Informace o kvalifikační práci Volnočasové aktivity pro děti v Zambii pohledem
studentů-stážistů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Volnočasové aktivity pro děti v Zambii pohledem studentů - stážistů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Hlavní téma v angličtině
Leisure Activities for Children in Zambia by Students-Interns Perspective of Faculty of Health and Social Sciences University of South Bohemia in České Budějovice
Název dle studenta
Volnočasové aktivity pro děti v Zambii pohledem
studentů-stážistů Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Název dle studenta v angličtině
Leisure Activities for Children in Zambia by Students-Interns Perspective of Faculty of Health and Social Sciences University of South Bohemia in České Budějovice
Bakalářská práce se zaměřuje na volnočasové aktivity pro děti v Zambii pohledem studentů-stážistů ZSF JU, kteří již stáž v Zambii absolvovali. Stanoveny byly dva hlavní cíle. Prvním bylo zmapování stávajících volnočasových aktivit pro děti v Zambii, které byly a jsou v současnosti realizovány studenty-stážisty ZSF JU. Druhým hlavním cílem bylo zmapování spolupráce, koordinace a kooperace mezi studenty-stážisty ZSF JU, kteří odjíždí do Zambie a těmi, kteří tam již byli.
Text je rozdělen na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na důležitost trávení volného času dětí v Zambii. Největší část je věnována problematice vysokého počtu ohrožených a zranitelných dětí v Zambii a různými preventivními programy podporované Českou rozvojovou agenturou. K realizaci empirické části bakalářské práce jsem použila kvalitativní výzkumnou strategii s použitím metody dotazování, techniky pozorování, formou polostrukturovaného rozhovoru se studenty-stážisty ZSF JU a sekundární analýzu dat. Data byla analyzována metodou vytváření trsů. Výběrový soubor tvořilo devatenáct stážistů, kteří mi poskytli informace o přípravě na stáž a realizaci volnočasových aktivit pro děti v Zambii.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že vyjíždějící stážisté vzájemně kooperují s předešlými stážisty. Výzkumem bylo zjištěno, že nejčastějšími rizikovými faktory ohrožující děti a mládež v Zambii jsou finanční problémy, chudoba, osiření, nízká dostupnost volnočasových aktivit pro děti a také školní, sociální a zdravotní systém Zambie. Prevence rizikového chování je při realizaci volnočasových aktivit podle všech stážistů v Zambii velmi významná a stážisté považují existenci volnočasových center za důležitou součást systému prevence. Všichni dotazovaní stážisté uvedli, že měli prostor pro realizaci nových volnočasových aktivit nebo pro udržení aktivit stávajících či jejich znovuobnovení. Podle stážistů je realizace volnočasových aktivit úspěšná a dobře organizovaná. Je nutné klást důraz na spolupráci s místními obyvateli, ke kterým mají děti a mládež respekt a úctu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on leisure activities for children in Zambia from the students-interns of the faculty who have already completed an internship in Zambia. Two main goals were set. The first was to map existing leisure activities for children in Zambia, which have been and which are currently implemented there by student-interns of the faculty. The second objective was to map the cooperation, coordination and cooperation among students-interns of the faculty who travel to Zambia and those who were already there.
The text is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part focuses on the importance of leisure activities for children in Zambia. The largest part is devoted to the high number of endangered and vulnerable children in Zambia and various prevention programs supported by the Czech Development Agency. To put together and create the empirical part of the thesis- I used qualitative research strategy, using methods of questioning, observation techniques, through semi-structured interviews with students-interns of the faculty and secondary data analysis. Data were analyzed by creating clusters. The sample consisted of nineteen interns, who provided information on the preparation and implementation of an internship leisure activities for children in Zambia.
The research results show that interns who are about to go to Zambia mutually cooperate with previous interns. The research found that the most common risk factors endangering children and young people in Zambia are financial problems, poverty, orphanhood, low availability of leisure activities for children as well as education, social and health system in Zambia. Prevention of risky behavior is very important during realization of leisure activities by all interns in Zambia and by all interns who consider the existence of a leisure center as an important part of prevention. All interviewed interns said they had enough opportunities for creating a new leisure activities or to maintain existing activities and their restoration. According to the interns is the realization of leisure activities successful and well organized. It is necessary to emphasize cooperation with local residents, to which children and young people have respect and honor.
