Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné tvoření s předškolními dětmi s využitím přírodních materiálů přímo v přírodním prostředí. Hlavním cílem práce je vytvoření zásobníku činností realizovaných v přírodě s přírodninami v režimu mateřské školy sestavených podle ročních období. V teoretické části práce je definována charakteristika dítěte předškolního věku z hlediska jeho vývoje, vliv výtvarné činnosti na dítě a význam tvořivé činnosti v přírodě. Je zde popsáno i propojení environmentální výchovy v mateřské škole prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s výtvarnou výchovou uskutečněnou v přírodě včetně popisu některých výtvarných technik a materiálů. V praktické části práce jsou uvedeny konkrétní náměty tohoto zásobníku uskutečněné s dětmi v praxi včetně fotografií výsledných výtvarných děl. U vybraných činností byl za každé roční období zaznamenáván průběh realizace, který je popsán v praktické části práce, pomocí nahrávky. Součástí této části je rovněž i popis následného ověření a vyhodnocení využitelnosti těchto činností a zájmu předškolních dětí o výtvarné činnosti v přírodě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on artistic creation with preschool children using natural materials directly in the natural environment. The main aim of the work is to create a set of activities realized in nature with natural resources and in the kindergarten mode, compiled according to the seasons. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of a pre-school child in terms of its development, the influence of art activity on the child and the importance of creative activity in nature are defined. There is also described the interconnection of environmental education in kindergarten through the Framework Educational Program for Preschool Education with Art Education in Nature, including a description of art techniques and materials. In the practical part of the work, specific ideas of the activity set carried out
with children in practice, including photographs of the resulting artworks,
are presented. For selected activities, the progress of their execution, described in the practical part of the work, was recorded for each season. Part of this section is also a description of the subsequent verification and evaluation of the usability of these activities and the interest of preschool children in outdoor art activities.
Klíčová slova
výtvarná výchova, výtvarné techniky, přírodní materiál, kurikulum, environmentální výchova, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
art education, art techniques, natural material, curriculum, environmental education, kindergarten
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné tvoření s předškolními dětmi s využitím přírodních materiálů přímo v přírodním prostředí. Hlavním cílem práce je vytvoření zásobníku činností realizovaných v přírodě s přírodninami v režimu mateřské školy sestavených podle ročních období. V teoretické části práce je definována charakteristika dítěte předškolního věku z hlediska jeho vývoje, vliv výtvarné činnosti na dítě a význam tvořivé činnosti v přírodě. Je zde popsáno i propojení environmentální výchovy v mateřské škole prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s výtvarnou výchovou uskutečněnou v přírodě včetně popisu některých výtvarných technik a materiálů. V praktické části práce jsou uvedeny konkrétní náměty tohoto zásobníku uskutečněné s dětmi v praxi včetně fotografií výsledných výtvarných děl. U vybraných činností byl za každé roční období zaznamenáván průběh realizace, který je popsán v praktické části práce, pomocí nahrávky. Součástí této části je rovněž i popis následného ověření a vyhodnocení využitelnosti těchto činností a zájmu předškolních dětí o výtvarné činnosti v přírodě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on artistic creation with preschool children using natural materials directly in the natural environment. The main aim of the work is to create a set of activities realized in nature with natural resources and in the kindergarten mode, compiled according to the seasons. In the theoretical part of the thesis, the characteristics of a pre-school child in terms of its development, the influence of art activity on the child and the importance of creative activity in nature are defined. There is also described the interconnection of environmental education in kindergarten through the Framework Educational Program for Preschool Education with Art Education in Nature, including a description of art techniques and materials. In the practical part of the work, specific ideas of the activity set carried out
with children in practice, including photographs of the resulting artworks,
are presented. For selected activities, the progress of their execution, described in the practical part of the work, was recorded for each season. Part of this section is also a description of the subsequent verification and evaluation of the usability of these activities and the interest of preschool children in outdoor art activities.
