Informace o kvalifikační práci Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání
Hlavní téma v angličtině
The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and indivudual movement of pupils with visual impairment in primary school education
Název dle studenta
Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání
Název dle studenta v angličtině
The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education
Bakalářská práce Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání se zabývá rozvojem kompetencí žáků se zrakovým postižením v rámci nácviku prostorové orientace ve školách zřízených podle §16 odst. 9 Školského zákona a hlavním vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo potvrdit nebo zamítnout tvrzení, že ve speciálním školství jsou lepší podmínky pro rozvoj těchto kompetencí. A také ověřit, zda je ve speciálním školství vyšší hodinová dotace pro výuku POSP, než v hlavním vzdělávacím proudu.
Cestou k dosažení tohoto cíle bylo studium odborné literatury, týkající se zrakového postižení, nácviku prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením, inkluzivního a speciálního vzdělávání a legislativních dokumentů zastřešujících tuto problematiku. Dalším krokem bylo provedení výzkumného šetření formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Z toho vyplývají i použité nástroje sběru dat výzkumu, a to strukturovaný rozhovor a dotazníkové šetření.
V závěrečné části provádím analýzu zjištěných dat. Vyplývá z nich, že časová dotace nácviku POSP je stejná ve speciálním školství i v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Speciální školství zřejmě poskytuje lepší podmínky pro rozvoj kompetencí v oblasti POSP, ale zároveň vytváří podmínky pro sociální segregaci dětí se zrakovým postižením. Prostorová orientace a samostatný pohyb jsou velmi náročné na zvládnutí. Potíže způsobuje i malá informovanost intaktní veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachalero´s thesis is called The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education reports differences of special needs (regulation §16 sect. 9) vs. nonspecial needs schools for spatial orientation and independent movement of visually impaired pupils.
The goal of this work is to confirm or deny that special needs schools create better outcomes for developing the competencies mentioned above. Also, we verify if special needs schools offer more hours of SOIM classes per week than the regular schools.
To achieve these goals, visual impairment studies of spatial orientation and individual movement of visually impaired pupils was referenced. We also referenced studies focused on inclusive and special needs education and legal educational regulations. Another step taken to obtain the results was a quantity and quality combined research. The tools used to collect data in the research were the structured interviews and questionnaires.
In the final part of this work, researched data is analysed. The analysis shows that hours of SOIM classes per week are the same in both school types (special needs and non-special needs).
We found that better conditions for the outcome of SOIM classes are provided by special needs schools but at the same time children are socially segregated.
Spatial orientation and individual movement are very demanding to manage. Another factor making this problem difficult is a lack of public awareness.
Klíčová slova
Klíčová slova: zrakové postižení, žák se zrakovým postižením, školská legislativa, základní vzdělávání, prostorová orientace a samostatný pohyb, prvky prostorové orientace, pomůcky pro prostorovou orientaci.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: visual impairment, pupil with visual impairment, legal educational regulations, primary education, spatial orientation and individual movement, basic element of spatial orientation, spatial orientation aids.
Rozsah průvodní práce
54 s. (104 035)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Možnosti rozvoje specifických kompetencí v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku v základním vzdělávání se zabývá rozvojem kompetencí žáků se zrakovým postižením v rámci nácviku prostorové orientace ve školách zřízených podle §16 odst. 9 Školského zákona a hlavním vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo potvrdit nebo zamítnout tvrzení, že ve speciálním školství jsou lepší podmínky pro rozvoj těchto kompetencí. A také ověřit, zda je ve speciálním školství vyšší hodinová dotace pro výuku POSP, než v hlavním vzdělávacím proudu.
Cestou k dosažení tohoto cíle bylo studium odborné literatury, týkající se zrakového postižení, nácviku prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením, inkluzivního a speciálního vzdělávání a legislativních dokumentů zastřešujících tuto problematiku. Dalším krokem bylo provedení výzkumného šetření formou kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Z toho vyplývají i použité nástroje sběru dat výzkumu, a to strukturovaný rozhovor a dotazníkové šetření.
V závěrečné části provádím analýzu zjištěných dat. Vyplývá z nich, že časová dotace nácviku POSP je stejná ve speciálním školství i v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Speciální školství zřejmě poskytuje lepší podmínky pro rozvoj kompetencí v oblasti POSP, ale zároveň vytváří podmínky pro sociální segregaci dětí se zrakovým postižením. Prostorová orientace a samostatný pohyb jsou velmi náročné na zvládnutí. Potíže způsobuje i malá informovanost intaktní veřejnosti.
Anotace v angličtině
This bachalero´s thesis is called The possibilities of developing specific competencies in the sphere of spatial orientation and individual movement of pupils with visual impairment in primary school education reports differences of special needs (regulation §16 sect. 9) vs. nonspecial needs schools for spatial orientation and independent movement of visually impaired pupils.
The goal of this work is to confirm or deny that special needs schools create better outcomes for developing the competencies mentioned above. Also, we verify if special needs schools offer more hours of SOIM classes per week than the regular schools.
To achieve these goals, visual impairment studies of spatial orientation and individual movement of visually impaired pupils was referenced. We also referenced studies focused on inclusive and special needs education and legal educational regulations. Another step taken to obtain the results was a quantity and quality combined research. The tools used to collect data in the research were the structured interviews and questionnaires.
In the final part of this work, researched data is analysed. The analysis shows that hours of SOIM classes per week are the same in both school types (special needs and non-special needs).
We found that better conditions for the outcome of SOIM classes are provided by special needs schools but at the same time children are socially segregated.
Spatial orientation and individual movement are very demanding to manage. Another factor making this problem difficult is a lack of public awareness.
Klíčová slova
Klíčová slova: zrakové postižení, žák se zrakovým postižením, školská legislativa, základní vzdělávání, prostorová orientace a samostatný pohyb, prvky prostorové orientace, pomůcky pro prostorovou orientaci.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: visual impairment, pupil with visual impairment, legal educational regulations, primary education, spatial orientation and individual movement, basic element of spatial orientation, spatial orientation aids.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Děti se zrakovým postižením mají limitovaný přístup k informacím a výrazné znevýhodnění při orientaci v prostoru. V rámci současných legislativních předpisů je vzdělávání většiny žáků s postižením zraku realizováno v hlavním vzdělávacím proudu formou individuální, příp. skupinové integrace, nebo v základních školách zřízených pro žáky s postižením zraku. Budování specifických kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku je realizováno prostřednictvím podpůrných opatření, hlavním nástrojem je předmět speciálně pedagogické péče Prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické kompetence jsou podstatným vzdělávacím obsahem v rámci celého edukačního procesu, který se ve svých výstupech zaměřuje na nabytí dovedností, které umožňují kompenzovat dopady konkrétního zdravotního postižení.
Cíl práce
Cílem bakalářské práce je na podkladě teoretických souvislostí vymezeného tématu komparovat možnosti rozvoje kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu osob s postižením zraku při vzdělávání v režimu speciálního školství a vzdělávání v hlavním proudu.
Metodologie
K naplnění výše formulovaného cíle bude využita smíšená strategie, tedy kombinace kvalitativního i kvantitativního výzkumu. V souvislosti s kvalitativní strategií je formulována následující výzkumná otázka.
VO1. Jaké možnosti rozvoje specifických kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků mají žáci s postižením zraku v hlavním vzdělávacím proudu a žáci se ZP zařazeni do režimu speciálního školství?
V souvislosti s kvantitativním postupem je formulována hypotéza.
H1. Hodinové dotace výuky prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP jsou vyšší v režimu speciálního školství, než při vzdělávání žáka se ZP v hlavním vzdělávacím proudu.