Klíčová slova
česká rozvojová spolupráce, děti ulice, rizikové chování, sociální systém v Zambii, studenti-stážisti ZSF JU, volnočasové aktivity, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Czech Development Cooperation, Street Children, Risky Behavior, Social System in Zambia, Students-Interns of the Faculty ZSF JU, Leasure activities, Leisure
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na volnočasové aktivity pro děti v Zambii pohledem studentů-stážistů ZSF JU, kteří již stáž v Zambii absolvovali. Stanoveny byly dva hlavní cíle. Prvním bylo zmapování stávajících volnočasových aktivit pro děti v Zambii, které byly a jsou v současnosti realizovány studenty-stážisty ZSF JU. Druhým hlavním cílem bylo zmapování spolupráce, koordinace a kooperace mezi studenty-stážisty ZSF JU, kteří odjíždí do Zambie a těmi, kteří tam již byli.
Text je rozdělen na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na důležitost trávení volného času dětí v Zambii. Největší část je věnována problematice vysokého počtu ohrožených a zranitelných dětí v Zambii a různými preventivními programy podporované Českou rozvojovou agenturou. K realizaci empirické části bakalářské práce jsem použila kvalitativní výzkumnou strategii s použitím metody dotazování, techniky pozorování, formou polostrukturovaného rozhovoru se studenty-stážisty ZSF JU a sekundární analýzu dat. Data byla analyzována metodou vytváření trsů. Výběrový soubor tvořilo devatenáct stážistů, kteří mi poskytli informace o přípravě na stáž a realizaci volnočasových aktivit pro děti v Zambii.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že vyjíždějící stážisté vzájemně kooperují s předešlými stážisty. Výzkumem bylo zjištěno, že nejčastějšími rizikovými faktory ohrožující děti a mládež v Zambii jsou finanční problémy, chudoba, osiření, nízká dostupnost volnočasových aktivit pro děti a také školní, sociální a zdravotní systém Zambie. Prevence rizikového chování je při realizaci volnočasových aktivit podle všech stážistů v Zambii velmi významná a stážisté považují existenci volnočasových center za důležitou součást systému prevence. Všichni dotazovaní stážisté uvedli, že měli prostor pro realizaci nových volnočasových aktivit nebo pro udržení aktivit stávajících či jejich znovuobnovení. Podle stážistů je realizace volnočasových aktivit úspěšná a dobře organizovaná. Je nutné klást důraz na spolupráci s místními obyvateli, ke kterým mají děti a mládež respekt a úctu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on leisure activities for children in Zambia from the students-interns of the faculty who have already completed an internship in Zambia. Two main goals were set. The first was to map existing leisure activities for children in Zambia, which have been and which are currently implemented there by student-interns of the faculty. The second objective was to map the cooperation, coordination and cooperation among students-interns of the faculty who travel to Zambia and those who were already there.
The text is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part focuses on the importance of leisure activities for children in Zambia. The largest part is devoted to the high number of endangered and vulnerable children in Zambia and various prevention programs supported by the Czech Development Agency. To put together and create the empirical part of the thesis- I used qualitative research strategy, using methods of questioning, observation techniques, through semi-structured interviews with students-interns of the faculty and secondary data analysis. Data were analyzed by creating clusters. The sample consisted of nineteen interns, who provided information on the preparation and implementation of an internship leisure activities for children in Zambia.
The research results show that interns who are about to go to Zambia mutually cooperate with previous interns. The research found that the most common risk factors endangering children and young people in Zambia are financial problems, poverty, orphanhood, low availability of leisure activities for children as well as education, social and health system in Zambia. Prevention of risky behavior is very important during realization of leisure activities by all interns in Zambia and by all interns who consider the existence of a leisure center as an important part of prevention. All interviewed interns said they had enough opportunities for creating a new leisure activities or to maintain existing activities and their restoration. According to the interns is the realization of leisure activities successful and well organized. It is necessary to emphasize cooperation with local residents, to which children and young people have respect and honor.
Klíčová slova
česká rozvojová spolupráce, děti ulice, rizikové chování, sociální systém v Zambii, studenti-stážisti ZSF JU, volnočasové aktivity, volný čas
Klíčová slova v angličtině
Czech Development Cooperation, Street Children, Risky Behavior, Social System in Zambia, Students-Interns of the Faculty ZSF JU, Leasure activities, Leisure
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Do Zambie jezdí studenti Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen ZSF JU) v rámci stáží od roku 2005. Během devíti let se studenti podíleli na zdravotně sociálních projektech společnosti Czech Aid v Lusace, vlastním projektu Adopce na dálku zambijských dětí, který realizoval Nadační fond ZSF JU a na organizaci volnočasových aktivit pro děti a mládež v centru mimoškolního vzdělávání a volnočasových aktivit NJOVU, o.p.s.