Klíčová slova
výtvarná výchova, výtvarné techniky, přírodní materiál, kurikulum, environmentální výchova, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
art education, art techniques, natural material, curriculum, environmental education, kindergarten
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, co podporuje zájem předškolních dětí o výtvarné a pracovní činnosti s přírodním materiálem realizovaných přímo v přírodním prostředí a zda je možné využít vytvořený zásobník činností s přírodninami uskutečňovanými v přírodě v režimu mateřské školy.\\
V teoretické části bude definována charakteristika dítěte předškolního věku z hlediska jeho vývoje, oblast environmentální výchovy v rámci předškolního vzdělávání v kontextu RVP PV a její propojení s výtvarnou výchovou. \\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku výtvarných činností z přírodního materiálu (sestavených podle ročních období) a uskutečňovaných v přírodním prostředí. Následně budou činnosti realizovány s dětmi, průběh realizace bude zaznamenáván a tím ověřována využitelnost těchto činností v praxi. Pomocí nahrávky bude sledováno, co podporuje zájem dětí o tyto činnosti přímo v přírodním prostředí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, co podporuje zájem předškolních dětí o výtvarné a pracovní činnosti s přírodním materiálem realizovaných přímo v přírodním prostředí a zda je možné využít vytvořený zásobník činností s přírodninami uskutečňovanými v přírodě v režimu mateřské školy.\\
V teoretické části bude definována charakteristika dítěte předškolního věku z hlediska jeho vývoje, oblast environmentální výchovy v rámci předškolního vzdělávání v kontextu RVP PV a její propojení s výtvarnou výchovou. \\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku výtvarných činností z přírodního materiálu (sestavených podle ročních období) a uskutečňovaných v přírodním prostředí. Následně budou činnosti realizovány s dětmi, průběh realizace bude zaznamenáván a tím ověřována využitelnost těchto činností v praxi. Pomocí nahrávky bude sledováno, co podporuje zájem dětí o tyto činnosti přímo v přírodním prostředí.
Seznam doporučené literatury
ALTMEYER, Maria-Regina a kol.. 101 nejkrásnějších nápadů z přírodních materiálů: nápady na všechna roční období. Ostrava: Anagram, 2004\\
ČÍŽKOVÁ, Zdena. Ekologická výchova nejmenších a malých: Projekty. Praha 1: Pražské ekologické centrum, 1996 \\
FISCHER, Václav. Hrátky z dětské zahrádky: říkadla, malůvky, cvičení, hádanky: slovní zásoba hravě, veselé básničky, náměty k malování, inspirace k pohybu, jednoduché notičky, praktický zpěvníček. Praha: Grada, 2006\\
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996 \\
HEDERER, Josef, SCHMIDBAUER, Hildegard. Les a praktická ekologická výchova v mateřských školách. Překlad Zdena Čížková. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996 \\
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996\\
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010\\
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012 \\
MATEŘSKÁ ŠKOLA SLAVONICE. Korálky poznání - průvodce naučnou stezkou: metodická příručka pro učitele. 2010 \\
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy: Nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001 \\
ROESELOVÁ, Věra. Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006 \\
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Praha: Portál, 2007 \\
STRAKATÁ, Miroslava. Pojďte s námi do přírody: hry pro mateřské školy. Kralice na Hané: Computer Media, 2009\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000
Seznam doporučené literatury
ALTMEYER, Maria-Regina a kol.. 101 nejkrásnějších nápadů z přírodních materiálů: nápady na všechna roční období. Ostrava: Anagram, 2004\\
ČÍŽKOVÁ, Zdena. Ekologická výchova nejmenších a malých: Projekty. Praha 1: Pražské ekologické centrum, 1996 \\
FISCHER, Václav. Hrátky z dětské zahrádky: říkadla, malůvky, cvičení, hádanky: slovní zásoba hravě, veselé básničky, náměty k malování, inspirace k pohybu, jednoduché notičky, praktický zpěvníček. Praha: Grada, 2006\\
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996 \\
HEDERER, Josef, SCHMIDBAUER, Hildegard. Les a praktická ekologická výchova v mateřských školách. Překlad Zdena Čížková. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996 \\
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996\\
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010\\
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012 \\
MATEŘSKÁ ŠKOLA SLAVONICE. Korálky poznání - průvodce naučnou stezkou: metodická příručka pro učitele. 2010 \\
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy: Nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001 \\
ROESELOVÁ, Věra. Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006 \\
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Praha: Portál, 2007 \\
STRAKATÁ, Miroslava. Pojďte s námi do přírody: hry pro mateřské školy. Kralice na Hané: Computer Media, 2009\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000