Informace o kvalifikační práci Možnosti rozvíjení percepčních schopností a dovedností u dětí s narušenou komunikační schopností (NKS) v logopedické třídě mateřské školy
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Možnosti rozvíjení percepčních schopností a dovedností u dětí s narušenou
komunikační schopností (NKS) v logopedické třídě mateřské školy
Hlavní téma v angličtině
Possibilitis of developing perceptual abilities and skills of childern
with disturbed communications ability in a logopeadic class of a common
nursery school
Název dle studenta
Možnosti rozvíjení percepčních schopností a dovedností u dětí s narušenou komunikační schopností (NKS) v logopedické třídě mateřské školy
Název dle studenta v angličtině
Possibilities of developing perceptual abilities and skills of children with disturbed communication ability in a logopaedic class of a common nursery school
Bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje sluchové percepce u dětí s narušenou komunikační schopností v logopedické třídě mateřské školy. Hlavním cílem empirické části práce bylo sestavit zásobník cvičení, který by mohl sloužit k rozvoji sluchové percepce u dětí s narušenou komunikační schopností ve věku od 5 do 7 let, a to v následujících oblastech sluchové percepce akustická diferenciace, analýza a syntéza, sluchová paměť, koncentrace sluchové pozornosti a schopnost percepce rytmu. Dílčím cílem praktické části bylo daná cvičení vyzkoušet v provozu logopedické třídy mateřské školy.
Text bakalářské práce je rozdělen na dvě části teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte předškolního věku, narušenou komunikační schopnost, možnosti logopedické péče v České republice a percepční schopnosti a dovednosti, podrobněji pak na percepci sluchovou. V části empirické byla použita kvalitativní výzkumná strategie s využitím metody dotazování, techniky polostrukturovaného rozhovoru, a následně metody zúčastněného pozorování. Výběrový soubor tvořilo celkem 17 dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností navštěvující dvě různé logopedické třídy mateřské školy v České republice.
Z rozhovorů a z teoretických východisek byl sestaven zásobník cvičení pro děti s narušenou komunikační schopností ve věku 5 7 let, který byl následně prakticky vyzkoušen v provozu dvou mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of developing perceptual abilities and skills of children with disturbed communication ability in a logopaedic class of common nursery school. The main aim of the thesis is to compile a training stack that could serve to develop hearing perception for children with disturbed communication ability aged from 5 to 7 years in the following areas of hearing perception acoustic differentiation, analysis and synthesis, auditory memory, concentration of auditory attention and rhythm perception. The partial aim of the practical part is to try out the exercises in the logopaedic class of a common nursery school.
The text is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part focuses on the characteristics of preschool child, disturbed communication ability, opportunities for logopaedics care in the Czech Republic, and perceptual skills and abilities, and more precisely perceptual hearing. The practical part contains a qualitative research strategy, where the methods of semi-structured interview and participant observation are used. The research group consists of 17 children of preschool age with disturbed communication ability attending two different logopaedic class of a common nursery school in the Czech Republic.
Based on the semi-structured interview and from the theoretical part a stack of exercises for children with disturbed communication ability aged from 5 to 7 years was set up, which was practically tested in two common nursery schools.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, narušená komunikační schopnost, logopedická třída mateřské školy, sluchová percepce
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, disturbed communication ability, logopaedic class of common nursery school, hearing perception
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje sluchové percepce u dětí s narušenou komunikační schopností v logopedické třídě mateřské školy. Hlavním cílem empirické části práce bylo sestavit zásobník cvičení, který by mohl sloužit k rozvoji sluchové percepce u dětí s narušenou komunikační schopností ve věku od 5 do 7 let, a to v následujících oblastech sluchové percepce akustická diferenciace, analýza a syntéza, sluchová paměť, koncentrace sluchové pozornosti a schopnost percepce rytmu. Dílčím cílem praktické části bylo daná cvičení vyzkoušet v provozu logopedické třídy mateřské školy.