V červenci 2010 začalo NJOVU, o.p.s., ve spolupráci s místními obyvateli budovat Centrum mimoškolního vzdělávání a volnočasových aktivit Slon v chudinské čtvrti Chibolya hlavního města Lusaky v Zambii. Projekt je financován finančními i materiálními dary soukromých dárců. Centrum nyní navštěvuje přibližně 80 dětí. Součástí centra je i neformální škola, kde výuka probíhá v anglickém i místním jazyce.
Místní děti a mládež většinou tráví svůj volný čas na ulici, což vede k rozvoji sociopatologických jevů, jako jsou závislost na drogách, alkoholismus, prostituce, násilí a kriminalita. Centrum proto poskytuje dětem v oblasti Chibolya základní vzdělání, pomáhá dětem s osvojováním hygienických a sociálních návyků a motivuje je k efektivnímu trávení volného času. Aktivním vyplněním volného času centrum NJOVU, o.p.s. poskytuje dětem vhodné podněty pro správný vývoj, rozvoj jejich smyslového vnímání, aktivní pohyb apod.
Cíl práce a výzkumné otázky
1. Zmapovat stávající volnočasové aktivity pro děti v Zambii, které jsou realizovány studenty-stážisty ZSF JU.
2. Zmapovat spolupráci, koordinaci a kooperaci mezi studenty-stážisty ZSF JU, kteří odjíždí do Zambie a těmi, kteří tam již byli.
Výzkumné otázky
1. Jaké volnočasové aktivity realizují studenti-stážisté v rámci svých stáží v Zambii?
2. Mají studenti-stážisté možnost realizovat nové volnočasové aktivity?
3. Jakým způsobem jsou předávány informace o průběhů stáží mezi studenty-stážisty, kteří se na stáž připravují a těmi, kteří jí již absolvovali?
Metodika
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, techniky pozorování, polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat.
Výběrový soubor bude tvořen studenty-stážisty ZSF JU, kteří vyjíždějí na stáže do Zambie a spolupracují při realizaci volnočasových aktivit pro děti a mládež, které pořádá NJOVU, o.p.s.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce může přinést povědomí o aktuálně realizovaných volnočasových aktivitách pro děti a mládež v organizaci NJOVU, o.p.s. v Zambii. Na základě zmapování volnočasových aktivit realizovaných studenty-stážisty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích připravit nové volnočasové aktivity v centru NJOVU, o.p.s. Výsledky by měly vést ke zlepšení kooperace a spolupráce mezi stážisty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Do Zambie jezdí studenti Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen ZSF JU) v rámci stáží od roku 2005. Během devíti let se studenti podíleli na zdravotně sociálních projektech společnosti Czech Aid v Lusace, vlastním projektu Adopce na dálku zambijských dětí, který realizoval Nadační fond ZSF JU a na organizaci volnočasových aktivit pro děti a mládež v centru mimoškolního vzdělávání a volnočasových aktivit NJOVU, o.p.s.
V červenci 2010 začalo NJOVU, o.p.s., ve spolupráci s místními obyvateli budovat Centrum mimoškolního vzdělávání a volnočasových aktivit Slon v chudinské čtvrti Chibolya hlavního města Lusaky v Zambii. Projekt je financován finančními i materiálními dary soukromých dárců. Centrum nyní navštěvuje přibližně 80 dětí. Součástí centra je i neformální škola, kde výuka probíhá v anglickém i místním jazyce.
Místní děti a mládež většinou tráví svůj volný čas na ulici, což vede k rozvoji sociopatologických jevů, jako jsou závislost na drogách, alkoholismus, prostituce, násilí a kriminalita. Centrum proto poskytuje dětem v oblasti Chibolya základní vzdělání, pomáhá dětem s osvojováním hygienických a sociálních návyků a motivuje je k efektivnímu trávení volného času. Aktivním vyplněním volného času centrum NJOVU, o.p.s. poskytuje dětem vhodné podněty pro správný vývoj, rozvoj jejich smyslového vnímání, aktivní pohyb apod.
