Předložená teoreticko-praktická diplomová práce prezentuje názory několika osobností spjatých s tématem postindustriální krajiny. Následuje stručný úvod do problematiky krajiny z hlediska její proměnlivosti v čase s navazující apli-kací v konceptuálním umění zaměřeného na tvorbu fotografickým médiem. Rozdílnost v přístupu konceptualistů je demonstrována na tvorbě některých absolventů fotografické školy v Düsseldorfu a českého umělce Miloše Šejna. Vybraní autoři jsou charakterističtí neobvyklým experimentováním s fotografickým médiem ve spojení s multimediální konceptuální tvorbou. V jednotlivých výstupech praktické práce jsou zužitkovány poznatky z tvorby vybraných umělců s autorčiným pozměněním obsahu i formy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into a theoretical and practical part. It presents the views of several personalities connected with the topic of post-industrial landscape. This is followed by a brief introduction to the issue of landscape art in terms of its changes over time with its subsequent application in conceptu-al art focused on creation via the medium of photography. The differences in approach of conceptualists are demonstrated in the works of certain graduates of the Düsseldorf School of Photography and the Czech artist Miloš Šejn. What is characteristic of the selected authors is their unusual experimentation with the medium of photography in conjunction with multimedia conceptual creation. Findings from the works of the selected artists with the thesis aut-hor's alterations of content and form areutilised in the individual outputs of the practical section
Klíčová slova
postindustriální krajina, pomíjivost, fotografie v konceptuálním umění, plynutí času, Miloš Šejn, Düsseldorfská fotografická škola
Klíčová slova v angličtině
post-industrial landscape, transience, photography in conceptual art, passage of time, Miloš Šejn, Düsseldorf School of Photography
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená teoreticko-praktická diplomová práce prezentuje názory několika osobností spjatých s tématem postindustriální krajiny. Následuje stručný úvod do problematiky krajiny z hlediska její proměnlivosti v čase s navazující apli-kací v konceptuálním umění zaměřeného na tvorbu fotografickým médiem. Rozdílnost v přístupu konceptualistů je demonstrována na tvorbě některých absolventů fotografické školy v Düsseldorfu a českého umělce Miloše Šejna. Vybraní autoři jsou charakterističtí neobvyklým experimentováním s fotografickým médiem ve spojení s multimediální konceptuální tvorbou. V jednotlivých výstupech praktické práce jsou zužitkovány poznatky z tvorby vybraných umělců s autorčiným pozměněním obsahu i formy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is divided into a theoretical and practical part. It presents the views of several personalities connected with the topic of post-industrial landscape. This is followed by a brief introduction to the issue of landscape art in terms of its changes over time with its subsequent application in conceptu-al art focused on creation via the medium of photography. The differences in approach of conceptualists are demonstrated in the works of certain graduates of the Düsseldorf School of Photography and the Czech artist Miloš Šejn. What is characteristic of the selected authors is their unusual experimentation with the medium of photography in conjunction with multimedia conceptual creation. Findings from the works of the selected artists with the thesis aut-hor's alterations of content and form areutilised in the individual outputs of the practical section
Klíčová slova
postindustriální krajina, pomíjivost, fotografie v konceptuálním umění, plynutí času, Miloš Šejn, Düsseldorfská fotografická škola
Klíčová slova v angličtině
post-industrial landscape, transience, photography in conceptual art, passage of time, Miloš Šejn, Düsseldorf School of Photography
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.\\
Anotace\\
Teoretická část této diplomové práce se zabývá pomíjivostí objektů lidské činnosti zasazených v krajině, které jsou v současnosti rozpadajícími se památkami industrializace. Otázka, na kterou bych se chtěla zaměřit je, jak vypadá a jakým způsobem se odráží permanentní soupeření lidského výtvoru a přírodního a jakým způsobem tento jev reflektuje konceptuální fotografie.\\
Praktická část práce je vedena v duchu konceptuální fotografie, tedy zkoumáním různých vyjadřovacích technik, které fotografie poskytuje. Je zaměřena na fotografii, jakožto vhodné a variabilní médium k záznamu plynutí času v krajině.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.\\
Anotace\\
Teoretická část této diplomové práce se zabývá pomíjivostí objektů lidské činnosti zasazených v krajině, které jsou v současnosti rozpadajícími se památkami industrializace. Otázka, na kterou bych se chtěla zaměřit je, jak vypadá a jakým způsobem se odráží permanentní soupeření lidského výtvoru a přírodního a jakým způsobem tento jev reflektuje konceptuální fotografie.\\
Praktická část práce je vedena v duchu konceptuální fotografie, tedy zkoumáním různých vyjadřovacích technik, které fotografie poskytuje. Je zaměřena na fotografii, jakožto vhodné a variabilní médium k záznamu plynutí času v krajině.
Seznam doporučené literatury
BROWN, G., BRABYN, L. Ananalysis of the relationships between multiple values and physical landscape at a regional scale usány public participation GIS and landscape charakter classification. In. Landscaoe and Urban Planning 107. Elsevier. 2012.
