Tato diplomová práce se zabývá výukou a následným testováním slovní zásoby na druhém stupni základních škol. Práce je tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Stěžejní část teoretického úvodu je založena na popisu vyučovacích metod používaných při výuce cizojazyčné slovní zásoby, které musejí zahrnout všechny aspekty slovní zásoby - tedy význam, formu a užití. Kromě různých metod prezentace slovní zásoby se práce věnuje vhodným metodám procvičování a následnému testování slovní zásoby.
Praktická část je založena na pozorování hodin anglického jazyka na základních školách. Kromě pozorování je ještě použita metoda rozhovoru se všemi pozorovanými učiteli,
ve kterém diplomantka zjišťuje, jaké metody učitelé používají pro výuku a testování slovní zásoby. Diplomantka zjišťuje, jaké metody výuky a procvičování slovní zásoby se skutečně využívají v praxi. Výzkum dále zahrnuje testování naučeného lexika a zjišťuje, jaké metody testování znalostí slovní zásoby učitelé nejčastěji používají. Na základě provedeného výzkumu diplomantka zhodnotí, jestli učitelé skutečně používají takové metody, které vedou ke schopnosti žáků použít naučenou slovní zásobu k efektivní komunikaci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with vocabulary teaching and subsequent vocabulary testing
at lower secondary school level. The thesis is traditionally divided into theoretical
and practical parts. The main part of the theoretical introduction is devoted to the description
of teaching methods used in teaching foreign language vocabulary, which must include all aspects of vocabulary - meaning, form and use. In addition to various methods of vocabulary presentation, the thesis deals with appropriate methods of vocabulary practicing and subsequent vocabulary testing.
The practical part is based on observation of English lessons at primary schools. In addition to the observation, a method of interview done with all the observed teachers is also used,
in which the student finds out which methods the teachers use for teaching and testing vocabulary. The student finds out which methods of vocabulary teaching and practicing are actually used in practice. The research also includes testing the learned vocabulary and finds out which methods of testing the vocabulary knowledge teachers use most often.
On the basis of the research the diploma thesis evaluates whether teachers actually use such methods that lead to pupils' ability to use the learned vocabulary for an effective communication.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
101 s. (210 695 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výukou a následným testováním slovní zásoby na druhém stupni základních škol. Práce je tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Stěžejní část teoretického úvodu je založena na popisu vyučovacích metod používaných při výuce cizojazyčné slovní zásoby, které musejí zahrnout všechny aspekty slovní zásoby - tedy význam, formu a užití. Kromě různých metod prezentace slovní zásoby se práce věnuje vhodným metodám procvičování a následnému testování slovní zásoby.
Praktická část je založena na pozorování hodin anglického jazyka na základních školách. Kromě pozorování je ještě použita metoda rozhovoru se všemi pozorovanými učiteli,
ve kterém diplomantka zjišťuje, jaké metody učitelé používají pro výuku a testování slovní zásoby. Diplomantka zjišťuje, jaké metody výuky a procvičování slovní zásoby se skutečně využívají v praxi. Výzkum dále zahrnuje testování naučeného lexika a zjišťuje, jaké metody testování znalostí slovní zásoby učitelé nejčastěji používají. Na základě provedeného výzkumu diplomantka zhodnotí, jestli učitelé skutečně používají takové metody, které vedou ke schopnosti žáků použít naučenou slovní zásobu k efektivní komunikaci.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with vocabulary teaching and subsequent vocabulary testing
at lower secondary school level. The thesis is traditionally divided into theoretical
and practical parts. The main part of the theoretical introduction is devoted to the description
of teaching methods used in teaching foreign language vocabulary, which must include all aspects of vocabulary - meaning, form and use. In addition to various methods of vocabulary presentation, the thesis deals with appropriate methods of vocabulary practicing and subsequent vocabulary testing.
The practical part is based on observation of English lessons at primary schools. In addition to the observation, a method of interview done with all the observed teachers is also used,
in which the student finds out which methods the teachers use for teaching and testing vocabulary. The student finds out which methods of vocabulary teaching and practicing are actually used in practice. The research also includes testing the learned vocabulary and finds out which methods of testing the vocabulary knowledge teachers use most often.
