Bakalářská práce Využití hudebních činnosti k upevňování morálních hodnot u dětí v mateřské škole se zabývá možnostmi využití hudebních činností k osvojování základů morálních hodnot v mateřské škole. V teoretické části je zahrnuto vymezení pojmu morální hodnoty a charakteristika základních hodnot, výchova k hodnotám v současné společnosti. Dále se práce zaměřuje na hudební činnosti v mateřské škole, jejich druhy a využití ve výchově k hodnotám, popsána jsou specifika předškolního vzdělávání se zřetelem k věkově heterogenní třídě mateřské školy, evaluace vzdělávacího programu a pedagogické hodnocení morálních hodnot u dětí v mateřské škole. V praktické části je vytvořen program hudebních aktivit zaměřený na osvojování základů morálních hodnot. Program je zrealizován ve věkově heterogenní třídě mateřské školy a vyhodnocen podle předem připraveného evaluačního plánu. Je použita metoda strukturovaného pozorování. Kromě zmapování možností využití hudebních činností k osvojování základů hodnot je zjišťováno, jak tyto aktivity ovlivní jednání dětí ve skupině.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis The use of musical activities to strengthen moral values of children in nursery schools focuses on the ways of implementation of musical activities in nursery schools to acquire the fundamentals of moral values. In the theoretical part of this work is further described the definition of the term moral values, characterization of particular values and upbringing to the right values in contemporary society. Moreover, the Thesis aims at various types of musical activities in nursery school. Furthermore, the specification of preschool education is described in regards to age-heterogeneous class in nursery school, the evaluation of the education programme for preschool education and the pedagogical evaluation of the children´s moral values in nursery schools. In the practical part of the Thesis there is created the musical activities program supporting acquirement of the fundamentals of moral values. The musical activities program is realised in the age-heterogeneous class in a nursery school and is evaluated according to a prepared evaluation plan. In this case is used the method of structural observation. Besides the exploration of the options of musical activities implementation to acquire fundamentals of moral values there is also researched how all these activities can influence the children´s behaviour in the group.
Klíčová slova
morální hodnoty, výchova k hodnotám, předškolní vzdělávání, hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
moral values, upbringing to the moral values, preschool education, musical activities
Rozsah průvodní práce
69 s. VII - přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Využití hudebních činnosti k upevňování morálních hodnot u dětí v mateřské škole se zabývá možnostmi využití hudebních činností k osvojování základů morálních hodnot v mateřské škole. V teoretické části je zahrnuto vymezení pojmu morální hodnoty a charakteristika základních hodnot, výchova k hodnotám v současné společnosti. Dále se práce zaměřuje na hudební činnosti v mateřské škole, jejich druhy a využití ve výchově k hodnotám, popsána jsou specifika předškolního vzdělávání se zřetelem k věkově heterogenní třídě mateřské školy, evaluace vzdělávacího programu a pedagogické hodnocení morálních hodnot u dětí v mateřské škole. V praktické části je vytvořen program hudebních aktivit zaměřený na osvojování základů morálních hodnot. Program je zrealizován ve věkově heterogenní třídě mateřské školy a vyhodnocen podle předem připraveného evaluačního plánu. Je použita metoda strukturovaného pozorování. Kromě zmapování možností využití hudebních činností k osvojování základů hodnot je zjišťováno, jak tyto aktivity ovlivní jednání dětí ve skupině.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis The use of musical activities to strengthen moral values of children in nursery schools focuses on the ways of implementation of musical activities in nursery schools to acquire the fundamentals of moral values. In the theoretical part of this work is further described the definition of the term moral values, characterization of particular values and upbringing to the right values in contemporary society. Moreover, the Thesis aims at various types of musical activities in nursery school. Furthermore, the specification of preschool education is described in regards to age-heterogeneous class in nursery school, the evaluation of the education programme for preschool education and the pedagogical evaluation of the children´s moral values in nursery schools. In the practical part of the Thesis there is created the musical activities program supporting acquirement of the fundamentals of moral values. The musical activities program is realised in the age-heterogeneous class in a nursery school and is evaluated according to a prepared evaluation plan. In this case is used the method of structural observation. Besides the exploration of the options of musical activities implementation to acquire fundamentals of moral values there is also researched how all these activities can influence the children´s behaviour in the group.