Text bakalářské práce je rozdělen na dvě části teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte předškolního věku, narušenou komunikační schopnost, možnosti logopedické péče v České republice a percepční schopnosti a dovednosti, podrobněji pak na percepci sluchovou. V části empirické byla použita kvalitativní výzkumná strategie s využitím metody dotazování, techniky polostrukturovaného rozhovoru, a následně metody zúčastněného pozorování. Výběrový soubor tvořilo celkem 17 dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností navštěvující dvě různé logopedické třídy mateřské školy v České republice.
Z rozhovorů a z teoretických východisek byl sestaven zásobník cvičení pro děti s narušenou komunikační schopností ve věku 5 7 let, který byl následně prakticky vyzkoušen v provozu dvou mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of developing perceptual abilities and skills of children with disturbed communication ability in a logopaedic class of common nursery school. The main aim of the thesis is to compile a training stack that could serve to develop hearing perception for children with disturbed communication ability aged from 5 to 7 years in the following areas of hearing perception acoustic differentiation, analysis and synthesis, auditory memory, concentration of auditory attention and rhythm perception. The partial aim of the practical part is to try out the exercises in the logopaedic class of a common nursery school.
The text is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part focuses on the characteristics of preschool child, disturbed communication ability, opportunities for logopaedics care in the Czech Republic, and perceptual skills and abilities, and more precisely perceptual hearing. The practical part contains a qualitative research strategy, where the methods of semi-structured interview and participant observation are used. The research group consists of 17 children of preschool age with disturbed communication ability attending two different logopaedic class of a common nursery school in the Czech Republic.
Based on the semi-structured interview and from the theoretical part a stack of exercises for children with disturbed communication ability aged from 5 to 7 years was set up, which was practically tested in two common nursery schools.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, narušená komunikační schopnost, logopedická třída mateřské školy, sluchová percepce
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, disturbed communication ability, logopaedic class of common nursery school, hearing perception
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi rozvoje sluchové percepce u dětí s diagnózou opožděný vývoj řeči a patlavost v logopedické třídě mateřské školy. V teoretické části práce bude provedena literární rešerše zadaného tématu- přiblížení tématiky opožděného vývoje řeči, dyslálie a rozvoje percepčních schopností v kontextu logopedické péče.
Část empirická bude zaměřena na konstrukci zásobníku cvičení stimulujících rozvoj následujících oblastí sluchového vnímání- akustická diferenciace, analýza a syntéza, sluchová paměť, koncentrace sluchové pozornosti a schopnost percepce rytmu. Jednotlivá cvičení budou odzkoušena v provozu mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat možnostmi rozvoje sluchové percepce u dětí s diagnózou opožděný vývoj řeči a patlavost v logopedické třídě mateřské školy. V teoretické části práce bude provedena literární rešerše zadaného tématu- přiblížení tématiky opožděného vývoje řeči, dyslálie a rozvoje percepčních schopností v kontextu logopedické péče.
Část empirická bude zaměřena na konstrukci zásobníku cvičení stimulujících rozvoj následujících oblastí sluchového vnímání- akustická diferenciace, analýza a syntéza, sluchová paměť, koncentrace sluchové pozornosti a schopnost percepce rytmu. Jednotlivá cvičení budou odzkoušena v provozu mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČKOVÁ, I., 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslálie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-1-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2002. Opožděný vývoj řeči: Dysfázie: metodika reedukace.
Praha: Septima. ISBN 80-721-6177-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl.
vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz.
vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KEJKLÍČKOVÁ, I., 2016. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941-0.
KRAHULCOVÁ, B., 2013. Dyslálie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-1-0.
KUTÁLKOVÁ, D., 2002. Opožděný vývoj řeči: Dysfázie: metodika reedukace.
Praha: Septima. ISBN 80-721-6177-6.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl.
vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz.
vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.