Bakalářská práce je zaměřena na znalosti středoškoláků o sexuálně přenosných chorobách. Práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou.
Teoretická část obsahuje kapitoly Adolescence, Prevence sexuálně přenosných chorob a v dalších kapitolách je uveden popis vybraných sexuálně přenosných chorob.
Ve výzkumné části byl zvolen kvantitativní způsob výzkumného šetření. Sběr dat byl proveden pomocí dotazníků. Dotazník obsahoval otevřené i uzavřené otázky Získaná data byla zpracována pomocí počítačového programu Microsoft Excel. Data byla poté statisticky vyhodnocena pomocí kontingenčních tabulek a chí kvadrát testu. Ze zpracovaných údajů byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi dotazovaných. Výzkumný soubor tvořilo 120 studentů středních škol ve věku 18-20 let.
Cílem práce bylo zjistit znalosti středoškoláků v oblasti sexuality. Pro výzkumnou část byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zněla: Studentky středních škol mají větší znalosti o zásadách bezpečného pohlavního styku než studenti středních škol. Tato hypotéza se ovšem nepotvrdila. Druhá hypotéza zněla: Studentky středních škol mají větší znalosti o sexuálně přenosných chorobách než studenti středních škol. Ani tato hypotéza se nepotvrdila.
Výzkumné šetření ukázalo, že studenti středních škol jsou nedostatečně informováni v oblasti sexuálně přenosných chorob a o zásadách, jak se před nimi chránit. Práce odhalila, že je potřeba zvýšit informovanost studentů v problematice sexuálně přenosných chorob. Jejich informovanost by se mohla zvýšit pomocí brožurek a informačních letáků. S tím souvisí i skutečně dodržování osnov a sjednocení osnov pro všechny školy. Navázat na osnovy by mohly přednášky od porodních asistentek.
Bakalářská práce může být využita k prezentaci na odborných konferencích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the knowledge of secondary school students about sexually transmitted diseases. The thesis is divided in two parts, a theoretical one and a research one.
The theoretical part contains chapters Adolescence, Prevention of Sexually Transmitted Diseases and description of selected sexually transmitted diseases.
In the research part, quantitative method of research was chosen. Data collection was performed using questionnaires. The data was processed using Microsoft Excel. The data were then statistically evaluated using PivotTables and Chi square test. Graphs were generated from processed data to show responses. The research sample consisted of 120 secondary school students aged 18-20.
The aim of this thesis was to find out the knowledge of secondary school students in the field of sexuality. Two hypotheses were set for the research part. The first hypothesis was: Secondary school female students have more knowledge of the principles of safe sexual intercourse than secondary school male students. However, this hypothesis has not been confirmed. The second hypothesis was: Secondary school females students have more knowledge of sexually transmitted diseases than secondary school male pupils. This hypothesis has not been confirmed either.
The research has shown that secondary school students are insufficiently informed about sexually transmitted diseases and about the protection against them. The thesis revealed the need to raise students' awareness of sexually transmitted diseases. Their awareness could be raised through brochures and leaflets. This is truly related to adherence to the curriculum and the unification of curricula for all schools. Lectures from midwives could follow the curriculum.
The bachelor thesis can be used for presentation at professional conferences
Bakalářská práce je zaměřena na znalosti středoškoláků o sexuálně přenosných chorobách. Práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a výzkumnou.
Teoretická část obsahuje kapitoly Adolescence, Prevence sexuálně přenosných chorob a v dalších kapitolách je uveden popis vybraných sexuálně přenosných chorob.
Ve výzkumné části byl zvolen kvantitativní způsob výzkumného šetření. Sběr dat byl proveden pomocí dotazníků. Dotazník obsahoval otevřené i uzavřené otázky Získaná data byla zpracována pomocí počítačového programu Microsoft Excel. Data byla poté statisticky vyhodnocena pomocí kontingenčních tabulek a chí kvadrát testu. Ze zpracovaných údajů byly vytvořeny grafy, které zobrazují odpovědi dotazovaných. Výzkumný soubor tvořilo 120 studentů středních škol ve věku 18-20 let.
Cílem práce bylo zjistit znalosti středoškoláků v oblasti sexuality. Pro výzkumnou část byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zněla: Studentky středních škol mají větší znalosti o zásadách bezpečného pohlavního styku než studenti středních škol. Tato hypotéza se ovšem nepotvrdila. Druhá hypotéza zněla: Studentky středních škol mají větší znalosti o sexuálně přenosných chorobách než studenti středních škol. Ani tato hypotéza se nepotvrdila.
Výzkumné šetření ukázalo, že studenti středních škol jsou nedostatečně informováni v oblasti sexuálně přenosných chorob a o zásadách, jak se před nimi chránit. Práce odhalila, že je potřeba zvýšit informovanost studentů v problematice sexuálně přenosných chorob. Jejich informovanost by se mohla zvýšit pomocí brožurek a informačních letáků. S tím souvisí i skutečně dodržování osnov a sjednocení osnov pro všechny školy. Navázat na osnovy by mohly přednášky od porodních asistentek.
