Diplomová práce se věnuje problematice systému preventivně výchovné činnosti
v oblasti ochrany obyvatelstva na území České republiky. Práce představuje ucelený obraz o současném stavu znalostí obyvatel, žáků i pedagogů o ochraně obyvatelstva a její integraci do výuky na území Plzeňského kraje.
Práce je metodicky rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V části teoretické se uplatňuje empirická metoda výzkumu, jež se zaměřuje na studium dokumentů a odborné literatury. V praktické části byl následně proveden kvalitativní výzkum formou semistrukturovaných rozhovorů, jež jsou směřovány na tři skupiny obyvatel, a to na obyvatele, pedagogy a žáky základních škol. Výzkum byl realizován ve vybraných městech Plzeňského kraje, a to v Plzni, Klatovech, Žinkovech, Blovicích a Nepomuku. Následně byla provedena komparace zjištěných údajů. Výstupem práce je na základě získaných poznatků předložit návrh zjištěných nedostatků, mezi které patří zejména propagace akcí týkajících se PVČ a vyšší využití potenciálu moderních komunikačních technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dedicated to the system of preventive educational activity in the area of population protection in the Czech Republic. The thesis introduces a comprehensive picture of the current state of knowledge of the population, pupils and teachers about the protection of the population and its integration into the lessons in the Pilsen region.
The thesis is methodically divided into two parts : Theoretical and practical.
In the theoretical part is used empirical research method, which focuses on the study of documents and literature. In the practical part, a qualitative research was then carried out in the form of semi-structured interviews directed at three groups of inhabitants, namely the inhabitants, teachers and pupils of primary schools. The research was realised in selected cities of the Pilsen Region, namely in Plzeň, Klatovy, Žinkovy, Blovice
and Nepomuk. Subsequently, a comparison of the data was performed. The output of thesis is to present a proposal of identified shortcomings based on the
acquired knowledge, including in particular the promotion of actions related to the PVČ and higher utilization of the potential of modern communication technologies.
Klíčová slova
preventivně výchovná činnost, edukace, ochrana obyvatelstva, prevence,
Česká republika
Klíčová slova v angličtině
preventive educational activities, education, protection of population,
prevention, Czech republic
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice systému preventivně výchovné činnosti
v oblasti ochrany obyvatelstva na území České republiky. Práce představuje ucelený obraz o současném stavu znalostí obyvatel, žáků i pedagogů o ochraně obyvatelstva a její integraci do výuky na území Plzeňského kraje.
Práce je metodicky rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V části teoretické se uplatňuje empirická metoda výzkumu, jež se zaměřuje na studium dokumentů a odborné literatury. V praktické části byl následně proveden kvalitativní výzkum formou semistrukturovaných rozhovorů, jež jsou směřovány na tři skupiny obyvatel, a to na obyvatele, pedagogy a žáky základních škol. Výzkum byl realizován ve vybraných městech Plzeňského kraje, a to v Plzni, Klatovech, Žinkovech, Blovicích a Nepomuku. Následně byla provedena komparace zjištěných údajů. Výstupem práce je na základě získaných poznatků předložit návrh zjištěných nedostatků, mezi které patří zejména propagace akcí týkajících se PVČ a vyšší využití potenciálu moderních komunikačních technologií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is dedicated to the system of preventive educational activity in the area of population protection in the Czech Republic. The thesis introduces a comprehensive picture of the current state of knowledge of the population, pupils and teachers about the protection of the population and its integration into the lessons in the Pilsen region.
The thesis is methodically divided into two parts : Theoretical and practical.
In the theoretical part is used empirical research method, which focuses on the study of documents and literature. In the practical part, a qualitative research was then carried out in the form of semi-structured interviews directed at three groups of inhabitants, namely the inhabitants, teachers and pupils of primary schools. The research was realised in selected cities of the Pilsen Region, namely in Plzeň, Klatovy, Žinkovy, Blovice
and Nepomuk. Subsequently, a comparison of the data was performed. The output of thesis is to present a proposal of identified shortcomings based on the
acquired knowledge, including in particular the promotion of actions related to the PVČ and higher utilization of the potential of modern communication technologies.
Klíčová slova
preventivně výchovná činnost, edukace, ochrana obyvatelstva, prevence,
Česká republika
Klíčová slova v angličtině
preventive educational activities, education, protection of population,
prevention, Czech republic
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Systém preventivně výchovné činnosti v oblasti ochrany obyvatelstva je zaměřen od předškolního vzdělávání až po seniory. V současnosti je výchova zaměřena na vzdělání dvou skupin, přičemž první skupinu tvoří vzdělávání a výchova obyvatelstva, druhou skupinu tvoří vzdělávání odborníků. Cílem systému je působit na obyvatelstvo a předcházet vzniku mimořádných událostí, popřípadě mírnit jejich dopady žádoucím chováním obyvatelstva.
