Bakalářská práce se zabývá tématem Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku. Práce si klade za cíl zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bylo doplnit komparaci kvalitativními daty, která analyzují význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie. Vzhledem k výše uvedeným cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Existují v učebních osnovách kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky konkrétní předměty, které přímo zprostředkovávají nácvik praktických životních dovedností? 2. Jaké obsahové odlišnosti mají učební osnovy vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky v souvislosti s uplatněním nácvikových metod praktických životních dovedností?
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří první čtyři stěžejní kapitoly. První se zabývá vymezením základních pojmů zrakového postižení, etiologií zrakových vad a její klasifikací a kompenzačními možnostmi. Druhá kapitola se věnuje osobám se zrakovým postižením. Třetí kapitola popisuje praktické životní dovednosti a jejich možnosti a čtvrtá kapitola se věnuje sociální integraci.
V praktické části jsou charakterizovány cíle a výzkumné otázky, metodika a techniky sběru dat. K naplnění cílů byl použit kvalitativní sběr dat. V tomto případě se jedná
o komparativní analýzu dokumentů a narativní rozhovor. Obsah a operacionalizace této oblasti je detailněji popsána v praktické části.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to practical life skill as a medium of social integration of visually impaired adults. The purpose of the thesis is a process of teoretical basis of a designated topic and a comparation of selected Czech and Austrian curricular documents which are focused on educational content of practical life skills. The part-purpose was to add qualitative data to the comparison which analyse a meaning of practical life skills for a socialization process of visually impaired people in a qualitative design of a narrative biography.
Concerning the purposes mentioned above two questions were determined: 1. Do particular subjects that mediate the practice of practical life skills exist in syllabus of curricular documents of Czech republic and Austria? 2. What are the differences of syllabus of selected curricular documents of Czech republic and Austria in connection with use of methods of practical life skills?
The thesis is divided to theoretical and practical part. Theoretical part has four main chapters. The first one is focused on definiton of fundamental terms, aetiology of visual defects and its clasification and compensatory options. The second chapter is about visually impaired people. The third chapter describes practical life skills and its options and the fourth chapter is determined to a social integration.
In the practical part of the thesis there are characterized the purposes and research questions, methods and technique of collection of the data. The collection of the qualitative data was used to fulfill the purposes of the thesis, in this case comparative analysis of documents and narrative dialogue. Content and operationalisation of this area is described in detail in the practical part.
Klíčová slova
Zrakové postižení, praktické životní dovednosti, sociální integrace, kompenzace
Klíčová slova v angličtině
Visual disability, practical life skills, social integration, compensation
Rozsah průvodní práce
79 s. (141 910 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku. Práce si klade za cíl zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bylo doplnit komparaci kvalitativními daty, která analyzují význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie. Vzhledem k výše uvedeným cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Existují v učebních osnovách kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky konkrétní předměty, které přímo zprostředkovávají nácvik praktických životních dovedností? 2. Jaké obsahové odlišnosti mají učební osnovy vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky v souvislosti s uplatněním nácvikových metod praktických životních dovedností?
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří první čtyři stěžejní kapitoly. První se zabývá vymezením základních pojmů zrakového postižení, etiologií zrakových vad a její klasifikací a kompenzačními možnostmi. Druhá kapitola se věnuje osobám se zrakovým postižením. Třetí kapitola popisuje praktické životní dovednosti a jejich možnosti a čtvrtá kapitola se věnuje sociální integraci.
V praktické části jsou charakterizovány cíle a výzkumné otázky, metodika a techniky sběru dat. K naplnění cílů byl použit kvalitativní sběr dat. V tomto případě se jedná
o komparativní analýzu dokumentů a narativní rozhovor. Obsah a operacionalizace této oblasti je detailněji popsána v praktické části.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to practical life skill as a medium of social integration of visually impaired adults. The purpose of the thesis is a process of teoretical basis of a designated topic and a comparation of selected Czech and Austrian curricular documents which are focused on educational content of practical life skills. The part-purpose was to add qualitative data to the comparison which analyse a meaning of practical life skills for a socialization process of visually impaired people in a qualitative design of a narrative biography.
Concerning the purposes mentioned above two questions were determined: 1. Do particular subjects that mediate the practice of practical life skills exist in syllabus of curricular documents of Czech republic and Austria? 2. What are the differences of syllabus of selected curricular documents of Czech republic and Austria in connection with use of methods of practical life skills?
