiteli jinou cestou než soudní, a nabízí spotřebiteli tři způsoby, jakými lze řízení vést, tedy konciliaci, mediaci a rozhodčí řízení. Na rozdíl od soudního jednání jsou tyto způsoby pro spotřebitele rychlejší, a především levnější. Tato práce si klade za cíl zjistit povědomí mezi spotřebiteli o možnosti řešit jejich případný spor formou mimosoudního řešení sporů. Výzkum byl realizován skrze dotazníkové šetření a následně skrze řízený hloubkový rozhovor. Na základě získaných dat byly doporučeny návrhy na zviditelnění projektu mimosoudního řešení sporů.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the implementation and realization of the "Alternative Dispute Resolution" project in Czech Republic. The concept is based on the assumption of di-ametrical inequality between the consumer and the vendor. The ADR aims to increase enforceability of consumer rights otherwise than in court. The system offers to consu-mer three ways how to solve his problem. It is Arbitration, Conciliation and Mediati-on. Unlike court proceedings, all of these methods are very low cost. This work examines consumer awareness about possibility of resolving their dispute with entre-preneur by ADR form. This was done through the questionnaire survey and the in-depth interview with leader of The Czech Trade Inspection Aut-hority ADR department. The research provides data how to raise awareness about ADR system among consumers.
Klíčová slova
Mimosoudní řešení sporů, rozhodčí řízení, mediace, konciliace, Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, spotřebitel
Klíčová slova v angličtině
Alternative Dispute Resolution, arbitration, mediation, conciliation, Ministry of in-dustry and commerce of Czech Republic, consumer
Rozsah průvodní práce
74, 34 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce hodnotí zavedení a realizaci projektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v České republice. Koncept vychází z předpokladu, že existuje nerovnost mezi spotřebiteli a prodejci ve vymahatelnosti jejich práv. Systém mimosoudního řešení sporů si klade za cíl zvýšit vymahatelnost práv mezi spotřebiteli jinou cestou než soudní, a nabízí spotřebiteli tři způsoby, jakými lze řízení vést, tedy konciliaci, mediaci a rozhodčí řízení. Na rozdíl od soudního jednání jsou tyto způsoby pro spotřebitele rychlejší, a především levnější. Tato práce si klade za cíl zjistit povědomí mezi spotřebiteli o možnosti řešit jejich případný spor formou mimosoudního řešení sporů. Výzkum byl realizován skrze dotazníkové šetření a následně skrze řízený hloubkový rozhovor. Na základě získaných dat byly doporučeny návrhy na zviditelnění projektu mimosoudního řešení sporů.
Anotace v angličtině
This thesis evaluates the implementation and realization of the "Alternative Dispute Resolution" project in Czech Republic. The concept is based on the assumption of di-ametrical inequality between the consumer and the vendor. The ADR aims to increase enforceability of consumer rights otherwise than in court. The system offers to consu-mer three ways how to solve his problem. It is Arbitration, Conciliation and Mediati-on. Unlike court proceedings, all of these methods are very low cost. This work examines consumer awareness about possibility of resolving their dispute with entre-preneur by ADR form. This was done through the questionnaire survey and the in-depth interview with leader of The Czech Trade Inspection Aut-hority ADR department. The research provides data how to raise awareness about ADR system among consumers.
Klíčová slova
Mimosoudní řešení sporů, rozhodčí řízení, mediace, konciliace, Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky, spotřebitel
Klíčová slova v angličtině
Alternative Dispute Resolution, arbitration, mediation, conciliation, Ministry of in-dustry and commerce of Czech Republic, consumer
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zhodnocení zavedení a realizace mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v rámci České republiky.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu
Závěr a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod 2. Literární rešerše 3. Cíle a metodika 4. Vlastní práce 5. Závěr 6. Seznam literatury 7. Přílohy 8. Resumé
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zhodnocení zavedení a realizace mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v rámci České republiky.
Metodický postup:
Studium teoretických východisek
Provedení terénního výzkumu
Zhodnocení výzkumu
Závěr a interpretace výsledků
Rámcová osnova:
1. Úvod 2. Literární rešerše 3. Cíle a metodika 4. Vlastní práce 5. Závěr 6. Seznam literatury 7. Přílohy 8. Resumé
Seznam doporučené literatury
Dragos, D. C., & Neamtu, B. (2014). Alternative Dispute Resolution in European Administrative Law. Heidelberg: Springer.
Horová, O. (2006). Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica.
Hulva, T. (2006). Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky. Praha: ASPI.
Selucká. M. (2008). Ochrana spotřebitele v soukromém právu. Praha: Beckova edice právní instituty.
Srbová, A., & Vojtko, V. (2011). Spotřebitelské teorie a reálie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta.
Tomančáková, B. (2011). Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde.
Seznam doporučené literatury
Dragos, D. C., & Neamtu, B. (2014). Alternative Dispute Resolution in European Administrative Law. Heidelberg: Springer.
Horová, O. (2006). Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica.
Hulva, T. (2006). Právo ochrany spotřebitele pro neprávníky. Praha: ASPI.
Selucká. M. (2008). Ochrana spotřebitele v soukromém právu. Praha: Beckova edice právní instituty.
Srbová, A., & Vojtko, V. (2011). Spotřebitelské teorie a reálie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta.
Tomančáková, B. (2011). Ochrana spotřebitele v praxi se vzory a příklady. Praha: Linde.