Cílem předkládané diplomové práce je představení propagandistické činnosti nacistického Německa a komunistického Ruska, jež zcela zásadním způsobem zasáhla do všech oblastí lidského života včetně té roviny lidské kultury, pro niž by měla být signifikantní absolutní svoboda. Umělecká tvorba byla v totalitních režimech vystavována tak velkému ideologickému tlaku, že se díla umělců stala pouhým nástrojem prorežimní propagandy. Aby mohl být onen úspěch propagandy plně pochopen věnuje se práce především oficiální tvorbě obou režimů a jejímu zasazení do historického a myšlenkového kontextu. Práce sleduje vývoj dvou režimů a jejich uměleckých světů za účelem nalezení jejich základních charakteristik, na nichž by mohly být ukázány propagandou využívané společné principy, jež dokázaly pod vlivem odlišných ideologií zmanipulovat milióny lidí po celém světě.
Anotace v angličtině
This dissertation aims to introduce propagandistic activity of Nazi Germany and Communist Russia, which fundamentally impacted all areas of people´s lives including human culture, which signifies absolute freedom under normal circumstances. Art production was faced with such immense ideological pressure that the artwork became mere tools of the propagandistic regime. In order to fully comprehend the success of the propaganda, the dissertation focuses mostly on the official art production of both regimes and its insertion into historical and psychological context. The dissertation follows the development of both regimes and their art worlds in order to find their basic characteristics, which in turn serve to show the common principles used by the propaganda that managed to manipulate millions of people all over the world under different ideologies.
Klíčová slova
Nacismus; komunismus; propaganda; totalitarismus; avantgarda; Třetí říše; Sovětský svaz; mýtus.
Klíčová slova v angličtině
Nazism; Communism; Propaganda; Totalitarianism; Avant-garde; Third Reich; Soviet Union; Myth.
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předkládané diplomové práce je představení propagandistické činnosti nacistického Německa a komunistického Ruska, jež zcela zásadním způsobem zasáhla do všech oblastí lidského života včetně té roviny lidské kultury, pro niž by měla být signifikantní absolutní svoboda. Umělecká tvorba byla v totalitních režimech vystavována tak velkému ideologickému tlaku, že se díla umělců stala pouhým nástrojem prorežimní propagandy. Aby mohl být onen úspěch propagandy plně pochopen věnuje se práce především oficiální tvorbě obou režimů a jejímu zasazení do historického a myšlenkového kontextu. Práce sleduje vývoj dvou režimů a jejich uměleckých světů za účelem nalezení jejich základních charakteristik, na nichž by mohly být ukázány propagandou využívané společné principy, jež dokázaly pod vlivem odlišných ideologií zmanipulovat milióny lidí po celém světě.
Anotace v angličtině
This dissertation aims to introduce propagandistic activity of Nazi Germany and Communist Russia, which fundamentally impacted all areas of people´s lives including human culture, which signifies absolute freedom under normal circumstances. Art production was faced with such immense ideological pressure that the artwork became mere tools of the propagandistic regime. In order to fully comprehend the success of the propaganda, the dissertation focuses mostly on the official art production of both regimes and its insertion into historical and psychological context. The dissertation follows the development of both regimes and their art worlds in order to find their basic characteristics, which in turn serve to show the common principles used by the propaganda that managed to manipulate millions of people all over the world under different ideologies.
Klíčová slova
Nacismus; komunismus; propaganda; totalitarismus; avantgarda; Třetí říše; Sovětský svaz; mýtus.
Klíčová slova v angličtině
Nazism; Communism; Propaganda; Totalitarianism; Avant-garde; Third Reich; Soviet Union; Myth.
