Prezentovaná bakalářská práce vyhodnocuje kresby žáků základní školy ve vztahu k posouzení jejich znalostí z oblasti biologie lidského těla. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 120 žáků - 60 žáků z 6. ročníku a 60 žáků z 8. ročníku. Pro získání dat byl použit dotazník s předtištěnou siluetou lidského těla, do které žáci měli zakreslit a popsat vnitřní struktury lidského těla, jež pokládají za důležité a funkčně je poté propojit do orgánových soustav. Následně si libovolně zvolili dvě orgánové soustavy, které zakreslili do dalších dvou siluet a detailně je popsali. Vyhodnocení bylo provedeno na základě předem stanovených kritérií, která byla založena na vyhodnocení kreseb v rámci výzkumu Reiss a Tunnicliffe (2001). Ve vytvořených kresbách byly také sledované vybrané miskoncepce žáků o stavbě lidského těla. Při zjišťování počtu zakreslených vnitřních struktur v první souhrnné kresbě dosahovali žáci šestých ročníků nejčastěji úrovně zahrnující 8 - 9 nakreslených vnitřních struktur, zatímco žáci osmých ročníků dosahovali v nejvyšší míře úrovně nižší, zahrnující zakreslení 6 - 7 vnitřních struktur. Při analýze všech vnitřních struktur se v kresbách obou ročníků nejčastěji objevoval zakreslený mozek a srdce. Z hlediska chybně umístěných vnitřních struktur obsahovala většina kreseb šestého ročníku více chybně zakreslených struktur než kresby žáků osmých ročníků. Při posouzení funkčního propojení vnitřních struktur do jednotlivých orgánových soustav bylo zjištěno, že žáci šestých a osmých ročníků ve velké většině nedokázali propojit vnitřní struktury tak, aby tvořily kompletní orgánové soustavy. Při výběru soustav v druhé části dotazníku se v šestém ročníku objevila nejčastěji soustava trávicí a dýchací, v osmém ročníku žáci volili soustavu dýchací a nervovou.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis evaluates drawings of primary school pupils in relation to determine their knowledge about human body from biological point of view. There were involved 120 pupils in this research. Sixty of them were from the 6th grade and the other 60 pupils were from the 8th grade. Students were supposed to draw and describe internal structures of human body, which they considered as importnant, on printed silhouette of human body in the given paper. They were also asked to link those organs into functional organ systems. After that, they arbitrarily chose two of those systems, which they were supposed to describe more in detail and draw them again into two additional silhouettes. The evaluation was made on the basis of previously established criteria, which were based on the evaluation of drawings in Reiss and Tunnicliffe (2001) research. There were also watched chosen misconceptions about human body structure in created drawings. In evaluating the number of drawn internal structures in the first summary drawing, the pupils of the 6th grade achieved mostly the level involving 8 - 9 drawn internal structures, while the majority of the pupils of the 8th grade reached the lower level, involving only 6 - 7 drawn internal structures. Of all the drawn internal structures which were drawn by both grades, the most frequent were brain and heart. In terms of misplaced internal structures the 6th grade pupils had more wrongly drawn structures of human body than the 8th grade pupils. In assessment of functional connection of organs into individual organ systems was found that almost none of the pupils were able to connect the organs into complete organ systems. In the second part of testing, most of the 6th grade pupils chose respiratory and digestive systems, and the 8th grade pupils chose respiratory and nerve systems.
Klíčová slova
orgánová soustava, lidské tělo, dětská kresba, funkční propojení, hodnotící kritéria
Klíčová slova v angličtině
organ system, human body, children's drawing, functional connection, evaluation criteria
Rozsah průvodní práce
55 s. (88 961 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Prezentovaná bakalářská práce vyhodnocuje kresby žáků základní školy ve vztahu k posouzení jejich znalostí z oblasti biologie lidského těla. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 120 žáků - 60 žáků z 6. ročníku a 60 žáků z 8. ročníku. Pro získání dat byl použit dotazník s předtištěnou siluetou lidského těla, do které žáci měli zakreslit a popsat vnitřní struktury lidského těla, jež pokládají za důležité a funkčně je poté propojit do orgánových soustav. Následně si libovolně zvolili dvě orgánové soustavy, které zakreslili do dalších dvou siluet a detailně je popsali. Vyhodnocení bylo provedeno na základě předem stanovených kritérií, která byla založena na vyhodnocení kreseb v rámci výzkumu Reiss a Tunnicliffe (2001). Ve vytvořených kresbách byly také sledované vybrané miskoncepce žáků o stavbě lidského těla. Při zjišťování počtu zakreslených vnitřních struktur v první souhrnné kresbě dosahovali žáci šestých ročníků nejčastěji úrovně zahrnující 8 - 9 nakreslených vnitřních struktur, zatímco žáci osmých ročníků dosahovali v nejvyšší míře úrovně nižší, zahrnující zakreslení 6 - 7 vnitřních struktur. Při analýze všech vnitřních struktur se v kresbách obou ročníků nejčastěji objevoval zakreslený mozek a srdce. Z hlediska chybně umístěných vnitřních struktur obsahovala většina kreseb šestého ročníku více chybně zakreslených struktur než kresby žáků osmých ročníků. Při posouzení funkčního propojení vnitřních struktur do jednotlivých orgánových soustav bylo zjištěno, že žáci šestých a osmých ročníků ve velké většině nedokázali propojit vnitřní struktury tak, aby tvořily kompletní orgánové soustavy. Při výběru soustav v druhé části dotazníku se v šestém ročníku objevila nejčastěji soustava trávicí a dýchací, v osmém ročníku žáci volili soustavu dýchací a nervovou.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis evaluates drawings of primary school pupils in relation to determine their knowledge about human body from biological point of view. There were involved 120 pupils in this research. Sixty of them were from the 6th grade and the other 60 pupils were from the 8th grade. Students were supposed to draw and describe internal structures of human body, which they considered as importnant, on printed silhouette of human body in the given paper. They were also asked to link those organs into functional organ systems. After that, they arbitrarily chose two of those systems, which they were supposed to describe more in detail and draw them again into two additional silhouettes. The evaluation was made on the basis of previously established criteria, which were based on the evaluation of drawings in Reiss and Tunnicliffe (2001) research. There were also watched chosen misconceptions about human body structure in created drawings. In evaluating the number of drawn internal structures in the first summary drawing, the pupils of the 6th grade achieved mostly the level involving 8 - 9 drawn internal structures, while the majority of the pupils of the 8th grade reached the lower level, involving only 6 - 7 drawn internal structures. Of all the drawn internal structures which were drawn by both grades, the most frequent were brain and heart. In terms of misplaced internal structures the 6th grade pupils had more wrongly drawn structures of human body than the 8th grade pupils. In assessment of functional connection of organs into individual organ systems was found that almost none of the pupils were able to connect the organs into complete organ systems. In the second part of testing, most of the 6th grade pupils chose respiratory and digestive systems, and the 8th grade pupils chose respiratory and nerve systems.
Klíčová slova
orgánová soustava, lidské tělo, dětská kresba, funkční propojení, hodnotící kritéria
Klíčová slova v angličtině
organ system, human body, children's drawing, functional connection, evaluation criteria
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat kresby lidského těla, které vytvořili žáci na vybraných základních školách. Řešitelka práce bude sledovat, zda jsou žáci schopni správně vyznačit předem vybrané orgány či orgánové soustavy a správně graficky zachytit jejich funkční propojení. Žáci obdrží papír s předtištěnou siluetou lidského těla, do které budou zvolené struktury zanášet. Získané kresby budou analyzovány pomocí vytvořeného kódovacího nástroje odvozeného od nástroje užitého ve studii Patrick & Tunnicliffe (2010). Autorka bude následně sledovat odlišnosti u žáků u hlediska různých předem definovaných kritérií.\\
Postup práce:\\
Studium odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce.
Příprava záznamového archu a kódovacího nástroje.
Sběr dat u žáků na vybraných základních školách.
Vyhodnocení sebraných dat a jejich interpretace.
Sepsání nejzajímavějších zjištění a srovnání s výsledky studií realizovanými v zahraničí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat kresby lidského těla, které vytvořili žáci na vybraných základních školách. Řešitelka práce bude sledovat, zda jsou žáci schopni správně vyznačit předem vybrané orgány či orgánové soustavy a správně graficky zachytit jejich funkční propojení. Žáci obdrží papír s předtištěnou siluetou lidského těla, do které budou zvolené struktury zanášet. Získané kresby budou analyzovány pomocí vytvořeného kódovacího nástroje odvozeného od nástroje užitého ve studii Patrick & Tunnicliffe (2010). Autorka bude následně sledovat odlišnosti u žáků u hlediska různých předem definovaných kritérií.\\
Postup práce:\\
Studium odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce.
Příprava záznamového archu a kódovacího nástroje.
Sběr dat u žáků na vybraných základních školách.
Vyhodnocení sebraných dat a jejich interpretace.
Sepsání nejzajímavějších zjištění a srovnání s výsledky studií realizovanými v zahraničí.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
KATZ, P. (2017). Drawing for Science Education: An International Perspective. Rotterdam: Sense Publishers.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PATRICK, P. G. & TUNNICLIFE, S. D. (2010). Science Teachers' Drawing of What is inside the Human Body. Journal of Biological Education, 44(2), 81 - 87.
PROKOP, P. & FANČOVIČOVÁ, J. (2006). Students' Ideas about the Human Body: Do They Really Draw What They Know? Journal of Baltic Science Education, 10(2), 86 - 95.
SILBERNAGL, S. (2016). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada.
Vybrané učebnice biologie člověka pro základní a střední školy, pedagogické a didaktické časopisy (např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další).
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
KATZ, P. (2017). Drawing for Science Education: An International Perspective. Rotterdam: Sense Publishers.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PATRICK, P. G. & TUNNICLIFE, S. D. (2010). Science Teachers' Drawing of What is inside the Human Body. Journal of Biological Education, 44(2), 81 - 87.
PROKOP, P. & FANČOVIČOVÁ, J. (2006). Students' Ideas about the Human Body: Do They Really Draw What They Know? Journal of Baltic Science Education, 10(2), 86 - 95.
SILBERNAGL, S. (2016). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada.
Vybrané učebnice biologie člověka pro základní a střední školy, pedagogické a didaktické časopisy (např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další).
\end{quote}