Diplomová práce s názvem Důvody umístění do dětského domova nabízí vhled do problematiky ústavní výchovy v České republice. Práce je rozdělena do několika částí. V teoretické části se zabývá rodinou, která je základním stavebním kamenem v životě dítěte. Dále práce popisuje poruchy v rodině a možnosti jiné výchovy, jak v náhradní rodinné péči, tak v systému ústavní péče. Situaci týkající se zařazení dítěte do ústavní výchovy je popsaná v další kapitole teoretické části. Jsou zde popsáni všichni aktéři, kteří se podílejí na určení typu ústavní výchovy. V teoretické části je rozčlenění výchovné ústavní péče dle působnosti jednotlivých ministerstev, které řídí jednotlivé ústavy.
Pro empirickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu provedena prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s dětmi v dětském domově rodinného typu. Cílem bylo vytvořit ucelený obraz, a proto jsem prováděla zkoumání
v přirozených podmínkách dětí. Rozhovory probíhaly v období červen 2017září 2017, bylo osloveno celkem pět dětí v pěti rodinných skupinách, které byly umístěny v dětském domově po přijetí nového občanského zákona. Těmto dětem jsem položila několik otázek.
Otázky se týkaly vztahů k biologické rodině, příčinám umístění do dětského domova. Hlavním cílem výzkumné části bylo zjistit důvody, pro které dítě bylo umístěno do dětského domova. Tento cíl byl zvolen proto, že umístění dětí do dětského domova s přijetím nového občanského zákona č. 89/2012 Sb., poznamenalo mnoho změn. Dílčím cílem mé práce bylo zjistit, zda umístění dětí do dětského domova je vhodné pro jejich následující výchovu.
K dosažení cíle práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s dětmi, jejich zákonnými zástupci a ředitelem dětského domova. Další důležité informace o průběhu umístění jsem získala z dokumentace dětí. Rozhovory byly doslovně přepsány a poté analyzovány pomocí techniky otevřeného kódování a kontrastování.
Z výzkumu vyplynulo, že nový občanský zákoník přinesl do systému ústavní péče značné změny, které nejsou vždy přínosem pro dítě i ústav. Také bylo zjištěno, že některé děti není vhodné bez diagnostiky v dětském diagnostickém ústavu zařazovat do jednotlivých ústavů. Práce by mohla být přínosem pro aktéry, kteří se každodenně podílejí na zařazování dětí do ústavní výchovy. Zjištěné informace vnášet do praxe ve prospěch nejlepšího zájmu dítěte. Mohla by sloužit jako zdroj informací pro laickou i odbornou veřejnost.
Annotation in English
This Master's thesis offers the insight into the problems of institutionalised upbringing of children in the Czech Republic. It consists of several parts. The theoretical part deals with family as a foundation in the child's life. Furthermore, it describes family dysfunction and possible upbringing options, either in a foster family environment or in an institution i.e. a children's home. The next chapter offers further particulars regarding institutionalised upbringing. We can find more detailed description of all professionals involved in the placement of children and decisions which type of upbringing is most suitable for them. In the theoretical part we can find further division of institutionalised upbringing options, depending on which ministerial departments are responsible.
The practical part is based on a quality research with the help of half structured interview with children in family orientated children's home. The research was conducted in a real environment to achieve the most accurate result. The interviews were conducted between June and September 2017. Several questions were put to five children from five different family groups who were put into children's homes after the change of the Civil Code.
The questions were geared mainly towards the biological family, reasons for placement into a children's home. The main aim was to ascertain the reasons for placement into a home with the changes of the law no 89/2012 being taken into consideration. My next objective was to determine if placements into children's homes are desirable and beneficial for their future upbringing. The interviews were copied word to word and analysed with the help of open coding and contrast technique.
The conclusion of the research has determined that the Civil Code changes are not always beneficial for the child or the institution where the child is to be brought up. It was further determined that placements of children without their assessment in an appropriate institution is undesirable. The thesis could bring benefits to other professionals who actively participate in the placements of children into care. To achieve this quality research strategy has been chosen. The resource of the data received were half structured interviews with the children, their lawful guardians and the children's home director. Further details were obtained from the children's personal files.
The conclusion of the thesis could be used as a tool when decisions regarding placements are made as this would benefit the child and be in his best interest. It could be used as a source for wider public and professionals alike.
Keywords
děti,dětský domov, rodina, ústavní výchova, náhradní rodinná péče
Keywords in English
children's home, family, institutional care, replacement family care
Length of the covering note
73 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce s názvem Důvody umístění do dětského domova nabízí vhled do problematiky ústavní výchovy v České republice. Práce je rozdělena do několika částí. V teoretické části se zabývá rodinou, která je základním stavebním kamenem v životě dítěte. Dále práce popisuje poruchy v rodině a možnosti jiné výchovy, jak v náhradní rodinné péči, tak v systému ústavní péče. Situaci týkající se zařazení dítěte do ústavní výchovy je popsaná v další kapitole teoretické části. Jsou zde popsáni všichni aktéři, kteří se podílejí na určení typu ústavní výchovy. V teoretické části je rozčlenění výchovné ústavní péče dle působnosti jednotlivých ministerstev, které řídí jednotlivé ústavy.
Pro empirickou část byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu provedena prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s dětmi v dětském domově rodinného typu. Cílem bylo vytvořit ucelený obraz, a proto jsem prováděla zkoumání
v přirozených podmínkách dětí. Rozhovory probíhaly v období červen 2017září 2017, bylo osloveno celkem pět dětí v pěti rodinných skupinách, které byly umístěny v dětském domově po přijetí nového občanského zákona. Těmto dětem jsem položila několik otázek.
Otázky se týkaly vztahů k biologické rodině, příčinám umístění do dětského domova. Hlavním cílem výzkumné části bylo zjistit důvody, pro které dítě bylo umístěno do dětského domova. Tento cíl byl zvolen proto, že umístění dětí do dětského domova s přijetím nového občanského zákona č. 89/2012 Sb., poznamenalo mnoho změn. Dílčím cílem mé práce bylo zjistit, zda umístění dětí do dětského domova je vhodné pro jejich následující výchovu.
K dosažení cíle práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s dětmi, jejich zákonnými zástupci a ředitelem dětského domova. Další důležité informace o průběhu umístění jsem získala z dokumentace dětí. Rozhovory byly doslovně přepsány a poté analyzovány pomocí techniky otevřeného kódování a kontrastování.
Z výzkumu vyplynulo, že nový občanský zákoník přinesl do systému ústavní péče značné změny, které nejsou vždy přínosem pro dítě i ústav. Také bylo zjištěno, že některé děti není vhodné bez diagnostiky v dětském diagnostickém ústavu zařazovat do jednotlivých ústavů. Práce by mohla být přínosem pro aktéry, kteří se každodenně podílejí na zařazování dětí do ústavní výchovy. Zjištěné informace vnášet do praxe ve prospěch nejlepšího zájmu dítěte. Mohla by sloužit jako zdroj informací pro laickou i odbornou veřejnost.
Annotation in English
This Master's thesis offers the insight into the problems of institutionalised upbringing of children in the Czech Republic. It consists of several parts. The theoretical part deals with family as a foundation in the child's life. Furthermore, it describes family dysfunction and possible upbringing options, either in a foster family environment or in an institution i.e. a children's home. The next chapter offers further particulars regarding institutionalised upbringing. We can find more detailed description of all professionals involved in the placement of children and decisions which type of upbringing is most suitable for them. In the theoretical part we can find further division of institutionalised upbringing options, depending on which ministerial departments are responsible.
The practical part is based on a quality research with the help of half structured interview with children in family orientated children's home. The research was conducted in a real environment to achieve the most accurate result. The interviews were conducted between June and September 2017. Several questions were put to five children from five different family groups who were put into children's homes after the change of the Civil Code.
The questions were geared mainly towards the biological family, reasons for placement into a children's home. The main aim was to ascertain the reasons for placement into a home with the changes of the law no 89/2012 being taken into consideration. My next objective was to determine if placements into children's homes are desirable and beneficial for their future upbringing. The interviews were copied word to word and analysed with the help of open coding and contrast technique.
The conclusion of the research has determined that the Civil Code changes are not always beneficial for the child or the institution where the child is to be brought up. It was further determined that placements of children without their assessment in an appropriate institution is undesirable. The thesis could bring benefits to other professionals who actively participate in the placements of children into care. To achieve this quality research strategy has been chosen. The resource of the data received were half structured interviews with the children, their lawful guardians and the children's home director. Further details were obtained from the children's personal files.
The conclusion of the thesis could be used as a tool when decisions regarding placements are made as this would benefit the child and be in his best interest. It could be used as a source for wider public and professionals alike.
Keywords
děti,dětský domov, rodina, ústavní výchova, náhradní rodinná péče
Keywords in English
children's home, family, institutional care, replacement family care
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat umístěním dětí do dětského domova. Dětský domov je zařízení pro výkon ústavní výchovy. Jsou do něho zařazovány děti od 3 do 18 let, případně do ukončení přípravy na povolání, nejdéle však do věku 26 let. V České Republice je 179 dětských domovů, které jsou interního nebo rodinného typu. Dětský domov se snaží dětem nahradit rodinné prostředí a vytvořit jim podmínky pro jejich rozvoj, vyrovnat se s vlastní minulostí, překonávat problémy a připravit je na plnohodnotný život ve vlastní rodině. K činnostem dětského domova patří ty, které ovlivňují socializaci dětí.
Cíl práce: Hlavním cílem výzkumné části je zjistit, jaké jsou důvody pro umístění dětí v dětském domově.
Výzkumná otázka: Jaké jsou důvody pro umístění dětí v dětském domově?
Popis metodiky: Pro dosažení cíle jsem zvolila kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s dětmi v dětském domově. Vyhodnocení dat bude provedeno metodou vhodnou pro kvalitativní kódování dat.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit děti ze sedmi rodinných skupin ve vybrném dětském domově v Jihočeském kraji. Výzkum proběhne v souladu s etickými principy vědecké činnosti(souhlas zákoného zástupce).
Předpokládaný přínos pro praxi: Výsledky práce mohou být využity ke zvýšení kvality v péči o děti v dětských domovech.
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat umístěním dětí do dětského domova. Dětský domov je zařízení pro výkon ústavní výchovy. Jsou do něho zařazovány děti od 3 do 18 let, případně do ukončení přípravy na povolání, nejdéle však do věku 26 let. V České Republice je 179 dětských domovů, které jsou interního nebo rodinného typu. Dětský domov se snaží dětem nahradit rodinné prostředí a vytvořit jim podmínky pro jejich rozvoj, vyrovnat se s vlastní minulostí, překonávat problémy a připravit je na plnohodnotný život ve vlastní rodině. K činnostem dětského domova patří ty, které ovlivňují socializaci dětí.
Cíl práce: Hlavním cílem výzkumné části je zjistit, jaké jsou důvody pro umístění dětí v dětském domově.
Výzkumná otázka: Jaké jsou důvody pro umístění dětí v dětském domově?
Popis metodiky: Pro dosažení cíle jsem zvolila kvalitativní výzkum prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s dětmi v dětském domově. Vyhodnocení dat bude provedeno metodou vhodnou pro kvalitativní kódování dat.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit děti ze sedmi rodinných skupin ve vybrném dětském domově v Jihočeském kraji. Výzkum proběhne v souladu s etickými principy vědecké činnosti(souhlas zákoného zástupce).
Předpokládaný přínos pro praxi: Výsledky práce mohou být využity ke zvýšení kvality v péči o děti v dětských domovech.
Recommended resources
BUBLEOVÁ, V. et al., 2011. Základní informace o náhradní rodinné péči.Praha: Středisko náhradní rodinné péče. 81 s. ISBN 978-80-87455-01-2.
PTÁČEK, R. et al., 2011. Vývoj dětí v náhradních formách péče.Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. 135 s. ISBN 978-80-7421-040-2.
ŠKOVIERA, A., 2007. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál. 147 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum.536 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VŘEŠŤÁKOVÁ, J., VYHNÁLKOVÁ P., 2008. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex. 79 s. ISBN 978-80-7409-013-4.
ZEZULOVÁ, D., 2012. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Recommended resources
BUBLEOVÁ, V. et al., 2011. Základní informace o náhradní rodinné péči.Praha: Středisko náhradní rodinné péče. 81 s. ISBN 978-80-87455-01-2.
PTÁČEK, R. et al., 2011. Vývoj dětí v náhradních formách péče.Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. 135 s. ISBN 978-80-7421-040-2.
ŠKOVIERA, A., 2007. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál. 147 s. ISBN 978-80-7367-318-5.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum.536 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VŘEŠŤÁKOVÁ, J., VYHNÁLKOVÁ P., 2008. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex. 79 s. ISBN 978-80-7409-013-4.
ZEZULOVÁ, D., 2012. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál.197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.