Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat praktikování aktivit a terapií za asistence psa (používané metody, techniky, pomůcky, přínos, financování, personální zajištění, vedení dokumentace, zapojení sociálního pracovníka) u dětí se zdravotním postižením v sociálních službách v Jihočeském kraji.
Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje 3 kapitoly: Aktivity a terapie za asistence psa, Zdravotní postižení a Aktivity a terapie za asistence psa v kontextu sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením. Ve výzkumné části byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky HVO1 a HVO2 a dvě dílčí výzkumné otázky DVO1 a DVO2. Výzkum probíhal formou kvalitativního šetření pomocí metody dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Pro rozhovory byl vytvořen záznamový arch s otázkami rozdělenými do 6 kategorií. Rozhovory probíhaly celkem se čtyřmi komunikačními partnerkami praktikujícími canisterapii, které byly vybrány na základě účelového kvótního výběru.
Výzkum ukázal, že canisterapie probíhá ve vybraných zařízeních nejčastěji skupinovou formou jednou za 14 dní. Nejvyužívanější metodou canisterapie jsou aktivity za asistence psa a mezi nejčastější techniky patří vyčesávání psa, polohování, chůze se psem na vodítku a házení míčkem. Zapojení sociálního pracovníka do canisterapie spočívá v jeho účasti při canisterapii, v komunikaci s canisterapeutem
a ve zprostředkování samotné canisterapie.
Výsledky výzkumu mohou sloužit jako zpětná vazba pro poskytovatele ambulantních sociálních služeb, kde byl výzkum realizován. Dále pro dobrovolníky se psem a zájemce o problematiku aktivit a terapií za asistence psa z řad odborné i laické veřejnosti.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to describe the practice of animal assisted activities and animal assisted therapies with dog (used methods, techniques, aids, benefits, financing, staffing, documentation, involvement of a social worker) providing in children with disabilities in social services in South Bohemian Region.
The thesis is divided into a theoretical and a research part. The theoretical part contains 3 chapters - Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog, Disability and Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog in the Context of Social Services for People with Disabilities. The research section identified two main research questions HVO1 and HVO2 and two sub-research questions DVO1 and DVO2. The research was carried out in the form of a qualitative survey using the semi-structured interview technique. For the interviews, a record sheet was created with questions divided into 6 categories. The interviews were conducted with four canistherapy communicators who were selected on the basis of a purposeful quota selection.
Research has shown that canistherapy in selected facilities is most often in group form once every 14 days. The most commonly used canistherapy methods are dog-assisted activities, and the most common techniques include dog brushing, positioning, walking with a dog on a leash and ball throwing. The involvement of a social worker in canistherapy involves participation in canistherapy itself, communication with a canisterapeut, and in the mediation of canistherapy.
The results of the research can serve as feedback to providers of outpatient social services where the research was carried out. Furthermore, it is relevant for volunteers with dogs and those interested in the issue of animal assisted activities and animal assisted therapies with dog from the professional and general public.
Klíčová slova
Zooterapie; aktivity a terapie za asistence psa; pes; Jihočeský kraj; sociální služby; sociální pracovník; zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
Zootherapy; Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog; Dog; South Bohemian Region; Social Services; Social Worker; Disability
Rozsah průvodní práce
84 s. (118 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat praktikování aktivit a terapií za asistence psa (používané metody, techniky, pomůcky, přínos, financování, personální zajištění, vedení dokumentace, zapojení sociálního pracovníka) u dětí se zdravotním postižením v sociálních službách v Jihočeském kraji.
Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část obsahuje 3 kapitoly: Aktivity a terapie za asistence psa, Zdravotní postižení a Aktivity a terapie za asistence psa v kontextu sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením. Ve výzkumné části byly stanoveny dvě hlavní výzkumné otázky HVO1 a HVO2 a dvě dílčí výzkumné otázky DVO1 a DVO2. Výzkum probíhal formou kvalitativního šetření pomocí metody dotazování s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Pro rozhovory byl vytvořen záznamový arch s otázkami rozdělenými do 6 kategorií. Rozhovory probíhaly celkem se čtyřmi komunikačními partnerkami praktikujícími canisterapii, které byly vybrány na základě účelového kvótního výběru.
Výzkum ukázal, že canisterapie probíhá ve vybraných zařízeních nejčastěji skupinovou formou jednou za 14 dní. Nejvyužívanější metodou canisterapie jsou aktivity za asistence psa a mezi nejčastější techniky patří vyčesávání psa, polohování, chůze se psem na vodítku a házení míčkem. Zapojení sociálního pracovníka do canisterapie spočívá v jeho účasti při canisterapii, v komunikaci s canisterapeutem
a ve zprostředkování samotné canisterapie.
Výsledky výzkumu mohou sloužit jako zpětná vazba pro poskytovatele ambulantních sociálních služeb, kde byl výzkum realizován. Dále pro dobrovolníky se psem a zájemce o problematiku aktivit a terapií za asistence psa z řad odborné i laické veřejnosti.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to describe the practice of animal assisted activities and animal assisted therapies with dog (used methods, techniques, aids, benefits, financing, staffing, documentation, involvement of a social worker) providing in children with disabilities in social services in South Bohemian Region.
The thesis is divided into a theoretical and a research part. The theoretical part contains 3 chapters - Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog, Disability and Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog in the Context of Social Services for People with Disabilities. The research section identified two main research questions HVO1 and HVO2 and two sub-research questions DVO1 and DVO2. The research was carried out in the form of a qualitative survey using the semi-structured interview technique. For the interviews, a record sheet was created with questions divided into 6 categories. The interviews were conducted with four canistherapy communicators who were selected on the basis of a purposeful quota selection.
