Diplomová práce se zabývá výukou ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách, se zaměření na žáky primárního vzdělávání. V teoretické části je přiblížen historický vývoj ochrany člověka za mimořádných událostí v České republice, vymezení současného legislativního rámce této problematiky, zhodnocení současného stavu výuky v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí a naplňování rámcově vzdělávacích programů pro základní školy společně s požadavky Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030.
Na část teoretickou navazuje část praktická, která vyhodnocuje přípravu výukových podkladů, materiálů, her a samotnou realizaci Dětského dne na Základní škole a Gymnáziu ve Vodňanech, se zaměřením na Ochranu člověka za mimořádných události pro žáky druhého stupně tzn. 6. 9. ročníku. Výsledkem praktické části jsou poznatky získané realizací této akce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of human protection during emergencies at elementary schools, focusing on primary school pupils.
In the theoretical part, the historical development of the protection of human beings during emergencies in the Czech Republic, the definition of the current legislative framework of this issue, the assessment of the current state of the teaching of human protection in emergency situations and the fulfilment of basic school programs for primary schools together with The Concept of Population Protection till 2020 with the outlook to 2030.
The theoretical part follows the practical part, which evaluates the preparation of materials, teaching materials and its actual implementation on the Children's Day at Elementary School and Grammar school in Vodňany with a focus on human protection in during emergencies for pupils of the second degree, 6-9th year. The result of the practical part are the lessons learned from the realization of this event.
Klíčová slova
Preventivně výchovná činnost, ochrana člověka za mimořádných událostí, primární vzdělávání, koncepce ochrany obyvatelstva.
Klíčová slova v angličtině
Preventive upbringing, human protection during emergencies, primary education, concept of population protection.
Rozsah průvodní práce
146 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou ochrany člověka za mimořádných událostí na základních školách, se zaměření na žáky primárního vzdělávání. V teoretické části je přiblížen historický vývoj ochrany člověka za mimořádných událostí v České republice, vymezení současného legislativního rámce této problematiky, zhodnocení současného stavu výuky v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí a naplňování rámcově vzdělávacích programů pro základní školy společně s požadavky Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030.
Na část teoretickou navazuje část praktická, která vyhodnocuje přípravu výukových podkladů, materiálů, her a samotnou realizaci Dětského dne na Základní škole a Gymnáziu ve Vodňanech, se zaměřením na Ochranu člověka za mimořádných události pro žáky druhého stupně tzn. 6. 9. ročníku. Výsledkem praktické části jsou poznatky získané realizací této akce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of human protection during emergencies at elementary schools, focusing on primary school pupils.
In the theoretical part, the historical development of the protection of human beings during emergencies in the Czech Republic, the definition of the current legislative framework of this issue, the assessment of the current state of the teaching of human protection in emergency situations and the fulfilment of basic school programs for primary schools together with The Concept of Population Protection till 2020 with the outlook to 2030.
The theoretical part follows the practical part, which evaluates the preparation of materials, teaching materials and its actual implementation on the Children's Day at Elementary School and Grammar school in Vodňany with a focus on human protection in during emergencies for pupils of the second degree, 6-9th year. The result of the practical part are the lessons learned from the realization of this event.
Klíčová slova
Preventivně výchovná činnost, ochrana člověka za mimořádných událostí, primární vzdělávání, koncepce ochrany obyvatelstva.
Klíčová slova v angličtině
Preventive upbringing, human protection during emergencies, primary education, concept of population protection.
Zásady pro vypracování
1. SOUČASNÝ STAV
V posledních letech zaznamenáváme nárůst vzniku mimořádných událostí naturogenního i antropogenního charakteru a zhoršující se bezpečnostní situace nejen v ČR, ale také v Evropě. To vyžaduje zlepšit přípravu obyvatelstva jako jednoho z prvku bezpečnostního systému. Proto jedním z cílů Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 je větší zapojování občanů do systému ochrany obyvatelstva a to prostřednictvím zvýšení jejich schopnosti sebeochrany za využití informací a znalostí získaných prostřednictvím cíleného systému výchovy a vzdělávání. Důležitými aktivitami k naplňování těchto cílů představuje vzdělávání v bezpečnostních tématech na školách, jakožto přípravy obyvatelstva k jeho osobní a předcházení nebo řešení mimořádných událostí a krizových situací nevojenského i vojenského charakteru.
2. CÍL PRÁCE
CÍL 1: Vytvoření podkladů pro výuku a organizaci Dětského dne
CÍL 2: Provedení Dětského dne
3. VÝZKUMNÁ OTÁZKA
Vzhledem k charakteru práce nebude stanovena otázka ani hypotéza.
