Bakalářská práce představuje metodu sebereflexe, jako důležitou součást odborné přípravy. Sebereflexe jako nástroj profesního a osobnostního růstu pedagogů volného času. Úvodní část práce popisuje sebereflexi a cestu k ní a její souvislosti s reflexí a rozvojem reflektivního myšlení. Další část představuje požadavky na vzdělání a na osobnost pedagoga volného času, dle legislativy i nad její rámec. Závěrečná část práce popisuje místo odborné praxe a v jejím rámci představuje podněty pro sebereflexi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis examines the method of self-reflection in the reflective practise as a tool for improving the professional and personal skills of students of leisure studies. First part deals with definitions and meanings of self-reflection and connection with process of reflection and the improvement of the reflective thinking. Next part examines also the charakteristics which a teacher of leisure studies should have and what education he must have to be able to work in the state organizations. The last part introduce practise in high school education and examies where is possible to impriove self-reflection skill.
Self-reflection, reflection, practise, high school education, leisure studies, competences.
Rozsah průvodní práce
37 s. (70 387 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje metodu sebereflexe, jako důležitou součást odborné přípravy. Sebereflexe jako nástroj profesního a osobnostního růstu pedagogů volného času. Úvodní část práce popisuje sebereflexi a cestu k ní a její souvislosti s reflexí a rozvojem reflektivního myšlení. Další část představuje požadavky na vzdělání a na osobnost pedagoga volného času, dle legislativy i nad její rámec. Závěrečná část práce popisuje místo odborné praxe a v jejím rámci představuje podněty pro sebereflexi.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis examines the method of self-reflection in the reflective practise as a tool for improving the professional and personal skills of students of leisure studies. First part deals with definitions and meanings of self-reflection and connection with process of reflection and the improvement of the reflective thinking. Next part examines also the charakteristics which a teacher of leisure studies should have and what education he must have to be able to work in the state organizations. The last part introduce practise in high school education and examies where is possible to impriove self-reflection skill.
Self-reflection, reflection, practise, high school education, leisure studies, competences.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představit praxi jako podnět pro sebereflexi, která bude představena jako nástroj profesního růstu studentů oboru pedagogiky volného času na vysoké škole.
V bakalářské práci bude věnovaná pozornost vysvětlení sebereflexe, teoreticky obecně, i v kontextu vzdělávání pedagogických pracovníků. Dále budou představeny předpoklady pro výkon profese pedagoga volného času, osobnostní předpoklady a objasnění kde je v odborné přípravě, pedagogických pracovníků, místo pro odbornou praxi. Důraz bude kladem na představení odborné praxe a objasnění její důležité části reflexe praxe a sebereflexe studenta. Na závěr budou představeny podněty pro sebereflexi v rámci odborné praxi na teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představit praxi jako podnět pro sebereflexi, která bude představena jako nástroj profesního růstu studentů oboru pedagogiky volného času na vysoké škole.
V bakalářské práci bude věnovaná pozornost vysvětlení sebereflexe, teoreticky obecně, i v kontextu vzdělávání pedagogických pracovníků. Dále budou představeny předpoklady pro výkon profese pedagoga volného času, osobnostní předpoklady a objasnění kde je v odborné přípravě, pedagogických pracovníků, místo pro odbornou praxi. Důraz bude kladem na představení odborné praxe a objasnění její důležité části reflexe praxe a sebereflexe studenta. Na závěr budou představeny podněty pro sebereflexi v rámci odborné praxi na teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
ŠVEC, Vlastimil. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-87-7.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. Řízení školy [ASPI]. ISBN 80-7357-072-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0222-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy [Triton, edice]. ISBN 80-7254-474-8.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vydání druhé. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
ŠVEC, Vlastimil. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-87-7.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. Řízení školy [ASPI]. ISBN 80-7357-072-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0222-6.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy [Triton, edice]. ISBN 80-7254-474-8.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1.