Ve své bakalářské práci jsem se zabývala vlivem pravidelného cvičení jógy na
zlepšení tělesného a psychosociálního zdraví dětí v mateřské škole pomocí
tříměsíčního intervenčního pohybového programu. V teoretické části analyzuji danou
problematiku, kde definuji potřebné pojmy důležité pro tuto práci, kterými jsou: děti
předškolního věku, dětská jóga a kvalita života. Praktická část přináší výsledky o
působení intervenčního pohybového programu na děti z cílové skupiny. Program je
tvořen na bázi jógových cvičení pro danou věkovou skupinu. K ověření předpokladů byl
použit dotazník PedsQL 4.0. Na základě zjištěných poznatků a naměřených výsledků
jsem došla k závěru, že pravidelné cvičení jógy má blahodárný vliv na tělesné i
psychosociální zdraví dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
In my Bachelor Thesis I focused on the influence of steady yoga excercises with
connection to the improvement of physical and mental health of preschool age
children . This thesis was based on the three months lasting programme of regular
yoga excercises. In the theoretical part i was analyzing the whole topic, including the
definition of the used terms needed for this thesis like: the Preschool age children,
Children´s yoga and the Quality of life (QOL). Practical part is describing the results of
this influence on the target group. The programme was built on the basis of the yoga
for the particular age group. I used the research method of Questionnaire PedsQL 4.0.
Based on the results of my research I came to the conclusion that the regular yoga
excercises has a real positive effect on the physical and psychosocial health of the
preschool age children.
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala vlivem pravidelného cvičení jógy na
zlepšení tělesného a psychosociálního zdraví dětí v mateřské škole pomocí
tříměsíčního intervenčního pohybového programu. V teoretické části analyzuji danou
problematiku, kde definuji potřebné pojmy důležité pro tuto práci, kterými jsou: děti
předškolního věku, dětská jóga a kvalita života. Praktická část přináší výsledky o
působení intervenčního pohybového programu na děti z cílové skupiny. Program je
tvořen na bázi jógových cvičení pro danou věkovou skupinu. K ověření předpokladů byl
použit dotazník PedsQL 4.0. Na základě zjištěných poznatků a naměřených výsledků
jsem došla k závěru, že pravidelné cvičení jógy má blahodárný vliv na tělesné i
psychosociální zdraví dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
In my Bachelor Thesis I focused on the influence of steady yoga excercises with
connection to the improvement of physical and mental health of preschool age
children . This thesis was based on the three months lasting programme of regular
yoga excercises. In the theoretical part i was analyzing the whole topic, including the
definition of the used terms needed for this thesis like: the Preschool age children,
Children´s yoga and the Quality of life (QOL). Practical part is describing the results of
this influence on the target group. The programme was built on the basis of the yoga
for the particular age group. I used the research method of Questionnaire PedsQL 4.0.
Based on the results of my research I came to the conclusion that the regular yoga
excercises has a real positive effect on the physical and psychosocial health of the
preschool age children.
1) Tématem práce je monitoring jógy v mateřské škole. Blíže se chci zaměřit na dívky a chlapce ve věku od 5 do 6 let. Monitoring bude probíhat ve vesnické škole v Borotíně.\\
2) Cílem je zjistit tělesné zdraví a emocionální zdraví dětí předškolního věku z dotazníku PedsQL - Dotazník o pediatrické kvalitě života, Verze 4,0 - česky.\\
3) Teoretická část - Ujasní jaký vliv má jóga na rozvoj dětí předškolního věku, jaký režim je v mateřské škole, kdy je vhodné zařazovat jógová cvičení a jakým způsobem je lze v mateřské škole realizovat.\\
4) Praktická část - Pro výzkumné šetření bude použit Dotazník o pediatrické kvalitě života "PedsQL", Verze 4,0 - česky. Proběhne intervenční pohybový program zaměřený na jógová cvičení vhodná pro předškolní věk. Kontrolní soubor bude obsahovat 10 dětí, experimentální soubor bude obsahovat také 10 dětí. V průběhu 3 měsíců budou děti měřeny a na konci porovnáme kontrolní soubor s experimentálním souborem.
Zásady pro vypracování
1) Tématem práce je monitoring jógy v mateřské škole. Blíže se chci zaměřit na dívky a chlapce ve věku od 5 do 6 let. Monitoring bude probíhat ve vesnické škole v Borotíně.\\
2) Cílem je zjistit tělesné zdraví a emocionální zdraví dětí předškolního věku z dotazníku PedsQL - Dotazník o pediatrické kvalitě života, Verze 4,0 - česky.\\
3) Teoretická část - Ujasní jaký vliv má jóga na rozvoj dětí předškolního věku, jaký režim je v mateřské škole, kdy je vhodné zařazovat jógová cvičení a jakým způsobem je lze v mateřské škole realizovat.\\
4) Praktická část - Pro výzkumné šetření bude použit Dotazník o pediatrické kvalitě života "PedsQL", Verze 4,0 - česky. Proběhne intervenční pohybový program zaměřený na jógová cvičení vhodná pro předškolní věk. Kontrolní soubor bude obsahovat 10 dětí, experimentální soubor bude obsahovat také 10 dětí. V průběhu 3 měsíců budou děti měřeny a na konci porovnáme kontrolní soubor s experimentálním souborem.
Seznam doporučené literatury
DINOLD, M. a K. ZANIN. Miteinanders: Kreative Arbeitsweise für behinderte und nichtbehin-derte Menschen mit den Mitteln Körpererfahrung, spontanem Spiel, Tanz und Theater. Wien: Hpt-Breitschopf, 1996. ISBN 3-7004-3744-7. \\
DVOŘÁKOVÁ, A. Hravá jóga pro děti. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0153-5.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Jihlava: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MACHOVÁ, J. Biologie pro člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-7184-867-7.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Základy jógy. Liberec: Santal, 2013. ISBN 978-80-85965-97-1.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1161-7.\\
STEINER, V. Dějiny jógy. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2392-4.\\
SVOBODOVÁ, E. Vzdělání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
THAPAR, M., SINGH, N. Jóga pro děti. Olomouc: Fontána, 2006. ISBN 80-7336-275-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
VARNI, J. W., BURNWINKLE, T. M., a M. SEID. The PedsQL 4,0 as a school population heal-th measure: Feasibility, reliability, and validity. Qual Life Res. 2004, 15 (3):203-215. ISSN 1530-1567.
Seznam doporučené literatury
DINOLD, M. a K. ZANIN. Miteinanders: Kreative Arbeitsweise für behinderte und nichtbehin-derte Menschen mit den Mitteln Körpererfahrung, spontanem Spiel, Tanz und Theater. Wien: Hpt-Breitschopf, 1996. ISBN 3-7004-3744-7. \\
DVOŘÁKOVÁ, A. Hravá jóga pro děti. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0153-5.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Jihlava: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MACHOVÁ, J. Biologie pro člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-7184-867-7.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Základy jógy. Liberec: Santal, 2013. ISBN 978-80-85965-97-1.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1161-7.\\
STEINER, V. Dějiny jógy. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2392-4.\\
SVOBODOVÁ, E. Vzdělání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
THAPAR, M., SINGH, N. Jóga pro děti. Olomouc: Fontána, 2006. ISBN 80-7336-275-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
VARNI, J. W., BURNWINKLE, T. M., a M. SEID. The PedsQL 4,0 as a school population heal-th measure: Feasibility, reliability, and validity. Qual Life Res. 2004, 15 (3):203-215. ISSN 1530-1567.