4. METODIKA
Pro zpracování diplomové práce dojde ke zpracování vědeckých metod práce jako je rešerše dostupné literatury sloužící k sepsání současného stavu problematiky. Vypracování praktické části bude třeba popsat přípravu podkladů, podpůrných materiálů, her, prezentací a podrobné vyhodnocení organizace a průběhu uskutečnění Dětského dne na Základní škole a Gymnáziu Vodňany.
5. VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI
Práce bude využita jako přípravný studijní materiál pro uskutečnění Dětského dne v rámci výuky ochrany člověka za mimořádných událostí pro 2. stupeň základní školy a nižších ročníků Gymnázia.
Zásady pro vypracování
1. SOUČASNÝ STAV
V posledních letech zaznamenáváme nárůst vzniku mimořádných událostí naturogenního i antropogenního charakteru a zhoršující se bezpečnostní situace nejen v ČR, ale také v Evropě. To vyžaduje zlepšit přípravu obyvatelstva jako jednoho z prvku bezpečnostního systému. Proto jedním z cílů Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030 je větší zapojování občanů do systému ochrany obyvatelstva a to prostřednictvím zvýšení jejich schopnosti sebeochrany za využití informací a znalostí získaných prostřednictvím cíleného systému výchovy a vzdělávání. Důležitými aktivitami k naplňování těchto cílů představuje vzdělávání v bezpečnostních tématech na školách, jakožto přípravy obyvatelstva k jeho osobní a předcházení nebo řešení mimořádných událostí a krizových situací nevojenského i vojenského charakteru.
2. CÍL PRÁCE
CÍL 1: Vytvoření podkladů pro výuku a organizaci Dětského dne
CÍL 2: Provedení Dětského dne
3. VÝZKUMNÁ OTÁZKA
Vzhledem k charakteru práce nebude stanovena otázka ani hypotéza.
4. METODIKA
Pro zpracování diplomové práce dojde ke zpracování vědeckých metod práce jako je rešerše dostupné literatury sloužící k sepsání současného stavu problematiky. Vypracování praktické části bude třeba popsat přípravu podkladů, podpůrných materiálů, her, prezentací a podrobné vyhodnocení organizace a průběhu uskutečnění Dětského dne na Základní škole a Gymnáziu Vodňany.
5. VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI
Práce bude využita jako přípravný studijní materiál pro uskutečnění Dětského dne v rámci výuky ochrany člověka za mimořádných událostí pro 2. stupeň základní školy a nižších ročníků Gymnázia.
Seznam doporučené literatury
1.MARTÍNEK, Bohumír. Ochrana člověka za mimořádných událostí: příručka pro učitele základních a středních škol. Vyd. 2., opr. a rozš. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003. ISBN 80-86640-08-6.
3.CHROMÍKOVÁ, Dana a Daniel LESSNER. Metodická příručka k výuce tematiky Ochrana člověka za mimořádných událostí na 2. stupni ZŠ: podle projektu NAPLNO. [Pardubice: Občanské sdružení Jak?, 2008]. ISBN 978-80-254-2300-4.
4.PLUCKOVÁ, Irena, Dušan VIČAR, Tomáš MILÉŘ, Petr SLÁDEK, Ivo SVOBODA, Kateřina ŠMEJKALOVÁ, Jiří ŠIBOR a Magdalena KONEČNÁ. Jak se zachovat, když..: pro 2. stupeň ZŠ vztahující se k osvojování účelného chování při mimořádných událostech a při ohrožení v každodenních rizikových situacích. Brno: Nová škola, 2016. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-746-9.
5.MARÁDOVÁ, Eva. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-24-5.
Seznam doporučené literatury
1.MARTÍNEK, Bohumír. Ochrana člověka za mimořádných událostí: příručka pro učitele základních a středních škol. Vyd. 2., opr. a rozš. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2003. ISBN 80-86640-08-6.
3.CHROMÍKOVÁ, Dana a Daniel LESSNER. Metodická příručka k výuce tematiky Ochrana člověka za mimořádných událostí na 2. stupni ZŠ: podle projektu NAPLNO. [Pardubice: Občanské sdružení Jak?, 2008]. ISBN 978-80-254-2300-4.
4.PLUCKOVÁ, Irena, Dušan VIČAR, Tomáš MILÉŘ, Petr SLÁDEK, Ivo SVOBODA, Kateřina ŠMEJKALOVÁ, Jiří ŠIBOR a Magdalena KONEČNÁ. Jak se zachovat, když..: pro 2. stupeň ZŠ vztahující se k osvojování účelného chování při mimořádných událostech a při ohrožení v každodenních rizikových situacích. Brno: Nová škola, 2016. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-746-9.
5.MARÁDOVÁ, Eva. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-24-5.