Práce se zabývá současnými českými časopisy pro děti a mládež a možnostmi jejich využití při volnočasových aktivitách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vymezeno pojetí časopisu jako média a je zde podán přehled časopisů pro děti a mládež. Dále je provedena obsahová analýza a komparace vybraných časopisů a popis jejich možného využití při volnočasových činnostech. Praktická část obsahuje kvantitativní dotazníkové šetření, zrealizované na vybraných školních družinách v Českých Budějovicích, které se týká využívání časopiseckých titulů pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The thesis deals with present Czech magazines for children and youth and their possibilities of using in free time activities. The thesis is divided on theoretical and practical part. There is defined magazine as a medium and overview of magazines for children and youth in the theoretical part. In addition was performed content analysis and comparison of selected magazines and description of their possible using in free time activities. Practical part contains a quantitative survey, which was carried out at selected school clubs in České Budějovice. This survey concerns the use of magazines for children and youth.
Klíčová slova
časopisy pro děti a mládež, literatura, čtenářství, média, volnočasové aktivity, školní družina
Klíčová slova v angličtině
magazines for children and youth, literature, readership, media, free time activities, school club
Rozsah průvodní práce
45 s., přílohy 20 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá současnými českými časopisy pro děti a mládež a možnostmi jejich využití při volnočasových aktivitách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vymezeno pojetí časopisu jako média a je zde podán přehled časopisů pro děti a mládež. Dále je provedena obsahová analýza a komparace vybraných časopisů a popis jejich možného využití při volnočasových činnostech. Praktická část obsahuje kvantitativní dotazníkové šetření, zrealizované na vybraných školních družinách v Českých Budějovicích, které se týká využívání časopiseckých titulů pro děti a mládež.
Anotace v angličtině
The thesis deals with present Czech magazines for children and youth and their possibilities of using in free time activities. The thesis is divided on theoretical and practical part. There is defined magazine as a medium and overview of magazines for children and youth in the theoretical part. In addition was performed content analysis and comparison of selected magazines and description of their possible using in free time activities. Practical part contains a quantitative survey, which was carried out at selected school clubs in České Budějovice. This survey concerns the use of magazines for children and youth.
Klíčová slova
časopisy pro děti a mládež, literatura, čtenářství, média, volnočasové aktivity, školní družina
Klíčová slova v angličtině
magazines for children and youth, literature, readership, media, free time activities, school club
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současné české časopisy pro děti a mládež a možnosti jejich využití při volnočasových primárně literárněvýchovných aktivitách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude podán přehled časopisů pro děti a mládež, jejich popis a komparace; dále popis jejich možného využití pro tvořivou činnost literární, výtvarnou, pohybovou, dramatickou apod. Praktická část bude obsahovat kvantitativní dotazníkové šetření zrealizované na vybraných školních družinách v Č. Budějovicích, které se bude týkat využívání časopiseckých titulů pro děti a mládež.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současné české časopisy pro děti a mládež a možnosti jejich využití při volnočasových primárně literárněvýchovných aktivitách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude podán přehled časopisů pro děti a mládež, jejich popis a komparace; dále popis jejich možného využití pro tvořivou činnost literární, výtvarnou, pohybovou, dramatickou apod. Praktická část bude obsahovat kvantitativní dotazníkové šetření zrealizované na vybraných školních družinách v Č. Budějovicích, které se bude týkat využívání časopiseckých titulů pro děti a mládež.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. 48 s. ISBN 978-80-7494-045-3. Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. 94 s. Ladění. ISBN 80-903339-9-0. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7. HNÍK, Ondřej. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host, 2014. 135 stran. ISBN 978-80-7491-492-8. DOKOUPIL B. a kol. Slovník českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945 - 2000. Brno : Host - vydavatelství, s. r. o., 2002. 334 s. ISBN 80-7294-041-4. JANOUŠEK, P. a kol. Přehledné dějiny české literatury 1945 - 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 487 s, 2012. ISBN 978-80-200-2057-4. JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989 : IV. 1969 - 1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. HOUŠKA, T. Škola hrou. Praha: Tomáš Houška, 1991. 270 s. ISBN 80-900704-7-7. CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež : od začátku 19. století po současnost. 2. vydání. Praha : Albatros, 1984. ISBN 13-786-84. COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0. HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. vyd. 3. aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80- 7178-711-6. SPOUSTA, V. aj. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1274-9. SPOUSTA, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1275-7. SPOUSTA, V. aj. Teoretické základy výchovy ve volném čase: Úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210- 1007-X. Časopisy pro děti a mládež: Pastelka, Vláček, Sluníčko, Mateřídouška, ABC
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. 48 s. ISBN 978-80-7494-045-3. Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. 94 s. Ladění. ISBN 80-903339-9-0. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7. HNÍK, Ondřej. České děti jako čtenáři. První vydání. Brno: Host, 2014. 135 stran. ISBN 978-80-7491-492-8. DOKOUPIL B. a kol. Slovník českých literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945 - 2000. Brno : Host - vydavatelství, s. r. o., 2002. 334 s. ISBN 80-7294-041-4. JANOUŠEK, P. a kol. Přehledné dějiny české literatury 1945 - 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 487 s, 2012. ISBN 978-80-200-2057-4. JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989 : IV. 1969 - 1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. HOUŠKA, T. Škola hrou. Praha: Tomáš Houška, 1991. 270 s. ISBN 80-900704-7-7. CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež : od začátku 19. století po současnost. 2. vydání. Praha : Albatros, 1984. ISBN 13-786-84. COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0. HÁJEK, B. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. vyd. 3. aktualiz. Praha: Portál, 2002. ISBN 80- 7178-711-6. SPOUSTA, V. aj. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1274-9. SPOUSTA, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1275-7. SPOUSTA, V. aj. Teoretické základy výchovy ve volném čase: Úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210- 1007-X. Časopisy pro děti a mládež: Pastelka, Vláček, Sluníčko, Mateřídouška, ABC