Bakalářská práce se zabývá tématem volného času dětí s tělesným postižením. Je zaměřena na sportovní aktivity jako na jednu z možností, jak tyto děti mohou trávit svůj volný čas. Cílem této práce je uvést čtenáře do problematiky volného času dětí s tělesným postižením, zmapovat a teoreticky popsat možnosti vybraných volnočasových sportovních aktivit vhodných pro děti, které jsou vzhledem ke svému postižení pohybově omezeny, a v širších souvislostech promyslet význam těchto aktivit pro jejich život. Jedná se o teoretickou práci, která definuje a propojuje základní pojmy týkající se volného času, pedagogiky volného času, tělesných postižení a vybraných sportovních aktivit pro tělesně postižené děti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of leisure time of children with physical disabilities. It is focused on sports activities as one of the possibilities these children can spend their leisure time. The aim of this thesis is to introduce the reader to the issue of leisure time of children with physical disabilities, to map and theoretically describe the possibilities of selected leisure time activities suitable for children who are motion restricted due to their disability, and in a wider context to think about the importance of these activities for their life. It is a theoretical work that defines and connects the basic concepts of leisure time, pedagogy of leisure time, physical disabilities and selected sports activities for disabled children.
Klíčová slova
Volný čas, tělesné postižení, dítě s tělesným postižením a jeho volný čas, sportovní volnočasové aktivity pro tělesně postižené děti
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, physical disability, child with physical disability and its leisure time, sports leisure time activities for children with physical disability
Rozsah průvodní práce
44
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem volného času dětí s tělesným postižením. Je zaměřena na sportovní aktivity jako na jednu z možností, jak tyto děti mohou trávit svůj volný čas. Cílem této práce je uvést čtenáře do problematiky volného času dětí s tělesným postižením, zmapovat a teoreticky popsat možnosti vybraných volnočasových sportovních aktivit vhodných pro děti, které jsou vzhledem ke svému postižení pohybově omezeny, a v širších souvislostech promyslet význam těchto aktivit pro jejich život. Jedná se o teoretickou práci, která definuje a propojuje základní pojmy týkající se volného času, pedagogiky volného času, tělesných postižení a vybraných sportovních aktivit pro tělesně postižené děti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of leisure time of children with physical disabilities. It is focused on sports activities as one of the possibilities these children can spend their leisure time. The aim of this thesis is to introduce the reader to the issue of leisure time of children with physical disabilities, to map and theoretically describe the possibilities of selected leisure time activities suitable for children who are motion restricted due to their disability, and in a wider context to think about the importance of these activities for their life. It is a theoretical work that defines and connects the basic concepts of leisure time, pedagogy of leisure time, physical disabilities and selected sports activities for disabled children.
Klíčová slova
Volný čas, tělesné postižení, dítě s tělesným postižením a jeho volný čas, sportovní volnočasové aktivity pro tělesně postižené děti
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, physical disability, child with physical disability and its leisure time, sports leisure time activities for children with physical disability
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Volný čas
1.1. Vymezení pojmu VČ
1.2. K čemu volný čas slouží
1.3. VČ jako lidská hodnota
2. Tělesné postižení
2.1. Vymezení pojmu TP
2.1.1. Druhy TP
2.2. VČ dítěte s tělesným postižením
2.2.1. Volnočasová zařízení pro TP
2.2.2. Bariéry
3. Život dítěte s TP
3.1 Rodina a její význam pro dítě s TP
3.2 Vliv prostředí na dítě s TP
3.2.1 Škola a její vliv na dítě
3.2.2. Začlenění do společnosti
3.3. Volnočasové aktivity a smysl VČ pro dítě s TP
Závěr
Práce se bude zabývat problematikou volného času dětí s tělesným postižením.
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Volný čas
1.1. Vymezení pojmu VČ
1.2. K čemu volný čas slouží
1.3. VČ jako lidská hodnota
2. Tělesné postižení
2.1. Vymezení pojmu TP
2.1.1. Druhy TP
2.2. VČ dítěte s tělesným postižením
2.2.1. Volnočasová zařízení pro TP
2.2.2. Bariéry
3. Život dítěte s TP
3.1 Rodina a její význam pro dítě s TP
3.2 Vliv prostředí na dítě s TP
3.2.1 Škola a její vliv na dítě
3.2.2. Začlenění do společnosti
3.3. Volnočasové aktivity a smysl VČ pro dítě s TP
Závěr
Práce se bude zabývat problematikou volného času dětí s tělesným postižením.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3
VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-863-8400-4.
HÁJEK, B. et al. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha : Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
PÁVKOVÁ, J - HÁJEK, B. - HOFBAUER, B. - HRDLIČKOVÁ, V. - PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času. Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. 436 p. ISBN 80-7178-295-5.
PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.. Brno. ISBN 978-80-7315-198-0.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, M. - HADJ-MOUSSOVÁ, Z. - ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
RENOTIÉROVÁ, M. - LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
SOKOL,J. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba. Portál, Praha, 2002.
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton. 208 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
KNOTOVÁ, D., Pedagogické dimenze volného času. Grada. ISBN 978-80-7315223-9
HINTNAUS, Ladislav. Člověk a rodina: smysl a funkce rodiny : anatomie, fyziologie a patologie lidské rodiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Zemědělská fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3
VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-863-8400-4.
HÁJEK, B. et al. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha : Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
PÁVKOVÁ, J - HÁJEK, B. - HOFBAUER, B. - HRDLIČKOVÁ, V. - PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času. Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. 436 p. ISBN 80-7178-295-5.
PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.. Brno. ISBN 978-80-7315-198-0.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, M. - HADJ-MOUSSOVÁ, Z. - ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
RENOTIÉROVÁ, M. - LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
SOKOL,J. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba. Portál, Praha, 2002.
FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton. 208 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
KNOTOVÁ, D., Pedagogické dimenze volného času. Grada. ISBN 978-80-7315223-9
HINTNAUS, Ladislav. Člověk a rodina: smysl a funkce rodiny : anatomie, fyziologie a patologie lidské rodiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Zemědělská fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1997. ISBN 80-85850-24-9.