Cílem bakalářské práce je mapování rodinné situace a prožívání vztahů mezi
partnery v rodinách s dítětem s poruchou pozornosti. Bakalářská práce se zaměřuje
především na to, jak do rodiny "vstupuje" porucha pozornosti dítěte, jak ji prožívají rodiče
dítěte z pohledu matky. Cílem je rovněž sledovat, jak matka vnímá vliv poruchy
pozornosti dítěte na vlastní partnerský život a jaké má s partnerem strategie ke zvládání
rodinné situace.
Data jsou sbírána za pomoci hloubkového polostrukturovaného rozhovoru s
matkou dítěte a vyhodnocena kvalitativní cestou. Praktická část obsahuje tři případové
studie, které se zaměřují na náhled matky na vlastní partnerský vztah, popis změn
v souvislosti s proměnou partnerského vztahu po narození dítěte s poruchou pozornosti a
způsob, jakým matka vnímá a prožívá to, co dítě s poruchou pozornosti přináší do
partnerského vztahu
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map the family situation and experience
relationships between partners in families with a child with attention deficit disorder. The
bachelor's thesis focuses mainly on how the child's attention deficit disorder "enters" the
family, as experienced by the child's parents from the mother's point of view. The aim is
also to monitor how the mother perceives the effect of the child's attention deficit disorder
on her own partner's life and what strategies she has with the partner to manage the family
situation.
Data are collected through an in-depth semi-structured interview with the child's
mother and evaluated in a qualitative way. The practical part contains three case studies
that focus on the mother's view of her own partnership, a description of changes in
connection with the transformation of the partnership after the birth of a child with
attention deficit disorder and the way the mother perceives and experiences what the child
with attention deficit disorder brings to the relationship.
Klíčová slova
ADHD, partnerství, rodina, dítě
Klíčová slova v angličtině
ADHD, partnership, mother, child
Rozsah průvodní práce
85 s. (169 599 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je mapování rodinné situace a prožívání vztahů mezi
partnery v rodinách s dítětem s poruchou pozornosti. Bakalářská práce se zaměřuje
především na to, jak do rodiny "vstupuje" porucha pozornosti dítěte, jak ji prožívají rodiče
dítěte z pohledu matky. Cílem je rovněž sledovat, jak matka vnímá vliv poruchy
pozornosti dítěte na vlastní partnerský život a jaké má s partnerem strategie ke zvládání
rodinné situace.
Data jsou sbírána za pomoci hloubkového polostrukturovaného rozhovoru s
matkou dítěte a vyhodnocena kvalitativní cestou. Praktická část obsahuje tři případové
studie, které se zaměřují na náhled matky na vlastní partnerský vztah, popis změn
v souvislosti s proměnou partnerského vztahu po narození dítěte s poruchou pozornosti a
způsob, jakým matka vnímá a prožívá to, co dítě s poruchou pozornosti přináší do
partnerského vztahu
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to map the family situation and experience
relationships between partners in families with a child with attention deficit disorder. The
bachelor's thesis focuses mainly on how the child's attention deficit disorder "enters" the
family, as experienced by the child's parents from the mother's point of view. The aim is
also to monitor how the mother perceives the effect of the child's attention deficit disorder
on her own partner's life and what strategies she has with the partner to manage the family
situation.
Data are collected through an in-depth semi-structured interview with the child's
mother and evaluated in a qualitative way. The practical part contains three case studies
that focus on the mother's view of her own partnership, a description of changes in
connection with the transformation of the partnership after the birth of a child with
attention deficit disorder and the way the mother perceives and experiences what the child
with attention deficit disorder brings to the relationship.
Klíčová slova
ADHD, partnerství, rodina, dítě
Klíčová slova v angličtině
ADHD, partnership, mother, child
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je mapování rodinné situace a prožívání vztahů mezi partnery v rodinách s dítětem s poruchou pozornosti. Bakalářská práce se bude zaměřovat především na to, jak do rodiny "vstupuje" porucha pozornost dítěte, jak ji prožívají dospělí lidé žijící v rodině (tedy rodiče dítěte, resp. jejich současní partneři), cílem je rovněž sledovat, jak vnímají rodiče (resp. rodič a jeho současný partner) vliv poruchy pozornosti dítěte na vlastní partnerský život a jaké jsou jejich strategie ke zvládnutí rodinné situace. Data budou sbírána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dítěte (a jejich aktuálními partnery) a vyhodnocena kvalitativní cestou.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je mapování rodinné situace a prožívání vztahů mezi partnery v rodinách s dítětem s poruchou pozornosti. Bakalářská práce se bude zaměřovat především na to, jak do rodiny "vstupuje" porucha pozornost dítěte, jak ji prožívají dospělí lidé žijící v rodině (tedy rodiče dítěte, resp. jejich současní partneři), cílem je rovněž sledovat, jak vnímají rodiče (resp. rodič a jeho současný partner) vliv poruchy pozornosti dítěte na vlastní partnerský život a jaké jsou jejich strategie ke zvládnutí rodinné situace. Data budou sbírána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dítěte (a jejich aktuálními partnery) a vyhodnocena kvalitativní cestou.
Seznam doporučené literatury
Bragdon, A. D., Gamon, D. (2006). Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál.\\
Drtílková, I., Šerý, O., et al. (1997). Hyperkinetická porucha/ ADHD. Praha: Galén.\\
Kolčárková, I. (2007). Rodičovství očima matek neklidných dětí: jak se hodnotí a prožívají v roli matky. Nepublikovaná diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno. \\
Kolčárková, I., Lacinová, L. (2008). Rodičovství očima matek neklidných dětí. Brno: Barrister and Principal.\\
Munden, A., Arcelus, J. (2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bragdon, A. D., Gamon, D. (2006). Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál.\\
Drtílková, I., Šerý, O., et al. (1997). Hyperkinetická porucha/ ADHD. Praha: Galén.\\
Kolčárková, I. (2007). Rodičovství očima matek neklidných dětí: jak se hodnotí a prožívají v roli matky. Nepublikovaná diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno. \\
Kolčárková, I., Lacinová, L. (2008). Rodičovství očima matek neklidných dětí. Brno: Barrister and Principal.\\
Munden, A., Arcelus, J. (2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál.