Teoreticko-praktická diplomová práce zpracovává v teoretické části gotický sloh, a to nejdříve z perspektivy společnosti středověkého světa ve třech základních rolích. Autor popisuje některé souvislosti vývoje společnosti skrze duchovní, rytířskou a rolnickou vrstvu, a hledá tak obecné základy gotického slohu v rovině společensko-kulturního vývoje. Dále se práce zaměřuje převážně na gotické malířství a dobové způsoby zpodobnění Panny Marie s Kristem. V návaznosti na praktickou část práce jsou v závěrečné kapitole uvedeny také nezbytné informace ohledně ergonomických požadavků na kritéria vzhledu a podoby haptických pomůcek pro zrakově znevýhodněné osoby a lokaci původní fresky. Cílem praktické části diplomové práce je transformování plošné malby na zdi v kostele Obětování Panny Marie na Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích do prostorové haptické pomůcky pro zrakově znevýhodněné osoby. Modely jsou zpracovány reliéfně z keramické licí hmoty prostřednictvím sádrových forem. Výsledné odlitky jsou polychromované a připevněné na dřevěném podkladu.
Anotace v angličtině
The theoretical and practical diploma thesis deals with the Gothic style in the theoretical part, first from the perspective of the medieval society in three basic roles. In the first chapture there is a description of several contexts of the development of society through the spiritual, knightly and peasant class trought the general foundations of the Gothic style in the level of socio-cultural progression are sought. The work focuses mainly on painting and representation of Virgin Mary with Jesus. In connection to the practical part of the thesis there is also provided the necessary information concerning the ergonomic criteria of haptic aids for visually impaired persons and the location of the original fresco.The purpose of the practical part of the thesis is to transform the mural painting on the wall of the Presentation of the Blessed Virgin Mary on the Piarist Square in České Budějovice into a 3-dimensional haptic aid for visually impaired people. The mid-relief models are made of ceramic casting material using plaster molds. The base is a colored attached polychromized woodboard.
Klíčová slova
gotika, haptický model, gotické malířství, madona, pieta, České Budějovice
Klíčová slova v angličtině
gothic, haptic model, gothic painting, madonna, pieta, České Budějovice
Rozsah průvodní práce
85 s. (97 714 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Teoreticko-praktická diplomová práce zpracovává v teoretické části gotický sloh, a to nejdříve z perspektivy společnosti středověkého světa ve třech základních rolích. Autor popisuje některé souvislosti vývoje společnosti skrze duchovní, rytířskou a rolnickou vrstvu, a hledá tak obecné základy gotického slohu v rovině společensko-kulturního vývoje. Dále se práce zaměřuje převážně na gotické malířství a dobové způsoby zpodobnění Panny Marie s Kristem. V návaznosti na praktickou část práce jsou v závěrečné kapitole uvedeny také nezbytné informace ohledně ergonomických požadavků na kritéria vzhledu a podoby haptických pomůcek pro zrakově znevýhodněné osoby a lokaci původní fresky. Cílem praktické části diplomové práce je transformování plošné malby na zdi v kostele Obětování Panny Marie na Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích do prostorové haptické pomůcky pro zrakově znevýhodněné osoby. Modely jsou zpracovány reliéfně z keramické licí hmoty prostřednictvím sádrových forem. Výsledné odlitky jsou polychromované a připevněné na dřevěném podkladu.
Anotace v angličtině
The theoretical and practical diploma thesis deals with the Gothic style in the theoretical part, first from the perspective of the medieval society in three basic roles. In the first chapture there is a description of several contexts of the development of society through the spiritual, knightly and peasant class trought the general foundations of the Gothic style in the level of socio-cultural progression are sought. The work focuses mainly on painting and representation of Virgin Mary with Jesus. In connection to the practical part of the thesis there is also provided the necessary information concerning the ergonomic criteria of haptic aids for visually impaired persons and the location of the original fresco.The purpose of the practical part of the thesis is to transform the mural painting on the wall of the Presentation of the Blessed Virgin Mary on the Piarist Square in České Budějovice into a 3-dimensional haptic aid for visually impaired people. The mid-relief models are made of ceramic casting material using plaster molds. The base is a colored attached polychromized woodboard.
Klíčová slova
gotika, haptický model, gotické malířství, madona, pieta, České Budějovice
Klíčová slova v angličtině
gothic, haptic model, gothic painting, madonna, pieta, České Budějovice
Zásady pro vypracování
Práce teoreticko-praktická:
1) Teoretická část práce bude zkoumat námět piety a madony ve výtvarném umění. Zaměří se především na nástěnné malby těchto námětů na území Čech a Moravy především v období gotiky.
