Tato bakalářská práce se zabývá expresivními technikami a jejich využitím při práci se zdravotně postiženými klienty. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké expresivní techniky jsou využívány při práci se zdravotně postiženými klienty v organizacích, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci. Pomocí výzkumných otázek bylo zjištěno, že některé expresivní techniky jsou ve vybraných zařízeních využívány. Nejsou však využívány všechny expresivní techniky. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část je rozdělena na 3 hlavní okruhy. V prvním okruhu je definován pojem zdravotní postižení a typy zdravotních postižení. Ve druhém okruhu je popsán systém sociálních služeb. Ve třetím okruhu se zabývám pojmem expresivní techniky a různými typy expresivních technik.Praktická část se věnuje výzkumu využití expresivních technik ve vybraných zařízeních v Jindřichově Hradci, která se zaměřují na práci se zdravotně postiženými klienty. K realizaci výzkumné části bakalářské práce jsem použila kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru a sekundární analýzu dat. Informace, které vzešly z rozhovorů, byly tříděny otevřeným kódováním a z těchto podkladů byly poté vyvozeny dílčí závěry k jednotlivým výzkumným otázkám. Mezi přínosy expresivních technik patří především uvolnění a uklidnění klienta.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with the use of expressive techniques with disabled clients. The aim of the Bachelor's thesis was to find out which expressive techniques are used by selected social service organisations in Jindřichův Hradec when working with disabled clients. As emerged from the results, some expressive techniques are used by the selected institutions; however, not all of them. The thesis is divided into two parts - a theoretical and a practical part. The theoretical part comprises three main chapters. In the first chapter, the term disability is defined, including a description of each type of disability. The second chapter addresses the system of social services. The third chapter deals with the term expressive techniques and their classification. The practical part of the thesis investigates the use of expressive techniques in selected organisations in Jindřichův Hradec that focus on working with disabled people. The research part of the thesis was implemented using a qualitative form of research, an interview method, a semi-structured interview and secondary data analysis. The obtained data was then processed using open coding and utilized to draw conclusions to each research question. The main benefits of expressive techniques include especially relaxation and calming of the client.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, Expresivní techniky, Zařízení pro zdravotně postižené
Klíčová slova v angličtině
Disability, Expressive techniques, Institutions for disabled people
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá expresivními technikami a jejich využitím při práci se zdravotně postiženými klienty. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké expresivní techniky jsou využívány při práci se zdravotně postiženými klienty v organizacích, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci. Pomocí výzkumných otázek bylo zjištěno, že některé expresivní techniky jsou ve vybraných zařízeních využívány. Nejsou však využívány všechny expresivní techniky. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část je rozdělena na 3 hlavní okruhy. V prvním okruhu je definován pojem zdravotní postižení a typy zdravotních postižení. Ve druhém okruhu je popsán systém sociálních služeb. Ve třetím okruhu se zabývám pojmem expresivní techniky a různými typy expresivních technik.Praktická část se věnuje výzkumu využití expresivních technik ve vybraných zařízeních v Jindřichově Hradci, která se zaměřují na práci se zdravotně postiženými klienty. K realizaci výzkumné části bakalářské práce jsem použila kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru a sekundární analýzu dat. Informace, které vzešly z rozhovorů, byly tříděny otevřeným kódováním a z těchto podkladů byly poté vyvozeny dílčí závěry k jednotlivým výzkumným otázkám. Mezi přínosy expresivních technik patří především uvolnění a uklidnění klienta.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with the use of expressive techniques with disabled clients. The aim of the Bachelor's thesis was to find out which expressive techniques are used by selected social service organisations in Jindřichův Hradec when working with disabled clients. As emerged from the results, some expressive techniques are used by the selected institutions; however, not all of them. The thesis is divided into two parts - a theoretical and a practical part. The theoretical part comprises three main chapters. In the first chapter, the term disability is defined, including a description of each type of disability. The second chapter addresses the system of social services. The third chapter deals with the term expressive techniques and their classification. The practical part of the thesis investigates the use of expressive techniques in selected organisations in Jindřichův Hradec that focus on working with disabled people. The research part of the thesis was implemented using a qualitative form of research, an interview method, a semi-structured interview and secondary data analysis. The obtained data was then processed using open coding and utilized to draw conclusions to each research question. The main benefits of expressive techniques include especially relaxation and calming of the client.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, Expresivní techniky, Zařízení pro zdravotně postižené
Klíčová slova v angličtině
Disability, Expressive techniques, Institutions for disabled people
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
V oblasti sociální péče o zdravotně postižené klienty používají pracovníci zařízení, která o tyto klienty pečují, různé metody a techniky práce s nimi. Jednou z možností je využití expresivních technik, pomocí kterých se může klient dále rozvíjet nebo se jeho stav stabilizuje. Expresivní techniky jsou metody, při kterých se klient vyjadřuje verbálně i neverbálně pomocí specifických medií, která mohou být umělecká nebo pohybová. Tyto techniky uvolňují úzkost a vnitřní napětí, která doprovází spoustu somatických a psychických nemocí. Expresivní techniky mohou probíhat buď jako individuální nebo skupinové terapie. Základním cílem je pomoci lidem změnit jejich chování, myšlení, emoce, či osobnostní strukturu společensky i individuálně přijatelným směrem, přičemž důraz je kladen na redukci úzkosti a uvolnění skrytých tendencí člověka.
Cíl práce:
1) Zjistit, jaké expresivní techniky jsou využívány při práci se zdravotně postiženými klienty v organizacích, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci.
ýzkumné otázky:
1) Jaké expresivní techniky znají a při své využívají pracovníci vybraných zařízení?
2) Upřednostňuji nějakou expresivní techniku před ostatními a proč?
3) Mají pro využití expresivních technik dostatečné vzdělání?
Metodika:
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat. Výběrový soubor bude tvořen odbornými pracovníky organizací, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést zajímavý pohled na využívání expresivních technik v sociální práci a ukázat konkrétní způsoby jejich využití u zdravotně postižených klientů. Tato práce bude dále přínosná pro studenty i zaměstnance pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
V oblasti sociální péče o zdravotně postižené klienty používají pracovníci zařízení, která o tyto klienty pečují, různé metody a techniky práce s nimi. Jednou z možností je využití expresivních technik, pomocí kterých se může klient dále rozvíjet nebo se jeho stav stabilizuje. Expresivní techniky jsou metody, při kterých se klient vyjadřuje verbálně i neverbálně pomocí specifických medií, která mohou být umělecká nebo pohybová. Tyto techniky uvolňují úzkost a vnitřní napětí, která doprovází spoustu somatických a psychických nemocí. Expresivní techniky mohou probíhat buď jako individuální nebo skupinové terapie. Základním cílem je pomoci lidem změnit jejich chování, myšlení, emoce, či osobnostní strukturu společensky i individuálně přijatelným směrem, přičemž důraz je kladen na redukci úzkosti a uvolnění skrytých tendencí člověka.
Cíl práce:
1) Zjistit, jaké expresivní techniky jsou využívány při práci se zdravotně postiženými klienty v organizacích, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci.
ýzkumné otázky:
1) Jaké expresivní techniky znají a při své využívají pracovníci vybraných zařízení?
2) Upřednostňuji nějakou expresivní techniku před ostatními a proč?
3) Mají pro využití expresivních technik dostatečné vzdělání?
Metodika:
K realizaci výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor a sekundární analýza dat. Výběrový soubor bude tvořen odbornými pracovníky organizací, které poskytují sociální služby v Jindřichově Hradci.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést zajímavý pohled na využívání expresivních technik v sociální práci a ukázat konkrétní způsoby jejich využití u zdravotně postižených klientů. Tato práce bude dále přínosná pro studenty i zaměstnance pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍL, S., 2012. Základy psychoterapie. 6., vydání. Praha: Portál. 408 s. ISBN 978-80-262-0302-5.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 248 s. ISBN 978-80-244-2071-4.
MÜLLER, O. ed., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
PÖRTNER, M., 2009. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál. 175 s. ISBN 978-80-7367-582-0.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍL, S., 2012. Základy psychoterapie. 6., vydání. Praha: Portál. 408 s. ISBN 978-80-262-0302-5.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 248 s. ISBN 978-80-244-2071-4.
MÜLLER, O. ed., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2. vydání. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). 508 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
PIPEKOVÁ, J., 2006. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
PÖRTNER, M., 2009. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál. 175 s. ISBN 978-80-7367-582-0.