Research has shown that canistherapy in selected facilities is most often in group form once every 14 days. The most commonly used canistherapy methods are dog-assisted activities, and the most common techniques include dog brushing, positioning, walking with a dog on a leash and ball throwing. The involvement of a social worker in canistherapy involves participation in canistherapy itself, communication with a canisterapeut, and in the mediation of canistherapy.
The results of the research can serve as feedback to providers of outpatient social services where the research was carried out. Furthermore, it is relevant for volunteers with dogs and those interested in the issue of animal assisted activities and animal assisted therapies with dog from the professional and general public.
Klíčová slova
Zooterapie; aktivity a terapie za asistence psa; pes; Jihočeský kraj; sociální služby; sociální pracovník; zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
Zootherapy; Animal Assisted Activity and Animal Assisted Therapy with Dog; Dog; South Bohemian Region; Social Services; Social Worker; Disability
Zásady pro vypracování
1. Současný stav:
Aktivity a terapie za asistence psa (canisterapie) využívají pozitivní interakce mezi člověkem a psem a jsou nedílnou součástí komplexní péče jak v sociálních službách, ve zdravotnictví, tak v oblasti školských zařízeních. Na poskytování aktivit a terapií se podílejí jednak dobrovolníci se psem, zvířata jako ko-terapeuti, zaměstnanci zařízení - zejména sociální pracovníci/pracovnice i další odborníci z pomáhajících profesí, případně rodinní příslušníci.
2. Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem práce je zmapovat praktikování aktivit a terapií za asistence psa (používané metody, techniky, pomůcky, přínos, financování, personální zajištění, vedení dokumentace, zapojení sociálního pracovníka) u dětí se zdravotním postižením v sociálních službách v Jihočeském kraji.
HVO1: Jak probíhají aktivity a terapie za asistence psa v ambulantních sociálních službách v Jihočeském kraji?
HVO2: Jaké jsou možnosti zapojení sociálního pracovníka/pracovnice do aktivit a terapií za asistence psa v ambulatnich sociálních službách?
3. Metodika:
V praktické části bude využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika postrukturovaného rozhovoru. Výzkum bude proveden s cca 5-10 komunikačními partnerkami (dobrovolnicemi se psem), které budou vybrány účelovým kvótním výběrem. Kvótou pro výběr je složení canisterapeuticch zkoušek, poskytování aktivit a terapií za asistence psa déle než 6 měsíců.
4. Předpokládané využití pro praxi:
Bakalářská práce bude sloužit jako zpětná vazba pro poskytovale ambulantních sociálních služeb, kde byl výzkum realizován. Dále pro dobrovolníky se psem a zájemce o problematiku aktivit a terapií za asistence psa z řad odborné i laické veřejnosti.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav:
Aktivity a terapie za asistence psa (canisterapie) využívají pozitivní interakce mezi člověkem a psem a jsou nedílnou součástí komplexní péče jak v sociálních službách, ve zdravotnictví, tak v oblasti školských zařízeních. Na poskytování aktivit a terapií se podílejí jednak dobrovolníci se psem, zvířata jako ko-terapeuti, zaměstnanci zařízení - zejména sociální pracovníci/pracovnice i další odborníci z pomáhajících profesí, případně rodinní příslušníci.
2. Cíl práce a výzkumné otázky:
Cílem práce je zmapovat praktikování aktivit a terapií za asistence psa (používané metody, techniky, pomůcky, přínos, financování, personální zajištění, vedení dokumentace, zapojení sociálního pracovníka) u dětí se zdravotním postižením v sociálních službách v Jihočeském kraji.
HVO1: Jak probíhají aktivity a terapie za asistence psa v ambulantních sociálních službách v Jihočeském kraji?
HVO2: Jaké jsou možnosti zapojení sociálního pracovníka/pracovnice do aktivit a terapií za asistence psa v ambulatnich sociálních službách?
3. Metodika:
V praktické části bude využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika postrukturovaného rozhovoru. Výzkum bude proveden s cca 5-10 komunikačními partnerkami (dobrovolnicemi se psem), které budou vybrány účelovým kvótním výběrem. Kvótou pro výběr je složení canisterapeuticch zkoušek, poskytování aktivit a terapií za asistence psa déle než 6 měsíců.
4. Předpokládané využití pro praxi:
Bakalářská práce bude sloužit jako zpětná vazba pro poskytovale ambulantních sociálních služeb, kde byl výzkum realizován. Dále pro dobrovolníky se psem a zájemce o problematiku aktivit a terapií za asistence psa z řad odborné i laické veřejnosti.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. 168 s. ISBN 978-80-7367-879-1.
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vydání. Praha: Triton. 176 s. ISBN 80-7254-730-5.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 160 s. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda, 173 s. ISBN 978-80-209-0356-3.
STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ, J. 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. Vyškov: Sdružení Piafa, 103 s. ISBN 978-80-87731-00-0.
Seznam doporučené literatury
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál. 168 s. ISBN 978-80-7367-879-1.
JANKOVSKÝ, J., 2006. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vydání. Praha: Triton. 176 s. ISBN 80-7254-730-5.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. Praha: Albatros, 160 s. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze vydalo nakl. Brázda, 173 s. ISBN 978-80-209-0356-3.
STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ, J. 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. Vyškov: Sdružení Piafa, 103 s. ISBN 978-80-87731-00-0.