Zásady pro vypracování
Nacionálně socialistickou a komunistickou ideologii nespojuje jen utopistická představa o nastolení nového a "lepšího" řádu, ale i skutečný dopad ideologických myšlenek, kterých mělo být dosaženo bez ohledu na lidská práva či svobody jedince. Cílem práce je porovnání a vliv těchto dvou totalitních ideologií zejména ve vztahu k umělecké tvorbě včetně komparace konkrétních příkladů. Práce se dále bude věnovat oficiálnímu umění a jednotlivým principům, které byly v oblasti umění využívány. Oba režimy si totiž dobře uvědomovaly, jaká síla se v umění skrývá. Obrazy, sochy i filmy se staly jedním z hlavních nástrojů k šíření idejí a zmanipulování mas. Za celkovým úspěchem nacismu i komunismu stojí bezpochyby právě promyšlená a všudypřítomná propaganda, která využívala výtvarná díla a kinematografii jako prostředek k dosažení svých cílů. Otázkou však zůstává, do jaké míry lze umění propagandy, které vzniká v nesvobodě a za vyššími účely považovat za skutečné umění.
Zásady pro vypracování
Nacionálně socialistickou a komunistickou ideologii nespojuje jen utopistická představa o nastolení nového a "lepšího" řádu, ale i skutečný dopad ideologických myšlenek, kterých mělo být dosaženo bez ohledu na lidská práva či svobody jedince. Cílem práce je porovnání a vliv těchto dvou totalitních ideologií zejména ve vztahu k umělecké tvorbě včetně komparace konkrétních příkladů. Práce se dále bude věnovat oficiálnímu umění a jednotlivým principům, které byly v oblasti umění využívány. Oba režimy si totiž dobře uvědomovaly, jaká síla se v umění skrývá. Obrazy, sochy i filmy se staly jedním z hlavních nástrojů k šíření idejí a zmanipulování mas. Za celkovým úspěchem nacismu i komunismu stojí bezpochyby právě promyšlená a všudypřítomná propaganda, která využívala výtvarná díla a kinematografii jako prostředek k dosažení svých cílů. Otázkou však zůstává, do jaké míry lze umění propagandy, které vzniká v nesvobodě a za vyššími účely považovat za skutečné umění.
Seznam doporučené literatury
CZECH, Hans-Jörg, DOLL Nikola (vyd.): Kunst und Propaganda im Streit der Nationen 1930-1945 (kat. výst.). Dresden: Sandstein, 2007.
DUFFACK, J.J.: Poznání a propaganda: komentovaný překlad vybraných projevů. Praha: Naše vojsko, 2002.
HALAMOVÁ, Veronika: Kultura a propaganda: utváření nové společnosti v komunistickém Československu v letech 1948-1953. Ostrava: Moravapress, 2014.
HARRISON, Charles, Paul WOOD a Sebastian ZEIDLER: Kunsttheorie im 20. Jahrhundert: Künstlerschriften, Kunstkritik, Kunstphilosophie, Manifeste, Statements, Interviews. Ostfildern: Hatje Cantz, 2003.
REICHEL, Peter. Svůdný klam Třetí říše: fascinující a násilná tvář fašismu. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004. ISBN 8072036041.
Seznam doporučené literatury
CZECH, Hans-Jörg, DOLL Nikola (vyd.): Kunst und Propaganda im Streit der Nationen 1930-1945 (kat. výst.). Dresden: Sandstein, 2007.
DUFFACK, J.J.: Poznání a propaganda: komentovaný překlad vybraných projevů. Praha: Naše vojsko, 2002.
HALAMOVÁ, Veronika: Kultura a propaganda: utváření nové společnosti v komunistickém Československu v letech 1948-1953. Ostrava: Moravapress, 2014.
HARRISON, Charles, Paul WOOD a Sebastian ZEIDLER: Kunsttheorie im 20. Jahrhundert: Künstlerschriften, Kunstkritik, Kunstphilosophie, Manifeste, Statements, Interviews. Ostfildern: Hatje Cantz, 2003.
REICHEL, Peter. Svůdný klam Třetí říše: fascinující a násilná tvář fašismu. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004. ISBN 8072036041.