Tato diplomová práce se zabývá tématem externích faktorů ovlivňujících výuku anglického jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicemi jednotlivých externích faktorů, se kterými se můžeme při výuce setkat. Dále zde nalezneme důsledky, které tyto externí faktory mohou mít, a také to, jak s nimi pracovat.
Na základě teoretické části studentka vykoná polostrukturované rozhovory s pedagogy anglického jazyka. Budou se týkat externích faktorů, které je ovlivnily během jejich studia a také faktorů, které působí na jejich žáky.
Annotation in English
This thesis deals with external factors influencing learning of English. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part gives definition of each factor which can occur during English learning. It deals with its consequences and offers ways of managing them.
The practical part constists of semi-structured interviews with English teachers. Attention is focused on factors which influenced them during their English studies and on external factors which have impact on their pupils.
Keywords
anglický jazyk, externí faktory, edukace, učení cizího jazyka, cizí jazyk
Keywords in English
English, external factors, education, second language acquisition, foreign language
Length of the covering note
78 s.
Language
AN
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá tématem externích faktorů ovlivňujících výuku anglického jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá definicemi jednotlivých externích faktorů, se kterými se můžeme při výuce setkat. Dále zde nalezneme důsledky, které tyto externí faktory mohou mít, a také to, jak s nimi pracovat.
Na základě teoretické části studentka vykoná polostrukturované rozhovory s pedagogy anglického jazyka. Budou se týkat externích faktorů, které je ovlivnily během jejich studia a také faktorů, které působí na jejich žáky.
Annotation in English
This thesis deals with external factors influencing learning of English. The thesis is divided into two parts, a theoretical and a practical part. The theoretical part gives definition of each factor which can occur during English learning. It deals with its consequences and offers ways of managing them.
The practical part constists of semi-structured interviews with English teachers. Attention is focused on factors which influenced them during their English studies and on external factors which have impact on their pupils.
Keywords
anglický jazyk, externí faktory, edukace, učení cizího jazyka, cizí jazyk
Keywords in English
English, external factors, education, second language acquisition, foreign language
Research Plan
Studentka ve své diplomové práci bude zkoumat faktory, které ovlivňují učení se cizímu jazyku. Vyjde z obecné pedagogiky a popíše, které faktory ovlivňují učení obecně, jakým způsobem jsou kategorizovány. Dále se důkladněji zaměří na tzv. externí či vnější faktory, tedy např. sociální prostředí, mateřský jazyk, učitel, začátek učení, kurikulum, rodinné prostředí.
Praktická část práce se zaměří na výzkum vnějších faktorů, které ovlivňují učení se cizímu jazyku. Výzkum bude proveden na pokročilých uživatelích jazyka, nejlépe na spolužácích diplomantky. Ti by měli být schopni posoudit, jaké externí faktory je během učení se cizímu jazyku nejvíce ovlivňovaly. Výzkum může být proveden pomocí řízeného rozhovoru či psané biografie, případně podle potřeby kombinací více metod.
Research Plan
Studentka ve své diplomové práci bude zkoumat faktory, které ovlivňují učení se cizímu jazyku. Vyjde z obecné pedagogiky a popíše, které faktory ovlivňují učení obecně, jakým způsobem jsou kategorizovány. Dále se důkladněji zaměří na tzv. externí či vnější faktory, tedy např. sociální prostředí, mateřský jazyk, učitel, začátek učení, kurikulum, rodinné prostředí.
Praktická část práce se zaměří na výzkum vnějších faktorů, které ovlivňují učení se cizímu jazyku. Výzkum bude proveden na pokročilých uživatelích jazyka, nejlépe na spolužácích diplomantky. Ti by měli být schopni posoudit, jaké externí faktory je během učení se cizímu jazyku nejvíce ovlivňovaly. Výzkum může být proveden pomocí řízeného rozhovoru či psané biografie, případně podle potřeby kombinací více metod.
Recommended resources
Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (5th ed.). New York: Pearson Education, Inc.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Gass, S., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition (3rd ed.). New York: Routledge
Spolsky, B. (1989). Conditions for Second Language Learning. Oxford University Press.
Vališová, A. a H. Kasíková (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Průcha,J. (2009) Moderní pedagogika. Praha: Portál
Mareš, J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál
Čáp, J. aj. Mareš: (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál
Recommended resources
Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (5th ed.). New York: Pearson Education, Inc.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
Gass, S., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition (3rd ed.). New York: Routledge
Spolsky, B. (1989). Conditions for Second Language Learning. Oxford University Press.
Vališová, A. a H. Kasíková (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Průcha,J. (2009) Moderní pedagogika. Praha: Portál
Mareš, J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál
Čáp, J. aj. Mareš: (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál