Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké specifické potřeby mají osoby s poruchou autistického spektra na vysoké škole, a jaká podpůrná opatření se na školách realizují.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se věnuji teoretickým východiskům pro zadané téma. Popisuji tedy poruchy autistického spektra, jejich příčiny a projevy. Dále se zabývám obecně terciárním vzděláváním. V poslední části teoretické práce popisuji vysokoškolské vzdělávání osob s poruchami autistického spektra. Empirická část vymezuje výzkumný problém, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Byl zde použit výzkumný design případové studie. Při sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření bylo vedeno se dvěma informantkami, které mi detailně popsaly své vysokoškolské studium. Dále jsem analyzovala dokumenty, které mi byly poskytnuty od informantek a realizovala rozhovory se spolužáky informantek.
Na základě případových studií jsme se dozvěděli, jak probíhalo vysokoškolské studium informantek, s jakými problémy se setkávaly, jaké vztahy byly ve třídách se spolužáky a vyučujícími, jaké specifické potřeby měly a jaká podpůrná opatření byla realizována.
Anotace v angličtině
The main aim of my bachelor thesis was to find out what specific needs people with autism spectrum disorders have at college and what kind of support measures are being implemented in schools.
The bachelor thesis is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part I deal with the theoretical starting points for the given topic. I describe disorders of the autistic spectrum, their causes and manifestations. I also deal with general tertiary education. In the last part of the theoretical work I describe university education of people with autistic spectrum disorders. The empirical part defines the research problem, the research objectives and the research set. A case study was used here. The semi-structured interview method was used to collect the data. A research survey was conducted with two informants who described their college studies in detail. I also analyzed the documents I received from the informants and conducted interviews with classmates of the informants.
On the basis of case studies, we learned how the undergraduate study of the informants, what problems they encountered, what kind of relationships they had with their classmates and teachers, what specific needs they had and what support measures they had implemented.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, specifické potřeby, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, specific needs, supportive measures
Rozsah průvodní práce
58 s. 71 949 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké specifické potřeby mají osoby s poruchou autistického spektra na vysoké škole, a jaká podpůrná opatření se na školách realizují.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se věnuji teoretickým východiskům pro zadané téma. Popisuji tedy poruchy autistického spektra, jejich příčiny a projevy. Dále se zabývám obecně terciárním vzděláváním. V poslední části teoretické práce popisuji vysokoškolské vzdělávání osob s poruchami autistického spektra. Empirická část vymezuje výzkumný problém, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Byl zde použit výzkumný design případové studie. Při sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření bylo vedeno se dvěma informantkami, které mi detailně popsaly své vysokoškolské studium. Dále jsem analyzovala dokumenty, které mi byly poskytnuty od informantek a realizovala rozhovory se spolužáky informantek.
Na základě případových studií jsme se dozvěděli, jak probíhalo vysokoškolské studium informantek, s jakými problémy se setkávaly, jaké vztahy byly ve třídách se spolužáky a vyučujícími, jaké specifické potřeby měly a jaká podpůrná opatření byla realizována.
Anotace v angličtině
The main aim of my bachelor thesis was to find out what specific needs people with autism spectrum disorders have at college and what kind of support measures are being implemented in schools.
The bachelor thesis is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part I deal with the theoretical starting points for the given topic. I describe disorders of the autistic spectrum, their causes and manifestations. I also deal with general tertiary education. In the last part of the theoretical work I describe university education of people with autistic spectrum disorders. The empirical part defines the research problem, the research objectives and the research set. A case study was used here. The semi-structured interview method was used to collect the data. A research survey was conducted with two informants who described their college studies in detail. I also analyzed the documents I received from the informants and conducted interviews with classmates of the informants.
On the basis of case studies, we learned how the undergraduate study of the informants, what problems they encountered, what kind of relationships they had with their classmates and teachers, what specific needs they had and what support measures they had implemented.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, specifické potřeby, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
autistic spectrum disorders, specific needs, supportive measures
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení práce (současný stav)
Autismus je vývojová porucha projevující se neschopností komunikovat a navazovat kontakty s okolím. Postižený obtížně vyjadřuje svá přání a potřeby, nechápe proč mu ostatní nerozumějí. Uzavírá se od svého vlastního světa a projevuje se jako extrémně osamělá bytost. Je neschopen sdílet emocionální prožitky (radost, smutek) a zájmy s ostatními lidmi. Tyto osoby mají ve vysokoškolském vzdělávání specifické potřeby.
Důležitým odkazem tohoto tématu je především vymezení potřeb osob s poruchou autistického spektra ve vysokém školství, a tedy vytvoření vhodných podmínek pro inkluzivní vzdělávání těchto jedinců.
Cíl práce a výzkumné otázky (v případě kvantitativní strategie též hypotézy)
Cílem bakalářské práce je prvé řadě zjistit, jaké specifické potřeby mají osoby s poruchou autistického spektra (PAS) na vysokých školách.
Výzkumné otázky
VO1: Jaké specifické potřeby mají osoby s PAS na vysoké škole?
Metodika:
V bakalářské práci bude využita zakotvená teorie, která je jednou ze základních metod kvalitativního výzkumu. Výzkum bude probíhat metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Cílová skupina:
Osoby s poruchou autistického spektra, které studují nebo vystudovali vysokou školu.
Předpokládaný přínos pro praxi
Přínosem bakalářské práce bude sepsání nového materiálu o nepříliš frekventovaném tématu. Dalším přínosem také bude sepsání podpůrných opatření realizovaných vysokými školami ve prospěch studentů s PAS.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení práce (současný stav)
Autismus je vývojová porucha projevující se neschopností komunikovat a navazovat kontakty s okolím. Postižený obtížně vyjadřuje svá přání a potřeby, nechápe proč mu ostatní nerozumějí. Uzavírá se od svého vlastního světa a projevuje se jako extrémně osamělá bytost. Je neschopen sdílet emocionální prožitky (radost, smutek) a zájmy s ostatními lidmi. Tyto osoby mají ve vysokoškolském vzdělávání specifické potřeby.
Důležitým odkazem tohoto tématu je především vymezení potřeb osob s poruchou autistického spektra ve vysokém školství, a tedy vytvoření vhodných podmínek pro inkluzivní vzdělávání těchto jedinců.
Cíl práce a výzkumné otázky (v případě kvantitativní strategie též hypotézy)
Cílem bakalářské práce je prvé řadě zjistit, jaké specifické potřeby mají osoby s poruchou autistického spektra (PAS) na vysokých školách.
Výzkumné otázky
VO1: Jaké specifické potřeby mají osoby s PAS na vysoké škole?
Metodika:
V bakalářské práci bude využita zakotvená teorie, která je jednou ze základních metod kvalitativního výzkumu. Výzkum bude probíhat metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Cílová skupina:
Osoby s poruchou autistického spektra, které studují nebo vystudovali vysokou školu.
Předpokládaný přínos pro praxi
Přínosem bakalářské práce bude sepsání nového materiálu o nepříliš frekventovaném tématu. Dalším přínosem také bude sepsání podpůrných opatření realizovaných vysokými školami ve prospěch studentů s PAS.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-475-5.
HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých: cesta k soběstačnosti. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-041-0.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Specifika výchovy, vzdělávání a celoživotní podpory lidí s Aspergerovým syndromem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-20-8.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-475-5.
HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých: cesta k soběstačnosti. Praha: Portál, 2005. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-041-0.
SCHOPLER, Eric, Robert Jay REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.