Informace o kvalifikační práci GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř)
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř)
Hlavní téma v angličtině
-
Název dle studenta
GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř)
Název dle studenta v angličtině
GPS devices in teaching as a means of developing inter-subject relations between educational fields of Geography and English language at the 2nd stage of elementary school (on the example of ORP Chotěboř)
Tématem diplomové práce jsou GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř). Předkládaná práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část zahrnuje metodiku tvorby obou částí práce, kde autorka představuje celkový postup při vypracovávání své práce. Dále první část obsahuje teoretická východiska, kde autorka stručně seznamuje se zásadními pojmy, kapitolu zaměřenou na GPS přístroje, jejich potenciál využitelnosti ve výuce a možnosti propojení v rámci mezipředmětových vazeb. Nedílnou součástí teoretické části práce, zejména pro její tematické zasazení, je také prostudování kurikulárních dokumentů. Praktická část práce obsahuje výukové aktivity propojující učivo místního regionu, tedy zeměpisu, s anglickým jazykem. Veškeré předkládané výukové aktivity se skládají z úvodní části a metodického komentáře.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is GPS devices in teaching as a means of developing inter-subject relations between educational fields of Geography and English language at the 2nd stage of elementary school (on the example of ORP Chotěboř). Presented work consists of theoretical and practical part. The theoretical part includes the methodology of creating both parts, where the author introduces the whole process of making her work. The first part contains the theoretical background, where the author briefly introduces the basic concepts; the chapter focus on GPS devices, their potential use in teaching and the possibilities for inter-subject relations. The integral part of the theoretical part, especially for its thematic setting, is the study of curriculum documents. The practical part of this work contains educational activities that connecting curriculum of the local region, ie. geography, with English language. All presented educational activities consist of the introductory part and a methodical commentary.
Klíčová slova
GPS přístroje, CLIL, mezipředmětové vazby, terénní výuka, místní region, ORP Chotěboř, základní škola
Klíčová slova v angličtině
GPS devices, CLIL, inter-subject relations, field teaching, local region, ORP Chotěboř, elementary school
Rozsah průvodní práce
106 s. (25 915)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou GPS přístroje ve výuce jako prostředek pro rozvoj mezipředmětových vazeb vzdělávacích oborů zeměpis a anglický jazyk na 2. stupni ZŠ (na příkladu ORP Chotěboř). Předkládaná práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část zahrnuje metodiku tvorby obou částí práce, kde autorka představuje celkový postup při vypracovávání své práce. Dále první část obsahuje teoretická východiska, kde autorka stručně seznamuje se zásadními pojmy, kapitolu zaměřenou na GPS přístroje, jejich potenciál využitelnosti ve výuce a možnosti propojení v rámci mezipředmětových vazeb. Nedílnou součástí teoretické části práce, zejména pro její tematické zasazení, je také prostudování kurikulárních dokumentů. Praktická část práce obsahuje výukové aktivity propojující učivo místního regionu, tedy zeměpisu, s anglickým jazykem. Veškeré předkládané výukové aktivity se skládají z úvodní části a metodického komentáře.
Anotace v angličtině
The theme of this diploma thesis is GPS devices in teaching as a means of developing inter-subject relations between educational fields of Geography and English language at the 2nd stage of elementary school (on the example of ORP Chotěboř). Presented work consists of theoretical and practical part. The theoretical part includes the methodology of creating both parts, where the author introduces the whole process of making her work. The first part contains the theoretical background, where the author briefly introduces the basic concepts; the chapter focus on GPS devices, their potential use in teaching and the possibilities for inter-subject relations. The integral part of the theoretical part, especially for its thematic setting, is the study of curriculum documents. The practical part of this work contains educational activities that connecting curriculum of the local region, ie. geography, with English language. All presented educational activities consist of the introductory part and a methodical commentary.
Klíčová slova
GPS přístroje, CLIL, mezipředmětové vazby, terénní výuka, místní region, ORP Chotěboř, základní škola
Klíčová slova v angličtině
GPS devices, CLIL, inter-subject relations, field teaching, local region, ORP Chotěboř, elementary school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tématem využitelnosti GPS přístrojů ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem práce je vytvoření vlastních námětů na vhodné výukové aktivity (využívající GPS přístroje) upevňující a ukotvující mezipředmětové vazby vybraných vzdělávacích oborů (Z a AJ) v rámci výuky zvoleného tematického celku (místní region). Praktické ukázky výukových aktivit budou tematicky cíleny k místnímu regionu ORP Chotěboř.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Diplomantka provede nejprve rozbor literatury a učebních materiálů a pedadogicko-didaktických dokumentů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované RVP ZV, postavení a význam výuky regionální geografie v českém školském systému i v zahraničí, možnosti využití GPS ve výuce zeměpisu aj.).
2) Autorka se v teoreticko-metodologické části práce bude věnovat diskuzi s literaturou, prezentaci použitých metod výzkumu výuky tématiky místní region na 2. stupni ZŠ na základě pedagogicko-didaktických dokumentů. Vypracuje zároveň metodiku práce. Provede rozbor učebnic používaných na ZŠ při výuce sledované tematiky v hodinách zeměpisu i anglického jazyka.
3) Zjištěné skutečnosti podrobně zhodnotí a následně uvede vlastní náměty výukových aktivit upevňujících a ukotvujících mezipředmětové vazby vybraných vzdělávacích oborů v rámci výuky tématu místní region v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ na příkladu ORP Chotěboř.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá tématem využitelnosti GPS přístrojů ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem práce je vytvoření vlastních námětů na vhodné výukové aktivity (využívající GPS přístroje) upevňující a ukotvující mezipředmětové vazby vybraných vzdělávacích oborů (Z a AJ) v rámci výuky zvoleného tematického celku (místní region). Praktické ukázky výukových aktivit budou tematicky cíleny k místnímu regionu ORP Chotěboř.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Diplomantka provede nejprve rozbor literatury a učebních materiálů a pedadogicko-didaktických dokumentů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované RVP ZV, postavení a význam výuky regionální geografie v českém školském systému i v zahraničí, možnosti využití GPS ve výuce zeměpisu aj.).
2) Autorka se v teoreticko-metodologické části práce bude věnovat diskuzi s literaturou, prezentaci použitých metod výzkumu výuky tématiky místní region na 2. stupni ZŠ na základě pedagogicko-didaktických dokumentů. Vypracuje zároveň metodiku práce. Provede rozbor učebnic používaných na ZŠ při výuce sledované tematiky v hodinách zeměpisu i anglického jazyka.
3) Zjištěné skutečnosti podrobně zhodnotí a následně uvede vlastní náměty výukových aktivit upevňujících a ukotvujících mezipředmětové vazby vybraných vzdělávacích oborů v rámci výuky tématu místní region v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ na příkladu ORP Chotěboř.
Seznam doporučené literatury
HOFMANN, E. (2006): Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíli RVP. In: Maňák, J., JANÍK, T. (eds.) (2007): Problémy kurikula základní školy. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno, 285 s.
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Skýbová, J. (2008): Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a I. stupně ZŠ. PF UK v Praze, Praha. 44 s.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
HOFMANN, E. (2006): Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíli RVP. In: Maňák, J., JANÍK, T. (eds.) (2007): Problémy kurikula základní školy. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno, 285 s.
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Skýbová, J. (2008): Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a I. stupně ZŠ. PF UK v Praze, Praha. 44 s.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.