Bakalářská práce může být využita k prezentaci na odborných konferencích.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the knowledge of secondary school students about sexually transmitted diseases. The thesis is divided in two parts, a theoretical one and a research one.
The theoretical part contains chapters Adolescence, Prevention of Sexually Transmitted Diseases and description of selected sexually transmitted diseases.
In the research part, quantitative method of research was chosen. Data collection was performed using questionnaires. The data was processed using Microsoft Excel. The data were then statistically evaluated using PivotTables and Chi square test. Graphs were generated from processed data to show responses. The research sample consisted of 120 secondary school students aged 18-20.
The aim of this thesis was to find out the knowledge of secondary school students in the field of sexuality. Two hypotheses were set for the research part. The first hypothesis was: Secondary school female students have more knowledge of the principles of safe sexual intercourse than secondary school male students. However, this hypothesis has not been confirmed. The second hypothesis was: Secondary school females students have more knowledge of sexually transmitted diseases than secondary school male pupils. This hypothesis has not been confirmed either.
The research has shown that secondary school students are insufficiently informed about sexually transmitted diseases and about the protection against them. The thesis revealed the need to raise students' awareness of sexually transmitted diseases. Their awareness could be raised through brochures and leaflets. This is truly related to adherence to the curriculum and the unification of curricula for all schools. Lectures from midwives could follow the curriculum.
The bachelor thesis can be used for presentation at professional conferences
Současný stav- Sexuálně přenosné infekce jsou onemocnění přenášející se pohlavním stykem. Jejich šíření je úzce vázáno na sexuální zvyklosti a chování. Tato onemocnění se přenáší sekrety sliznic, krví, slinami či spermatem. V posledních letech je zmapován velký nárůst tohoto typu onemocnění na celém světě. Každoročně se objeví cca 500 mil. nových případů. Sexuálně přenosné choroby postihují především pohlavní ústrojí, případně močový trakt nebo ostatní orgány.
Cíl práce - Zjistit, jaké znalosti o sexuálně přenosných chorobách mají studenti/studentky středních škol.
Hypotézy-
Studentky středních škol mají větší znalosti o zásadách bezpečného pohlavního styku než studenti středních škol.
Studentky středních škol mají větší znalosti o sexuálně přenosných chorobách než studenti středních škol.
Výzkumný soubor - VS budou tvořit studentky a studenti středních škol.
Metodika-Bude použit kvantitativní výzkum a to konkrétně dotazník. Získaná data budou statisticky zpracována.
Předpokládané využití v praxi- Výsledky výzkumného šetření by mohly být prezentovány na odborných konferencích.
Zásady pro vypracování
Současný stav- Sexuálně přenosné infekce jsou onemocnění přenášející se pohlavním stykem. Jejich šíření je úzce vázáno na sexuální zvyklosti a chování. Tato onemocnění se přenáší sekrety sliznic, krví, slinami či spermatem. V posledních letech je zmapován velký nárůst tohoto typu onemocnění na celém světě. Každoročně se objeví cca 500 mil. nových případů. Sexuálně přenosné choroby postihují především pohlavní ústrojí, případně močový trakt nebo ostatní orgány.
Cíl práce - Zjistit, jaké znalosti o sexuálně přenosných chorobách mají studenti/studentky středních škol.
Hypotézy-
Studentky středních škol mají větší znalosti o zásadách bezpečného pohlavního styku než studenti středních škol.
Studentky středních škol mají větší znalosti o sexuálně přenosných chorobách než studenti středních škol.
Výzkumný soubor - VS budou tvořit studentky a studenti středních škol.
Metodika-Bude použit kvantitativní výzkum a to konkrétně dotazník. Získaná data budou statisticky zpracována.
Předpokládané využití v praxi- Výsledky výzkumného šetření by mohly být prezentovány na odborných konferencích.
Seznam doporučené literatury
Machová, J. & Kubátová, D., 2015. Výchova ke zdraví 2., aktualizované vydání., Praha
Kabíček, P., Csémy, L. & Hamanová, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví, Praha: Triton.
Gilbert, G.G., Sawyer, R.G. & McNeil, E.B., 2015. Health education: creating strategies for school and community health Fourth edition., Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.
Šimik, O., 2013. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života, Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Fialová, L. & Krch, F.D., 2012. Pojetí vlastního těla: zdraví, zdatnost, vzhled, Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Machová, J. & Kubátová, D., 2015. Výchova ke zdraví 2., aktualizované vydání., Praha
Kabíček, P., Csémy, L. & Hamanová, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví, Praha: Triton.
Gilbert, G.G., Sawyer, R.G. & McNeil, E.B., 2015. Health education: creating strategies for school and community health Fourth edition., Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning.
Šimik, O., 2013. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života, Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
Fialová, L. & Krch, F.D., 2012. Pojetí vlastního těla: zdraví, zdatnost, vzhled, Praha: Karolinum.