The thesis is divided to theoretical and practical part. Theoretical part has four main chapters. The first one is focused on definiton of fundamental terms, aetiology of visual defects and its clasification and compensatory options. The second chapter is about visually impaired people. The third chapter describes practical life skills and its options and the fourth chapter is determined to a social integration.
In the practical part of the thesis there are characterized the purposes and research questions, methods and technique of collection of the data. The collection of the qualitative data was used to fulfill the purposes of the thesis, in this case comparative analysis of documents and narrative dialogue. Content and operationalisation of this area is described in detail in the practical part.
Klíčová slova
Zrakové postižení, praktické životní dovednosti, sociální integrace, kompenzace
Klíčová slova v angličtině
Visual disability, practical life skills, social integration, compensation
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Zrak je pro člověka nejdůležitějším smyslem, kterým se nejen prostorově orientuje, nýbrž je zásadní i v interakci se společností. O to podstatnější jsou pro osoby se zrakovým postižením životní dovednosti, jako jeden z nástrojů sociální integrace, ve které dochází k partnerskému soužití postižených a intaktních osob na úrovni vzájemného působení během jejich života a při řešení různých životních situací.
2. Cíl
Cílem bakalářské práce je zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bude doplnit komparaci kvalitativními daty, které budou analyzovat význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie.
3. Metodika výzkumu
Pro praktickou část je zvolen kvalitativní postup. Použitou metodou je polostrukturovaný rozhovor, analýza a komparace dokumentů. Volba kurikulárních dokumentů bude korelovat s vymezeným cílem práce. Záměrným výběrem bude volen vzorek pro narativní biografii.
4. Využití v praxi
Bakalářská práce bude využitelná jako studijní materiál pro studenty pedagogických a příbuzných oborů. Po formální úpravě může být inspirující pro instituce, které realizují programy sociální rehabilitace pro uvedenou cílovou skupinu. V neposlední řadě výsledky kvalitativního šetření budou východiskem pro formulaci výzkumného tématu v uvedené oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Zrak je pro člověka nejdůležitějším smyslem, kterým se nejen prostorově orientuje, nýbrž je zásadní i v interakci se společností. O to podstatnější jsou pro osoby se zrakovým postižením životní dovednosti, jako jeden z nástrojů sociální integrace, ve které dochází k partnerskému soužití postižených a intaktních osob na úrovni vzájemného působení během jejich života a při řešení různých životních situací.
2. Cíl
Cílem bakalářské práce je zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bude doplnit komparaci kvalitativními daty, které budou analyzovat význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie.
3. Metodika výzkumu
Pro praktickou část je zvolen kvalitativní postup. Použitou metodou je polostrukturovaný rozhovor, analýza a komparace dokumentů. Volba kurikulárních dokumentů bude korelovat s vymezeným cílem práce. Záměrným výběrem bude volen vzorek pro narativní biografii.
4. Využití v praxi
Bakalářská práce bude využitelná jako studijní materiál pro studenty pedagogických a příbuzných oborů. Po formální úpravě může být inspirující pro instituce, které realizují programy sociální rehabilitace pro uvedenou cílovou skupinu. V neposlední řadě výsledky kvalitativního šetření budou východiskem pro formulaci výzkumného tématu v uvedené oblasti.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1857-5.
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2742-3.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z., 2007. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2000. Oftalmopedie. 2. dopl. vydání. Brno: Paido. ISBN 80-85931-84-2.
SCHINDLEROVÁ, O., GŮROVÁ, K., 2007. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik. ISBN 978-80-86932-10-1.
WIENER, P., RUCKÁ, R., 2006. Terapie zrakového handicapu. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS]. ISBN 80-239-6774-6.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1857-5.
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2742-3.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z., 2007. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-159-1.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2000. Oftalmopedie. 2. dopl. vydání. Brno: Paido. ISBN 80-85931-84-2.
SCHINDLEROVÁ, O., GŮROVÁ, K., 2007. Na ruce si nevidím: praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. Praha: Okamžik. ISBN 978-80-86932-10-1.
WIENER, P., RUCKÁ, R., 2006. Terapie zrakového handicapu. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS]. ISBN 80-239-6774-6.