2) V dalších kapitolách bude stručně představen klášterní kostel Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích, kde se nachází nástěnné malby madony a piety, které budou sloužit jako předloha pro haptický model. V této souvislosti se poslední část teoretické práce bude věnovat ergonomické charakteristice objektů pro osoby se zrakovým hendikepem.
3) V rámci praktické části práce bude vytvořen haptický model podle fresky z klášterního kostela Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích, na které se přes sebe překrývá námět madony a piety. Výsledný objekt bude primárně určen nevidomým a zrakově postiženým.
Zásady pro vypracování
Práce teoreticko-praktická:
1) Teoretická část práce bude zkoumat námět piety a madony ve výtvarném umění. Zaměří se především na nástěnné malby těchto námětů na území Čech a Moravy především v období gotiky.
2) V dalších kapitolách bude stručně představen klášterní kostel Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích, kde se nachází nástěnné malby madony a piety, které budou sloužit jako předloha pro haptický model. V této souvislosti se poslední část teoretické práce bude věnovat ergonomické charakteristice objektů pro osoby se zrakovým hendikepem.
3) V rámci praktické části práce bude vytvořen haptický model podle fresky z klášterního kostela Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích, na které se přes sebe překrývá námět madony a piety. Výsledný objekt bude primárně určen nevidomým a zrakově postiženým.
Seznam doporučené literatury
BARTUŠEK, Antonín. Gotická nástěnná malba v zemích českých. 1. vyd. Editor Jaroslav PEŠINA. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1958, 414 s.
BUBENÍČKOVÁ, Hana, Petr KARÁSEK a Radek PAVLÍČEK. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 978-80-260-1538-3.
Encyklopedie Českých Budějovic. 1. vyd. České Budějovice: Město České Budějovice, 1998. ISBN 8023833928.
FLORENTOVÁ, Helena. Křesťanské nebe: Poznáváme světce v umění a legendách. Artia a. s. a Granit, 1994. ISBN 80-85805-17-0.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-204-0685-9.
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Vyd. 2., V Pasece 1. Praha: Paseka, 2008, 517 s. ISBN 978-80-7185-902-4.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
KUTHAN, Jiří. Gotická architektura v jižních Čechách: zakladatelské dílo Přemysla Otakara II. Vyd. 1. Praha: Academia, 1975.
PAVELEC, Petr. České Budějovice: klášterní kostel Obětování Panny Marie : uměleckohistorický průvodce. České Budějovice: Petr Pavelec, 1997.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I: východiska pro speciální pedagogiku a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, ISBN 978-80-7435-099-3.
ŠTAJNOCHR, Vítězslav. Panna Maria Divotvůrkyně. Slovácké muzeum, 2000. ISBN 80-86185-10-6.
Seznam doporučené literatury
BARTUŠEK, Antonín. Gotická nástěnná malba v zemích českých. 1. vyd. Editor Jaroslav PEŠINA. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1958, 414 s.
BUBENÍČKOVÁ, Hana, Petr KARÁSEK a Radek PAVLÍČEK. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 978-80-260-1538-3.
Encyklopedie Českých Budějovic. 1. vyd. České Budějovice: Město České Budějovice, 1998. ISBN 8023833928.
FLORENTOVÁ, Helena. Křesťanské nebe: Poznáváme světce v umění a legendách. Artia a. s. a Granit, 1994. ISBN 80-85805-17-0.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-204-0685-9.
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Vyd. 2., V Pasece 1. Praha: Paseka, 2008, 517 s. ISBN 978-80-7185-902-4.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-085-0.
KUTHAN, Jiří. Gotická architektura v jižních Čechách: zakladatelské dílo Přemysla Otakara II. Vyd. 1. Praha: Academia, 1975.
PAVELEC, Petr. České Budějovice: klášterní kostel Obětování Panny Marie : uměleckohistorický průvodce. České Budějovice: Petr Pavelec, 1997.
RŮŽIČKOVÁ, Kamila. Vybrané texty ze speciální pedagogiky I: východiska pro speciální pedagogiku a rehabilitaci osob se zrakovým postižením. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, ISBN 978-80-7435-099-3.
ŠTAJNOCHR, Vítězslav. Panna Maria Divotvůrkyně. Slovácké muzeum, 2000. ISBN 80-86185-10-6.