Cíle práce:
Zhodnocení preventivně výchovné činnosti v oblasti ochraně obyvatelstva u obyvatel ve vybraných městech, pedagogů a žáků ve vybraných školách Plzeňského kraje.
Výzkumné otázky:
Jakými způsoby a formou předávají pedagogové žákům stanovené informace v rámci ochrany obyvatelstva?
Jakou úroveň znalostí mají žáci v oblasti ochrany obyvatelstva?
Jakou úroveň znalostí mají obyvatelé vybraných měst v oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika práce:
Pro práci byla vybrána metoda kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získána na základě strukturovaných rozhovorů. V práci bude využita komparativní metoda, a to v rámci potvrzování všech tří výzkumných otázek a porovnávání mezi sebou vzájemně.
Využití v praxi:
Diplomová práce představí ucelený obraz o současném stavu znalostí obyvatel, žáků i pedagogů o ochraně obyvatelstva a její integraci do výuky na vybraném území. Na základě získaných poznatků bude předložen návrh na odstranění případných nedostatků.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Systém preventivně výchovné činnosti v oblasti ochrany obyvatelstva je zaměřen od předškolního vzdělávání až po seniory. V současnosti je výchova zaměřena na vzdělání dvou skupin, přičemž první skupinu tvoří vzdělávání a výchova obyvatelstva, druhou skupinu tvoří vzdělávání odborníků. Cílem systému je působit na obyvatelstvo a předcházet vzniku mimořádných událostí, popřípadě mírnit jejich dopady žádoucím chováním obyvatelstva.
Cíle práce:
Zhodnocení preventivně výchovné činnosti v oblasti ochraně obyvatelstva u obyvatel ve vybraných městech, pedagogů a žáků ve vybraných školách Plzeňského kraje.
Výzkumné otázky:
Jakými způsoby a formou předávají pedagogové žákům stanovené informace v rámci ochrany obyvatelstva?
Jakou úroveň znalostí mají žáci v oblasti ochrany obyvatelstva?
Jakou úroveň znalostí mají obyvatelé vybraných měst v oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika práce:
Pro práci byla vybrána metoda kvalitativního výzkumného šetření. Data budou získána na základě strukturovaných rozhovorů. V práci bude využita komparativní metoda, a to v rámci potvrzování všech tří výzkumných otázek a porovnávání mezi sebou vzájemně.
Využití v praxi:
Diplomová práce představí ucelený obraz o současném stavu znalostí obyvatel, žáků i pedagogů o ochraně obyvatelstva a její integraci do výuky na vybraném území. Na základě získaných poznatků bude předložen návrh na odstranění případných nedostatků.
Seznam doporučené literatury
1)MARTÍNEK, B. Ochrana člověka za mimořádných událostí. 2003. Praha: MV - generální ředitelství HZS ČR. ISBN 80-866640-08-6.
2)Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3461-3474. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
3)Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů obyvatelstva. In: Sbírka zákonů České republiky. 2002, částka 133, s. 7730-7746. Dostupná také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3952.
4)Ministerstvo vnitra generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. In: http://www.vlada.cz/assets/ppov/brs/dokumenty/Koncepce-ochrany-obyvatelstva-2020-2030_1_.pdf. 2013. Praha.
5)Podklady k výuce témat ochrany člověka za mimořádných událostí, 2016. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. ISBN 78-80-87544-32-7.
Seznam doporučené literatury
1)MARTÍNEK, B. Ochrana člověka za mimořádných událostí. 2003. Praha: MV - generální ředitelství HZS ČR. ISBN 80-866640-08-6.
2)Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. In: Sbírka zákonů České republiky. 2000, částka 73, s. 3461-3474. Dostupný také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3461.
3)Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů obyvatelstva. In: Sbírka zákonů České republiky. 2002, částka 133, s. 7730-7746. Dostupná také z: http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=3952.
4)Ministerstvo vnitra generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. In: http://www.vlada.cz/assets/ppov/brs/dokumenty/Koncepce-ochrany-obyvatelstva-2020-2030_1_.pdf. 2013. Praha.
5)Podklady k výuce témat ochrany člověka za mimořádných událostí, 2016. Praha: MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. ISBN 78-80-87544-32-7.