Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality výuky psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. Úvod teoretické části práce je věnován představení didaktiky psychologie a základních principů, ze kterých vychází, jako je konstruktivismus a komunikační pojetí didaktiky. Další kapitoly jsou věnovány charakteristice výuky psychologie na středních školách nejen v České republice, ale také například na Slovensku. Obsahem praktické části jsou dvě výukové situace, na jejichž podkladě byly vytvořeny dvě didaktické kazuistiky, které byly zpracované pomocí tzv. metodiky 3A. Výsledkem aplikace tohoto kvalitativního postupu je vhled do výuky psychologie, který zároveň umožňuje hodnocení její kvality na základě integrity tzv. tří vrstev (tematické, konceptové, kompetenční) v rámci tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Za účelem zlepšování kvality výuky jsou navržené alterující postupy. Cílem práce je navrhnout takové alterace, které povedou k naplňování cílů výuky psychologie, funkční psychologické gramotnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of the quality of teaching psychology at secondary schools. The work is devided into two parts. The introduction to the theoretical part of the work is devoted to the introduction of didactics of psychology and it's basic principles, on which is based as constructivism and communication concept of didactics. Other chapters focus on the characteristics of teaching psychology at secondary schools only in the Czech Republic, but also in Slovakia. The content of the practical part includes two teaching situations, from which two didactic case studies where created by using 3A procedure. The result of the application of this qualitative method is an insight into the teaching of psychology, which can evaluate its quality on the basis of integrity three layers (thematic, conceptual, competence) within the so-called model of in-depth structure of teaching. Alternative approaches are possible to improve the quality of teaching. Focus on fulfilling the goals of teaching psychology, psychological literacy.
Klíčová slova
kvalita výuky, vzdělávání v psychologii, didaktika, metodika 3A, funkční psychologická gramotnost, model hloubkové struktury výuky
Klíčová slova v angličtině
instructional quality, psychology in education, didactics, 3A procedure, psychological literacy, Deep structure of instruction model
Rozsah průvodní práce
93 s. (220 248 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality výuky psychologie na středních školách. Práce je rozdělena na dvě části. Úvod teoretické části práce je věnován představení didaktiky psychologie a základních principů, ze kterých vychází, jako je konstruktivismus a komunikační pojetí didaktiky. Další kapitoly jsou věnovány charakteristice výuky psychologie na středních školách nejen v České republice, ale také například na Slovensku. Obsahem praktické části jsou dvě výukové situace, na jejichž podkladě byly vytvořeny dvě didaktické kazuistiky, které byly zpracované pomocí tzv. metodiky 3A. Výsledkem aplikace tohoto kvalitativního postupu je vhled do výuky psychologie, který zároveň umožňuje hodnocení její kvality na základě integrity tzv. tří vrstev (tematické, konceptové, kompetenční) v rámci tzv. modelu hloubkové struktury výuky. Za účelem zlepšování kvality výuky jsou navržené alterující postupy. Cílem práce je navrhnout takové alterace, které povedou k naplňování cílů výuky psychologie, funkční psychologické gramotnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the issue of the quality of teaching psychology at secondary schools. The work is devided into two parts. The introduction to the theoretical part of the work is devoted to the introduction of didactics of psychology and it's basic principles, on which is based as constructivism and communication concept of didactics. Other chapters focus on the characteristics of teaching psychology at secondary schools only in the Czech Republic, but also in Slovakia. The content of the practical part includes two teaching situations, from which two didactic case studies where created by using 3A procedure. The result of the application of this qualitative method is an insight into the teaching of psychology, which can evaluate its quality on the basis of integrity three layers (thematic, conceptual, competence) within the so-called model of in-depth structure of teaching. Alternative approaches are possible to improve the quality of teaching. Focus on fulfilling the goals of teaching psychology, psychological literacy.
Klíčová slova
kvalita výuky, vzdělávání v psychologii, didaktika, metodika 3A, funkční psychologická gramotnost, model hloubkové struktury výuky
Klíčová slova v angličtině
instructional quality, psychology in education, didactics, 3A procedure, psychological literacy, Deep structure of instruction model
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na analýzu kvality výuky psychologie na středních školách podle metodiky 3A. Cílem práce je sledovat vybrané didaktické aspekty výuky psychologie -didaktické formalismy či projevy didaktické excelence. Teoretická část práce se věnuje obecným problémům didaktiky psychologie, zařazení výuky psychologie v rámcových vzdělávacích programech, charakteristikám didaktických formalismů a didaktické excelence. Praktická část obsahuje kazuistiky, jež jsou založené na kvalitativní obsahové analýze výuky psychologie podle metodiky 3A.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na analýzu kvality výuky psychologie na středních školách podle metodiky 3A. Cílem práce je sledovat vybrané didaktické aspekty výuky psychologie -didaktické formalismy či projevy didaktické excelence. Teoretická část práce se věnuje obecným problémům didaktiky psychologie, zařazení výuky psychologie v rámcových vzdělávacích programech, charakteristikám didaktických formalismů a didaktické excelence. Praktická část obsahuje kazuistiky, jež jsou založené na kvalitativní obsahové analýze výuky psychologie podle metodiky 3A.
Seznam doporučené literatury
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
Nohavová, A. (2017). Mentalizace aneb Kanzi mi to poví, nebo ne? In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 363-379). Brno: Masarykova univerzita.
Nohavová, A., & Mikulová, R. (2017). Krátkodobá a pracovní paměť. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 381-397). Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Sokolová, L. (2015). Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Stuchlíková I., & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Seznam doporučené literatury
Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
Nohavová, A. (2017). Mentalizace aneb Kanzi mi to poví, nebo ne? In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 363-379). Brno: Masarykova univerzita.
Nohavová, A., & Mikulová, R. (2017). Krátkodobá a pracovní paměť. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 381-397). Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita.
Sokolová, L. (2015). Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
Stuchlíková I., & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.