On the basis of the research the diploma thesis evaluates whether teachers actually use such methods that lead to pupils' ability to use the learned vocabulary for an effective communication.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat výukou a následným testováním slovní zásoby na druhém stupni základních škol. Práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Stěžejní část teoretického úvodu bude založena na popisu vyučovacích metod používaných při výuce cizojazyčné slovní zásoby, které musejí zahrnout všechny aspekty slovní zásoby - tedy význam, formu a užití. Kromě různých metod prezentace slovní zásoby se práce bude věnovat vhodným metodám procvičování a následně testování slovní zásoby.
Praktická část bude založena na pozorování hodin anglického jazyka na základních školách. Diplomantka bude zjišťovat, jaké metody výuky a procvičování slovní zásoby se skutečně využívají v praxi. Výzkum bude dále zahrnovat testování naučeného lexika a bude zjišťovat, jaké metody testování znalostí slovní zásoby učitelé nejčastěji používají.
Na základě provedeného výzkumu diplomantka zhodnotí, jestli učitelé skutečně používají takové metody, které vedou ke schopnosti žáků použít naučenou slovní zásobu k efektivní komunikaci.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat výukou a následným testováním slovní zásoby na druhém stupni základních škol. Práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Stěžejní část teoretického úvodu bude založena na popisu vyučovacích metod používaných při výuce cizojazyčné slovní zásoby, které musejí zahrnout všechny aspekty slovní zásoby - tedy význam, formu a užití. Kromě různých metod prezentace slovní zásoby se práce bude věnovat vhodným metodám procvičování a následně testování slovní zásoby.
Praktická část bude založena na pozorování hodin anglického jazyka na základních školách. Diplomantka bude zjišťovat, jaké metody výuky a procvičování slovní zásoby se skutečně využívají v praxi. Výzkum bude dále zahrnovat testování naučeného lexika a bude zjišťovat, jaké metody testování znalostí slovní zásoby učitelé nejčastěji používají.
Na základě provedeného výzkumu diplomantka zhodnotí, jestli učitelé skutečně používají takové metody, které vedou ke schopnosti žáků použít naučenou slovní zásobu k efektivní komunikaci.
Seznam doporučené literatury
Coady, J. and T. Huckin: Second Language Vocabulary Acquisition, Cambridge Applied Linguistics, 1997.
Webb, S. and P. Nation: How Vocabulary Is Learned, Oxford University Press, 2017
French, V: Techniques in Teaching Vocabulary, Oxford University Press, 1983.
Cheryl Boyd Zimmerman : Word Knowledge, Oxford University Press, ISBN: 978-0-19-470393-2
John Morgan and Mario Rinvolucri: Vocabulary, ISBN: 978-0-19-442186-7
Michael McCarthy: Vocabulary, ISBN: 978-0-19-437136-0
Larsen-Freeman, D. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford : University Press, 1986. 142 s. ISBN 0-194-34133
Kotrba, T. a L. Lacina. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Třetí vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
Maňák, J. a Vlastimil Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.
Heaton, J.B.:. Classroom Testing; Longman, 1990.
Weir, C:. Communicative Language Testing, Prentice Hall, 1990.
Seznam doporučené literatury
Coady, J. and T. Huckin: Second Language Vocabulary Acquisition, Cambridge Applied Linguistics, 1997.
Webb, S. and P. Nation: How Vocabulary Is Learned, Oxford University Press, 2017
French, V: Techniques in Teaching Vocabulary, Oxford University Press, 1983.
Cheryl Boyd Zimmerman : Word Knowledge, Oxford University Press, ISBN: 978-0-19-470393-2
John Morgan and Mario Rinvolucri: Vocabulary, ISBN: 978-0-19-442186-7
Michael McCarthy: Vocabulary, ISBN: 978-0-19-437136-0
Larsen-Freeman, D. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford : University Press, 1986. 142 s. ISBN 0-194-34133
Kotrba, T. a L. Lacina. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Třetí vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
Maňák, J. a Vlastimil Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.
Heaton, J.B.:. Classroom Testing; Longman, 1990.
Weir, C:. Communicative Language Testing, Prentice Hall, 1990.