Klíčová slova
morální hodnoty, výchova k hodnotám, předškolní vzdělávání, hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
moral values, upbringing to the moral values, preschool education, musical activities
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat možnostmi využití hudebních činností k osvojování základů morálních hodnot v mateřské škole. \\
V teoretické části bude zahrnuto vymezení pojmu morální hodnoty a charakteristika jednotlivých hodnot, výchova k hodnotám v současné společnosti. Dále se práce zaměří na hudební činnosti v mateřské škole, jejich druhy a využití ve výchově k hodnotám se zřetelem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Popsána budou specifika předškolního vzdělávání se zřetelem k věkově heterogenní třídě mateřské školy, evaluace vzdělávacího programu a pedagogické hodnocení morálních hodnot v předškolním věku.\\
V praktické části autorka vytvoří program hudebních aktivit, zaměřený na osvojování základů morálních hodnot, zrealizuje ho v konkrétní třídě a provede jeho evaluaci podle předem připraveného evaluačního plánu. Bude použita metoda strukturovaného pozorování, výzkumným souborem bude věkově heterogenní třída mateřské školy. Kromě zmapování možností využití hudebních činností k osvojování základů hodnot bude zjišťováno, jak tyto aktivity ovlivní jednání dětí ve skupině.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat možnostmi využití hudebních činností k osvojování základů morálních hodnot v mateřské škole. \\
V teoretické části bude zahrnuto vymezení pojmu morální hodnoty a charakteristika jednotlivých hodnot, výchova k hodnotám v současné společnosti. Dále se práce zaměří na hudební činnosti v mateřské škole, jejich druhy a využití ve výchově k hodnotám se zřetelem k Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání. Popsána budou specifika předškolního vzdělávání se zřetelem k věkově heterogenní třídě mateřské školy, evaluace vzdělávacího programu a pedagogické hodnocení morálních hodnot v předškolním věku.\\
V praktické části autorka vytvoří program hudebních aktivit, zaměřený na osvojování základů morálních hodnot, zrealizuje ho v konkrétní třídě a provede jeho evaluaci podle předem připraveného evaluačního plánu. Bude použita metoda strukturovaného pozorování, výzkumným souborem bude věkově heterogenní třída mateřské školy. Kromě zmapování možností využití hudebních činností k osvojování základů hodnot bude zjišťováno, jak tyto aktivity ovlivní jednání dětí ve skupině.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Richard, EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. 1. vydání, Praha. Portál. 156 str. ISBN: 80-7178-360-9\\
HURNIK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha. Supraphon. 1969.\\
JENČOVÁ, Eva. Hudba a pohyb v současné škole. Plzeň: Tandem, 2006.\\
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha. Portál. 2012. počet stran: 136. ISBN: 978-80-7367-750-3.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE. 2012. počet stran: 165. ISBN: 978-80-87553-65-7.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE. 2012. počet stran: 165. ISBN: 978-80-87553-65-7.\\
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Karolinum. 2013. počet stran: 408. ISBN: 978-80-246-2060-2.\\
TICHÁ, Alena a Milena, RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2014.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Karolinum. 2014. počet stran: 536. ISBN: 978-80-246-2153-1.\\
VACEK, P. Hodnoty ve vzdělávání a ve škole in Průcha, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. \\
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-386-4.\\
ZEZULA, Jiří, JANOVSKÁ, Olga. Hudební výchova v mateřské škole. SPN. 1990, ISBN: 978-80-042-4939-7.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Richard, EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. 1. vydání, Praha. Portál. 156 str. ISBN: 80-7178-360-9\\
HURNIK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha. Supraphon. 1969.\\
JENČOVÁ, Eva. Hudba a pohyb v současné škole. Plzeň: Tandem, 2006.\\
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha. Portál. 2012. počet stran: 136. ISBN: 978-80-7367-750-3.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE. 2012. počet stran: 165. ISBN: 978-80-87553-65-7.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. RAABE. 2012. počet stran: 165. ISBN: 978-80-87553-65-7.\\
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Karolinum. 2013. počet stran: 408. ISBN: 978-80-246-2060-2.\\
TICHÁ, Alena a Milena, RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha: Portál, 2014.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Karolinum. 2014. počet stran: 536. ISBN: 978-80-246-2153-1.\\
VACEK, P. Hodnoty ve vzdělávání a ve škole in Průcha, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. \\
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-386-4.\\
ZEZULA, Jiří, JANOVSKÁ, Olga. Hudební výchova v mateřské škole. SPN. 1990, ISBN: 978-80-042-4939-7.