Závěrečná bakalářská práce se zabývá rozvojem prosociálního chování u dítěte v předškolním období, pomocí příběhů a pohádek obsahujících prosociální prvky. Je tvořena dvěma částmi. Teoretická část se zabývá socializací jedince jako takového a následným socializačním procesem u dítěte v mateřské škole, který je dále podstatný pro rozvoj prosociálnosti a celkový emoční vývoj jedince. V poslední řadě je tato část věnována příběhům, které jsou nedílnou součástí života každého člověka a zároveň jsou velmi vhodnou motivací při práci s dětmi. V praktické části, jež se opírá o uváděná teoretická východiska, je vytvořen týdenní integrovaný celek vycházející z vybraného textu, který záměrně přispívá k rozvoji prosociálního chování u dětí v heterogenní skupině. Se zvoleným textem také souvisí tvorba seznamu dětské literatury s prosociálním akcentem, ze kterého je příběh uveden. Během celé realizace je prováděno pozorování jedinců, jejich reakcí a pozdějšího trvání osvojených projevů. O výsledcích je pojednáno v konečném vyhodnocení praktické části. Závěr práce shrnuje propojenost teorie s praxí a naplněné, či nenaplněné záměry a cíle.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of prosocial behaviour in a child in a preschool age by using stories and fairy tales containing prosocial elements. It consists of two parts. The theoretical part focus on socialization of the individual and subsequent socialization process of a child in the nursery school, which is further essential for the development of prosociality and the overall emotional development of the individual. Last but not least, this part is devoted to stories that are integral part of every person´s life and at the same time they are a very suitable motivation for working with children. In the practical part, which is based on the theoretical background, there is a weekly integrated unit based on a selected text that deliberately contributes to the development of prosocial behaviour in children in a heterogeneous group. The selected text also relates to the creation of a list of children´s literature with a prosocial accent from which the story is given. Throughout the implementation, observations of individuals, their reaction and later duration of the acquired manifestations are carried out. The results are discussed in the final evaluation of the practical part. The conclusion summarizesthe interconnectedness of unfulfilled goals and objectives.
emotional development, moral development, prosocial behaviour, story, socialization
Rozsah průvodní práce
62 s. (XII s. příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná bakalářská práce se zabývá rozvojem prosociálního chování u dítěte v předškolním období, pomocí příběhů a pohádek obsahujících prosociální prvky. Je tvořena dvěma částmi. Teoretická část se zabývá socializací jedince jako takového a následným socializačním procesem u dítěte v mateřské škole, který je dále podstatný pro rozvoj prosociálnosti a celkový emoční vývoj jedince. V poslední řadě je tato část věnována příběhům, které jsou nedílnou součástí života každého člověka a zároveň jsou velmi vhodnou motivací při práci s dětmi. V praktické části, jež se opírá o uváděná teoretická východiska, je vytvořen týdenní integrovaný celek vycházející z vybraného textu, který záměrně přispívá k rozvoji prosociálního chování u dětí v heterogenní skupině. Se zvoleným textem také souvisí tvorba seznamu dětské literatury s prosociálním akcentem, ze kterého je příběh uveden. Během celé realizace je prováděno pozorování jedinců, jejich reakcí a pozdějšího trvání osvojených projevů. O výsledcích je pojednáno v konečném vyhodnocení praktické části. Závěr práce shrnuje propojenost teorie s praxí a naplněné, či nenaplněné záměry a cíle.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of prosocial behaviour in a child in a preschool age by using stories and fairy tales containing prosocial elements. It consists of two parts. The theoretical part focus on socialization of the individual and subsequent socialization process of a child in the nursery school, which is further essential for the development of prosociality and the overall emotional development of the individual. Last but not least, this part is devoted to stories that are integral part of every person´s life and at the same time they are a very suitable motivation for working with children. In the practical part, which is based on the theoretical background, there is a weekly integrated unit based on a selected text that deliberately contributes to the development of prosocial behaviour in children in a heterogeneous group. The selected text also relates to the creation of a list of children´s literature with a prosocial accent from which the story is given. Throughout the implementation, observations of individuals, their reaction and later duration of the acquired manifestations are carried out. The results are discussed in the final evaluation of the practical part. The conclusion summarizesthe interconnectedness of unfulfilled goals and objectives.
emotional development, moral development, prosocial behaviour, story, socialization
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je poukázat na možnosti rozvíjení prosociálního chování u dětí v mateřské škole prostřednictvím příběhů a pohádek.
V teoretické části se bude studentka věnovat klíčovému pojmu prosociálnost a možnostem jejího rozvoje včetně potenciálu příběhů a literatury pro děti.
V praktické části vytvoří zásobník pohádek a příběhů s prosociálním akcentem a naplánuje, realizuje a vyhodnotí integrovaný celek, jehož jádrem bude některý z uvedených příběhů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je poukázat na možnosti rozvíjení prosociálního chování u dětí v mateřské škole prostřednictvím příběhů a pohádek.
V teoretické části se bude studentka věnovat klíčovému pojmu prosociálnost a možnostem jejího rozvoje včetně potenciálu příběhů a literatury pro děti.
V praktické části vytvoří zásobník pohádek a příběhů s prosociálním akcentem a naplánuje, realizuje a vyhodnotí integrovaný celek, jehož jádrem bude některý z uvedených příběhů.
Seznam doporučené literatury
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana: --co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli--. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-023-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
ŠVEJDOVÁ, Hana. Obletět svět přál bych si hned: tvoříme, poznáváme a hrajeme si : [projekty podporující prosociální chování dětí v mateřské škole]. Praha: Raabe, c2012. Tvoříme, poznáváme a hrajeme si. ISBN 978-80-87553-46-6.
PREKOP, Jirina. Empatie: vcítění v každodenním životě. Praha: Grada, 2004. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0672-5.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-X.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SVOBODOVÁ, Eva, Alena VÁCHOVÁ a Miluše VÍTEČKOVÁ. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.
TVRĎOCHOVÁ, Dana. Malé příběhy o velkých věcech: co mohou přinést příběhy Daisy Mrázkové předškolním dětem?. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-348-3.
Seznam doporučené literatury
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana: --co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli--. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-023-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
ŠVEJDOVÁ, Hana. Obletět svět přál bych si hned: tvoříme, poznáváme a hrajeme si : [projekty podporující prosociální chování dětí v mateřské škole]. Praha: Raabe, c2012. Tvoříme, poznáváme a hrajeme si. ISBN 978-80-87553-46-6.
PREKOP, Jirina. Empatie: vcítění v každodenním životě. Praha: Grada, 2004. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-0672-5.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-X.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Miluše VÍTEČKOVÁ. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
SVOBODOVÁ, Eva, Alena VÁCHOVÁ a Miluše VÍTEČKOVÁ. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.
TVRĎOCHOVÁ, Dana. Malé příběhy o velkých věcech: co mohou přinést příběhy Daisy Mrázkové předškolním dětem?. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-348-3.