Tato bakalářská práce se zabývá problematikou motivace žáků k učení se cizím jazykům, a to především učení se cizímu jazyku anglickému na střední škole. V prvních kapitolách je pojem motivace vymezen, jsou popsány její základní typy a teorie. Dále se práce věnuje motivačním faktorům, jak v učení se cizím jazykům, tak v jejich výuce ve školním prostředí. Pozornost je rovněž věnována motivační roli učitele. V závěru teoretické části jsou představena specifika anglického jazyka a studentů středních škol. Praktická část této práce si klade za úkol analyzovat motivaci studentů středních škol ke studiu anglického jazyka a vliv učitele na tuto motivaci. Za tímto účelem bylo realizováno kvalitativního dotazníkového šetření výzkumného vzorku dvaceti třech studentů čtvrtého ročníku střední školy, jehož výsledky jsou v praktické části zpracovány.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of motivation to learn a foreign language, especially focusing on the English language and the motivation of secondary school learners. The first chapters define the term motivation and its basic division and theories are introduced. Further on, the thesis describes motivational factors in learning a foreign language as well as in teaching it in a school environment. Additionally, the motivational role of a teacher is examined. The last part of the thesis is devoted to the specifics of the English language and secondary school learners. The aim of the analytical part is to evaluate the motivation of secondary school learners for studying the English language and to find out how significant a teacher's influence in this process is. For this purpose, a qualitative survey of twenty-three final year secondary school learners was used. Its results are processed in through the analytical part of this thesis. Its results were then processed throughout the analytical part of this thesis, too.
Klíčová slova
Motivace, motivace k učení se cizímu jazyku, motivační faktory, výuka cizího jazyka, motivační role učitele, anglický jazyk, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
Motivation, motivation to study a foreign language, motivational factors, teaching a foreign language, motivational role of a teacher, English language, secondary school learners
Rozsah průvodní práce
45 s. (12 414 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou motivace žáků k učení se cizím jazykům, a to především učení se cizímu jazyku anglickému na střední škole. V prvních kapitolách je pojem motivace vymezen, jsou popsány její základní typy a teorie. Dále se práce věnuje motivačním faktorům, jak v učení se cizím jazykům, tak v jejich výuce ve školním prostředí. Pozornost je rovněž věnována motivační roli učitele. V závěru teoretické části jsou představena specifika anglického jazyka a studentů středních škol. Praktická část této práce si klade za úkol analyzovat motivaci studentů středních škol ke studiu anglického jazyka a vliv učitele na tuto motivaci. Za tímto účelem bylo realizováno kvalitativního dotazníkového šetření výzkumného vzorku dvaceti třech studentů čtvrtého ročníku střední školy, jehož výsledky jsou v praktické části zpracovány.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of motivation to learn a foreign language, especially focusing on the English language and the motivation of secondary school learners. The first chapters define the term motivation and its basic division and theories are introduced. Further on, the thesis describes motivational factors in learning a foreign language as well as in teaching it in a school environment. Additionally, the motivational role of a teacher is examined. The last part of the thesis is devoted to the specifics of the English language and secondary school learners. The aim of the analytical part is to evaluate the motivation of secondary school learners for studying the English language and to find out how significant a teacher's influence in this process is. For this purpose, a qualitative survey of twenty-three final year secondary school learners was used. Its results are processed in through the analytical part of this thesis. Its results were then processed throughout the analytical part of this thesis, too.
Klíčová slova
Motivace, motivace k učení se cizímu jazyku, motivační faktory, výuka cizího jazyka, motivační role učitele, anglický jazyk, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
Motivation, motivation to study a foreign language, motivational factors, teaching a foreign language, motivational role of a teacher, English language, secondary school learners
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se studentka zaměří na motivaci studentů středních škol ke studiu anglického jazyka, protože motivace je vnímána jako jeden z nejpodstatnějších aspektů, které ovlivňují úspěšné zvládnutí cizího jazyka.
V teoretické části popíše různé duhy motivace, porovná různé teorie a autory s tím, že se zaměří na motivaci k učení se cizímu jazyku. Významnou kapitolu budou tvořit informace o tom, jakým způsobem může sám učitel/sama učitelka motivovat žáky/žákyně k učení se cizímu jazyku.
Praktická část bude založena na zkoumání motivace u dvou skupin respondentů, a to u studentů 1. ročníku střední školy a posledního ročníku střední školy. Výzkum proběhne pomocí dotazníkového šetření. Obě skupiny studentů budou odpovídat na otázky týkající se obecně jejich motivace k učení se anglickému jazyku. Kromě toho studenti posledního ročníku budou odpovídat na to, jakým způsobem je motivovali jejich učitelé (např. použité metody, techniky práce, osobnost učitele, sociální dovednosti, hodnocení apod.) Dotazníkové šetření může být doplněno několika rozhovory se studenty, které by hlouběji zkoumaly roli učitele v motivování studentů ke studiu cizího jazyka.
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se studentka zaměří na motivaci studentů středních škol ke studiu anglického jazyka, protože motivace je vnímána jako jeden z nejpodstatnějších aspektů, které ovlivňují úspěšné zvládnutí cizího jazyka.
V teoretické části popíše různé duhy motivace, porovná různé teorie a autory s tím, že se zaměří na motivaci k učení se cizímu jazyku. Významnou kapitolu budou tvořit informace o tom, jakým způsobem může sám učitel/sama učitelka motivovat žáky/žákyně k učení se cizímu jazyku.
Praktická část bude založena na zkoumání motivace u dvou skupin respondentů, a to u studentů 1. ročníku střední školy a posledního ročníku střední školy. Výzkum proběhne pomocí dotazníkového šetření. Obě skupiny studentů budou odpovídat na otázky týkající se obecně jejich motivace k učení se anglickému jazyku. Kromě toho studenti posledního ročníku budou odpovídat na to, jakým způsobem je motivovali jejich učitelé (např. použité metody, techniky práce, osobnost učitele, sociální dovednosti, hodnocení apod.) Dotazníkové šetření může být doplněno několika rozhovory se studenty, které by hlouběji zkoumaly roli učitele v motivování studentů ke studiu cizího jazyka.
Seznam doporučené literatury
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení: Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PF UK.
Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Lokšová, I. & Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Dörnyei Z. & Kubanyiova M. (2013). Motivating Learners, Motivating Teachers: Building Vision in the Language Classroom. Cambridge University Press.
Lasagabaster D. & Doiz A. & Sierra J. (2014). Motivation and Foreign Language Learning: From theory to practice. John Benjamins Publishing Company
Švaříček, R. a K. Šeďová: (2007, 2. vydání 2014) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Seznam doporučené literatury
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení: Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PF UK.
Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Lokšová, I. & Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Dörnyei Z. & Kubanyiova M. (2013). Motivating Learners, Motivating Teachers: Building Vision in the Language Classroom. Cambridge University Press.
Lasagabaster D. & Doiz A. & Sierra J. (2014). Motivation and Foreign Language Learning: From theory to practice. John Benjamins Publishing Company
Švaříček, R. a K. Šeďová: (2007, 2. vydání 2014) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.