Tato diplomová práce se zabývá jednotnými přijímacími zkouškami pro studium na středních školách v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Všichni žáci základních škol, kteří se ucházejí o tuto formu středoškolského studia, tak absolvují stejné testy připravené Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Práce obsahuje analýzu žákovských řešení vybraných problematických úloh. Bylo zjištěno, že značná část testovaných žáků měla s řešením vybraných úloh obtíže. Poslední část práce obsahuje sbírku úloh, která byla vytvořena na základě zjištěných výsledků při testování žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with uniform maths entrance examination for secondary school studies in education fields with a graduate exam. Thus, all primary school pupils applying for this form of secondary education will take the same tests prepared by Centre for Results in Education. The work includes an analysis of pupil's solutions of selected problematic tasks. A significant proportion of the tested pupils were found to have difficulties in dealing with the selected tasks. The last part of the work contains a collection of tasks that was created on the bases of the results obtained when testing pupils.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, Jednotné přijímací testy z matematiky do oborů s maturitní zkouškou, problematické úlohy
Klíčová slova v angličtině
Framework Programme for Elementary education, Centre for Results in Education, uniform maths entrance exams for secondary school studies, problematic tasks
Rozsah průvodní práce
104
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá jednotnými přijímacími zkouškami pro studium na středních školách v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Všichni žáci základních škol, kteří se ucházejí o tuto formu středoškolského studia, tak absolvují stejné testy připravené Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Práce obsahuje analýzu žákovských řešení vybraných problematických úloh. Bylo zjištěno, že značná část testovaných žáků měla s řešením vybraných úloh obtíže. Poslední část práce obsahuje sbírku úloh, která byla vytvořena na základě zjištěných výsledků při testování žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with uniform maths entrance examination for secondary school studies in education fields with a graduate exam. Thus, all primary school pupils applying for this form of secondary education will take the same tests prepared by Centre for Results in Education. The work includes an analysis of pupil's solutions of selected problematic tasks. A significant proportion of the tested pupils were found to have difficulties in dealing with the selected tasks. The last part of the work contains a collection of tasks that was created on the bases of the results obtained when testing pupils.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, Jednotné přijímací testy z matematiky do oborů s maturitní zkouškou, problematické úlohy
Klíčová slova v angličtině
Framework Programme for Elementary education, Centre for Results in Education, uniform maths entrance exams for secondary school studies, problematic tasks
Zásady pro vypracování
V roce 2016 bylo uzákoněno konání jednotné přijímací zkoušky pro studium na středních školách v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Všichni žáci základních škol, kteří se ucházejí o tuto formu středoškolského studia, tak absolvují stejné testy připravené Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Učitelé základních škol proto stojí před otázkou, jak připravit své žáky na úspěšné absolvování těchto testů. Mají se připravovat speciálně na psaní testů, nebo stačí, když dobře porozumí učivu předepsanému RVP? Cílem diplomové práce je nejprve provést analýzu korespondence dosavadních zadání přijímacích testů z matematiky na čtyřleté studijní obory, včetně ověřovacích verzí zadání, s obsahem stanoveného matematického učiva a s úlohami předkládanými ve vybraných řadách učebnic pro druhý stupeň základní školy. Bylo by vhodné, aby studentka v této fázi využila dostupná statistická data. Potom studentka navrhne vhodné postupy pro přípravu na přijímací zkoušky, které by byly založeny na podpoře a rozvoji porozumění učivu. Využije při tom současné poznatky obecné i oborové didaktiky a psychologie, případně vhodné digitální technologické prostředky.
Studentka
- shromáždí dostupná zadání testů z matematiky na čtyřleté studijní obory a provede jejich konfrontaci s učivem dle RVP, bude-li možné, získá statistická data a promítne je do konkrétních úloh nebo jejich typů,
- testové úlohy porovná s úlohami z vybraných řad učebnic matematiky pro 2. stupeň ZŠ,
- s využitím poznatků didaktiky a psychologie, případně i s využitím digitálních technologií, navrhne postupy pro přípravu na přijímací zkoušky, vybrané z nich potom ověří v praxi.
Zásady pro vypracování
V roce 2016 bylo uzákoněno konání jednotné přijímací zkoušky pro studium na středních školách v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Všichni žáci základních škol, kteří se ucházejí o tuto formu středoškolského studia, tak absolvují stejné testy připravené Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Učitelé základních škol proto stojí před otázkou, jak připravit své žáky na úspěšné absolvování těchto testů. Mají se připravovat speciálně na psaní testů, nebo stačí, když dobře porozumí učivu předepsanému RVP? Cílem diplomové práce je nejprve provést analýzu korespondence dosavadních zadání přijímacích testů z matematiky na čtyřleté studijní obory, včetně ověřovacích verzí zadání, s obsahem stanoveného matematického učiva a s úlohami předkládanými ve vybraných řadách učebnic pro druhý stupeň základní školy. Bylo by vhodné, aby studentka v této fázi využila dostupná statistická data. Potom studentka navrhne vhodné postupy pro přípravu na přijímací zkoušky, které by byly založeny na podpoře a rozvoji porozumění učivu. Využije při tom současné poznatky obecné i oborové didaktiky a psychologie, případně vhodné digitální technologické prostředky.
Studentka
- shromáždí dostupná zadání testů z matematiky na čtyřleté studijní obory a provede jejich konfrontaci s učivem dle RVP, bude-li možné, získá statistická data a promítne je do konkrétních úloh nebo jejich typů,
- testové úlohy porovná s úlohami z vybraných řad učebnic matematiky pro 2. stupeň ZŠ,
- s využitím poznatků didaktiky a psychologie, případně i s využitím digitálních technologií, navrhne postupy pro přípravu na přijímací zkoušky, vybrané z nich potom ověří v praxi.
Seznam doporučené literatury
Učebnice matematiky pro ZŠ, SŠ.
BĚLOUN. F., Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Praha: Prometheus, 2002.
CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání [online].
Dostupné z http://www.cermat.cz
HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004.
KALAŠ, Ivan a kol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1990.
MAŇÁK, Josef - ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
Seznam doporučené literatury
Učebnice matematiky pro ZŠ, SŠ.
BĚLOUN. F., Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Praha: Prometheus, 2002.
CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání [online].
Dostupné z http://www.cermat.cz
HEJNÝ, Milan - KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika. 2. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004.
KALAŠ, Ivan a kol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4
KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, s.r.o., 2009.
KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1990.
MAŇÁK, Josef - ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.