CÍLEK, Václav. Vstoupit do krajiny: o přírodě a paměti středních Čech. Praha: Dokořán, 2004. ISBN 80-865-6958-6.
HÁJEK, Pavel. Jde pevně kupředu naše zem: krajina českých zemí v období socialismu 1948-1989. Praha: Malá Skála, 2008. ISBN 978-80-86776-07-1.
HÁJEK, Pavel. Krajina zevnitř. Praha: Malá Skála, 2002. ISBN 80-902-7778-0.
KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Vyd. 2., V nakl. Academia 1., rozš. Praha: Academia, 2008. Galileo. ISBN 978-80-200-1582-2.
KUPKA, Jiří. Krajiny kulturní a historické: vliv hodnot kulturní a historické charakteristiky na krajinný ráz naší krajiny. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2010. ISBN 978-80-01-04653-1.
NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-303-5.
ŠŤASTNÁ, Milada a Antonín VAISHAR, ed. Mentální obraz českých vesnic - vzpomínky na krajinu. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015. ISBN 978-80-7509-347-9.
ŠEVČÍK, Oldřich (2002). Architektura - historie - umění. Kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. 1. vyd., Praha: Grada. ISBN 80-247-0345-9.
SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Praha: Argo, 2007. Zip (Argo: Dokořán): Dokořán). ISBN 978-80-7203-803-9.
STIBRAL, Karel. Proč je příroda krásná?: estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005. Bod (Dokořán). ISBN 80-736-3008-7.
ZANON, B., GENELETTI, D. Integratingecological, scenic and local identity values in the management planofanAlpine Natural Park, In. JournalofEnvironmentalPlanning and Management, 54: 6, Routledge, Taylor& Francis, Abingdon, UK, 2011, ISSN 0964-0568.
ZELENKA, Josef [ed.] et al. (2008). Percepce krajiny a genius loci. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-191-9.
ZIKOVÁ, T., FATKOVÁ, G. (2014): Lokální identita a paměť krajiny: Významné krajinné komponenty v perspektivě aktérů. Národopisná revue 24.
ZUSKA, Vlastimil (2009a). Krajinný ráz a "lidová" estetika. In: KLVAČ, Pavel [ed.]. Člověk, krajina, krajinný ráz. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ISBN 978- 80-210-5090-7.
Seznam doporučené literatury
BROWN, G., BRABYN, L. Ananalysis of the relationships between multiple values and physical landscape at a regional scale usány public participation GIS and landscape charakter classification. In. Landscaoe and Urban Planning 107. Elsevier. 2012.
CÍLEK, Václav. Vstoupit do krajiny: o přírodě a paměti středních Čech. Praha: Dokořán, 2004. ISBN 80-865-6958-6.
HÁJEK, Pavel. Jde pevně kupředu naše zem: krajina českých zemí v období socialismu 1948-1989. Praha: Malá Skála, 2008. ISBN 978-80-86776-07-1.
HÁJEK, Pavel. Krajina zevnitř. Praha: Malá Skála, 2002. ISBN 80-902-7778-0.
KOMÁREK, Stanislav. Příroda a kultura: svět jevů a svět interpretací. Vyd. 2., V nakl. Academia 1., rozš. Praha: Academia, 2008. Galileo. ISBN 978-80-200-1582-2.
KUPKA, Jiří. Krajiny kulturní a historické: vliv hodnot kulturní a historické charakteristiky na krajinný ráz naší krajiny. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2010. ISBN 978-80-01-04653-1.
NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-303-5.
ŠŤASTNÁ, Milada a Antonín VAISHAR, ed. Mentální obraz českých vesnic - vzpomínky na krajinu. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015. ISBN 978-80-7509-347-9.
ŠEVČÍK, Oldřich (2002). Architektura - historie - umění. Kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. 1. vyd., Praha: Grada. ISBN 80-247-0345-9.
SCHAMA, Simon. Krajina a paměť. Praha: Argo, 2007. Zip (Argo: Dokořán): Dokořán). ISBN 978-80-7203-803-9.
STIBRAL, Karel. Proč je příroda krásná?: estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005. Bod (Dokořán). ISBN 80-736-3008-7.
ZANON, B., GENELETTI, D. Integratingecological, scenic and local identity values in the management planofanAlpine Natural Park, In. JournalofEnvironmentalPlanning and Management, 54: 6, Routledge, Taylor& Francis, Abingdon, UK, 2011, ISSN 0964-0568.
ZELENKA, Josef [ed.] et al. (2008). Percepce krajiny a genius loci. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-191-9.
ZIKOVÁ, T., FATKOVÁ, G. (2014): Lokální identita a paměť krajiny: Významné krajinné komponenty v perspektivě aktérů. Národopisná revue 24.
ZUSKA, Vlastimil (2009a). Krajinný ráz a "lidová" estetika. In: KLVAČ, Pavel [ed.]. Člověk, krajina, krajinný ráz. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ISBN 978- 80-210-5090-7.