Cíl práce a výzkumné otázky
1. Zmapovat stávající volnočasové aktivity pro děti v Zambii, které jsou realizovány studenty-stážisty ZSF JU.
2. Zmapovat spolupráci, koordinaci a kooperaci mezi studenty-stážisty ZSF JU, kteří odjíždí do Zambie a těmi, kteří tam již byli.
Výzkumné otázky
1. Jaké volnočasové aktivity realizují studenti-stážisté v rámci svých stáží v Zambii?
2. Mají studenti-stážisté možnost realizovat nové volnočasové aktivity?
3. Jakým způsobem jsou předávány informace o průběhů stáží mezi studenty-stážisty, kteří se na stáž připravují a těmi, kteří jí již absolvovali?
Metodika
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, techniky pozorování, polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat.
Výběrový soubor bude tvořen studenty-stážisty ZSF JU, kteří vyjíždějí na stáže do Zambie a spolupracují při realizaci volnočasových aktivit pro děti a mládež, které pořádá NJOVU, o.p.s.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce může přinést povědomí o aktuálně realizovaných volnočasových aktivitách pro děti a mládež v organizaci NJOVU, o.p.s. v Zambii. Na základě zmapování volnočasových aktivit realizovaných studenty-stážisty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích připravit nové volnočasové aktivity v centru NJOVU, o.p.s. Výsledky by měly vést ke zlepšení kooperace a spolupráce mezi stážisty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Seznam doporučené literatury
1. ADAMCOVÁ, L. a kol., 2006. Úvod do rozvojových studií, Praha: Vysoká škola ekonomická, 1. vyd., 297 s. ISBN 80-245-1057-x.
2. EXNEROVÁ, V. et al., 2005 Globální problémy a rozvojová spolupráce. Praha 2: Člověk v tísni, společnost při ČT. 255 s. ISBN 80-86961-00-1.
3. HOCH, T., 2007. Základy rozvojové pomoci. Ostrava: Repronis Ostrava. 152 s. ISBN 978-80-7368-370-2.
4. HULEC, O., OLŠA, J., 2008. Dějiny Zimbabwe, Zambie a Malawi, Praha: NLN nakladatelství Lidové noviny. 655 s. ISBN 978-80-7106-952-2.
5. MATOUŠEK, O. a kol., 2012. Základy sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0211-0.
6. REJHOVÁ, R., ŠIMEČKOVÁ, V., 2007. Rodinná situace v Zambii. Kontakt. 9(2), 366-377 s., ISSN 121-4117.
7. ŠIMEČKOVÁ, V., 2010. Volnočasové aktivity pro děti ulice v Zambii, Kontakt. 9(2), 185 -193 s. ISSN 1212-4117.
8. ŠIMEČKOVÁ, V., 2009. Využití pedagogiky Maria Montessori, pro "děti ulice" v Zambii, Sociální práce. 9(4), 78 86 s. ISSN 1213-6204.
Seznam doporučené literatury
1. ADAMCOVÁ, L. a kol., 2006. Úvod do rozvojových studií, Praha: Vysoká škola ekonomická, 1. vyd., 297 s. ISBN 80-245-1057-x.
2. EXNEROVÁ, V. et al., 2005 Globální problémy a rozvojová spolupráce. Praha 2: Člověk v tísni, společnost při ČT. 255 s. ISBN 80-86961-00-1.
3. HOCH, T., 2007. Základy rozvojové pomoci. Ostrava: Repronis Ostrava. 152 s. ISBN 978-80-7368-370-2.
4. HULEC, O., OLŠA, J., 2008. Dějiny Zimbabwe, Zambie a Malawi, Praha: NLN nakladatelství Lidové noviny. 655 s. ISBN 978-80-7106-952-2.
5. MATOUŠEK, O. a kol., 2012. Základy sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0211-0.
6. REJHOVÁ, R., ŠIMEČKOVÁ, V., 2007. Rodinná situace v Zambii. Kontakt. 9(2), 366-377 s., ISSN 121-4117.
7. ŠIMEČKOVÁ, V., 2010. Volnočasové aktivity pro děti ulice v Zambii, Kontakt. 9(2), 185 -193 s. ISSN 1212-4117.
8. ŠIMEČKOVÁ, V., 2009. Využití pedagogiky Maria Montessori, pro "děti ulice" v Zambii, Sociální práce. 9(4), 78 86 s. ISSN 1213-6204.