Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních druhů v didaktice českého jazyka na 1. stupni základní školy. Práce má část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce vysvětluje zejména pojem a význam slovních druhů, metodiku osvojování slovních druhů a možná úskalí při výuce slovních druhů na 1. stupni základní školy. Praktická část práce obsahuje analýzu učebnic českého jazyka pro 2. - 5. ročník vybraných nakladatelství. Práce se také zabývá nejčastějšími problémy, se kterými se učitelé setkávají při zprostředkování učiva o slovních druzích. V závěru jsou obsaženy možné osvědčené náměty a aktivity vhodné pro výuku slovních druhů.
Annotation in English
The thesis focuses on word classes in the Czech language teaching methodology for primary school. The thesis consists of two parts - the theoretical one and the practical one. The theoretical part explains the concept and meaning of word classes and introduces methods facilitating the acquisition of word classes by younger students. It also highlights possible difficulties associated with teaching this topic. The practical part analyses several sets of primary school textbooks and describes the most frequent difficulties teachers encounter while teaching word classes. At the end there are several recommendations and suggestions which may facilitate the learning of word classes by children.
Keywords
slovní druhy, didaktika českého jazyka, 1. stupeň základní školy, učebnice českého jazyka
Keywords in English
word classes, teaching methodology of Czech language, primary school, textbooks of Czech language
Length of the covering note
84 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních druhů v didaktice českého jazyka na 1. stupni základní školy. Práce má část teoretickou a praktickou.
Teoretická část práce vysvětluje zejména pojem a význam slovních druhů, metodiku osvojování slovních druhů a možná úskalí při výuce slovních druhů na 1. stupni základní školy. Praktická část práce obsahuje analýzu učebnic českého jazyka pro 2. - 5. ročník vybraných nakladatelství. Práce se také zabývá nejčastějšími problémy, se kterými se učitelé setkávají při zprostředkování učiva o slovních druzích. V závěru jsou obsaženy možné osvědčené náměty a aktivity vhodné pro výuku slovních druhů.
Annotation in English
The thesis focuses on word classes in the Czech language teaching methodology for primary school. The thesis consists of two parts - the theoretical one and the practical one. The theoretical part explains the concept and meaning of word classes and introduces methods facilitating the acquisition of word classes by younger students. It also highlights possible difficulties associated with teaching this topic. The practical part analyses several sets of primary school textbooks and describes the most frequent difficulties teachers encounter while teaching word classes. At the end there are several recommendations and suggestions which may facilitate the learning of word classes by children.
Keywords
slovní druhy, didaktika českého jazyka, 1. stupeň základní školy, učebnice českého jazyka
Keywords in English
word classes, teaching methodology of Czech language, primary school, textbooks of Czech language
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku osvojování tvaroslovného učiva na 1. stupni ZŠ v rámci didaktiky českého jazyka. Základem práce bude dobrá orientace v odborné a metodické literatuře, na jejímž základě by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.
První část práce se zaměří na teorii, která bude obsahovat definici pojmu didaktika českého jazyka, její zařazení mezi ostatní vědní disciplíny a jejich vztah; osvětlí pojem a význam slovních druhů, úskalí spojená s vysokou mírou abstraktnosti těchto pojmů, zaměří se na metodiku osvojování slovních druhů, na její charakteristiku, metodické zásady při práci.
Druhá část práce bude věnována analýze učebnic českého jazyka pro 2. - 5. ročník vybraných nakladatelství.
Cílem třetí části práce bude zjistit, v čem učitelé spatřují největší obtíže u žáků při identifikaci jednotlivých slovních druhů, jaké další inovativní didaktické náměty (tzn. nad rámec uvedený v učebnicích) učitelé užívají při přibližování učiva o slovních druzích. Prakticky využitelným výstupem tohoto průzkumu by měl být kompilát didaktických námětů osvědčených při výuce slovních druhů.
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku osvojování tvaroslovného učiva na 1. stupni ZŠ v rámci didaktiky českého jazyka. Základem práce bude dobrá orientace v odborné a metodické literatuře, na jejímž základě by diplomantka měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.
První část práce se zaměří na teorii, která bude obsahovat definici pojmu didaktika českého jazyka, její zařazení mezi ostatní vědní disciplíny a jejich vztah; osvětlí pojem a význam slovních druhů, úskalí spojená s vysokou mírou abstraktnosti těchto pojmů, zaměří se na metodiku osvojování slovních druhů, na její charakteristiku, metodické zásady při práci.
Druhá část práce bude věnována analýze učebnic českého jazyka pro 2. - 5. ročník vybraných nakladatelství.
Cílem třetí části práce bude zjistit, v čem učitelé spatřují největší obtíže u žáků při identifikaci jednotlivých slovních druhů, jaké další inovativní didaktické náměty (tzn. nad rámec uvedený v učebnicích) učitelé užívají při přibližování učiva o slovních druzích. Prakticky využitelným výstupem tohoto průzkumu by měl být kompilát didaktických námětů osvědčených při výuce slovních druhů.
Recommended resources
BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DAVID, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2001. ISBN 80-7040-516-3.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
KOLÁŘOVÁ, Ivana. Český jazyk: [pro studující učitelství 1. stupně základní školy]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4733-586.
PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2008. ISBN 978-80-7373-025-3.
POLNICKÁ, Marie. Slovní druhy. Brno: Nová škola, 1993. Na pomoc žákům základní školy. ISBN 80-85607-13-1.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004. ISBN 80-7235-018-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DAVID, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni základní školy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2001. ISBN 80-7040-516-3.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
KOLÁŘOVÁ, Ivana. Český jazyk: [pro studující učitelství 1. stupně základní školy]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4733-586.
PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2008. ISBN 978-80-7373-025-3.
POLNICKÁ, Marie. Slovní druhy. Brno: Nová škola, 1993. Na pomoc žákům základní školy. ISBN 80-85607-13-1.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004. ISBN 80-7235-018-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.