Použité techniky sběru dat budou v souladu se zvolenou strategií, tedy dotazník a v případě kvalitativního postupu bude využit ke sběru dat hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována postupy, které odpovídají výzkumné strategii.
Záměrem je zmíněná šetření provést v kraji Vysočina a Jihomoravském kraji.
Přínos práce
Bakalářská práce je využitelná jako zpětná vazba pro školský systém a také by mohla být využita jako studijní materiál pro studenty pedagogických oborů.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Děti se zrakovým postižením mají limitovaný přístup k informacím a výrazné znevýhodnění při orientaci v prostoru. V rámci současných legislativních předpisů je vzdělávání většiny žáků s postižením zraku realizováno v hlavním vzdělávacím proudu formou individuální, příp. skupinové integrace, nebo v základních školách zřízených pro žáky s postižením zraku. Budování specifických kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků s postižením zraku je realizováno prostřednictvím podpůrných opatření, hlavním nástrojem je předmět speciálně pedagogické péče Prostorová orientace a samostatný pohyb. Specifické kompetence jsou podstatným vzdělávacím obsahem v rámci celého edukačního procesu, který se ve svých výstupech zaměřuje na nabytí dovedností, které umožňují kompenzovat dopady konkrétního zdravotního postižení.
Cíl práce
Cílem bakalářské práce je na podkladě teoretických souvislostí vymezeného tématu komparovat možnosti rozvoje kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu osob s postižením zraku při vzdělávání v režimu speciálního školství a vzdělávání v hlavním proudu.
Metodologie
K naplnění výše formulovaného cíle bude využita smíšená strategie, tedy kombinace kvalitativního i kvantitativního výzkumu. V souvislosti s kvalitativní strategií je formulována následující výzkumná otázka.
VO1. Jaké možnosti rozvoje specifických kompetencí z oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu žáků mají žáci s postižením zraku v hlavním vzdělávacím proudu a žáci se ZP zařazeni do režimu speciálního školství?
V souvislosti s kvantitativním postupem je formulována hypotéza.
H1. Hodinové dotace výuky prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP jsou vyšší v režimu speciálního školství, než při vzdělávání žáka se ZP v hlavním vzdělávacím proudu.
Použité techniky sběru dat budou v souladu se zvolenou strategií, tedy dotazník a v případě kvalitativního postupu bude využit ke sběru dat hloubkový rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Data budou zpracována postupy, které odpovídají výzkumné strategii.
Záměrem je zmíněná šetření provést v kraji Vysočina a Jihomoravském kraji.
Přínos práce
Bakalářská práce je využitelná jako zpětná vazba pro školský systém a také by mohla být využita jako studijní materiál pro studenty pedagogických oborů.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ, A., 1996, Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením, 2. vydání, Praha: Septima, ISBN 80-7216-051-6
KVĚTOŇOVÁ, L., HAMADOVÁ, P., 2007, Oftalmopedie, 2. vydání, Brno, ISBN 978-80-7315-159-1
LUDÍKOVÁ, L., 2003, Speciální pedagogika osob s postižením zraku, Olomouc: Univerzita Palackého, ISBN 80-244-00646-2
RÖDEROVÁ, P., 2016, Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí, 1. vydání, muniPRESS, ISBN 978-80-210-8091-1
WIENER, P., 1986, Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených, 1. vydání, Praha: Avicenum, brož.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ, A., 1996, Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením, 2. vydání, Praha: Septima, ISBN 80-7216-051-6
KVĚTOŇOVÁ, L., HAMADOVÁ, P., 2007, Oftalmopedie, 2. vydání, Brno, ISBN 978-80-7315-159-1
LUDÍKOVÁ, L., 2003, Speciální pedagogika osob s postižením zraku, Olomouc: Univerzita Palackého, ISBN 80-244-00646-2
RÖDEROVÁ, P., 2016, Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí, 1. vydání, muniPRESS, ISBN 978-80-210-8091-1
WIENER, P., 1986, Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených, 1. vydání, Praha: Avicenum, brož.