Tato práce se zabývá problematikou integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy, a to konkrétně v základní waldorfské škole v Českých Budějovicích.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou možnosti integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy v jihočeském kraji.
Teoretická část obsahuje ve třech kapitolách vysvětlení základních pojmů či problematiky této bakalářské práce. První kapitola obsahuje vysvětlení pojmu integrace, její formy, faktory i úskalí. Druhá kapitola obsahuje informace o waldorfské pedagogice, základních waldorfských školách v České republice a vztahu waldorfské pedagogiky k integraci. Kapitola třetí, se zabývá problematikou tělesného postižení, konkrétně jeho klasifikací. Největší pozornost je věnovaná problematice Duchennovi svalové atrofie, protože tímto onemocněním trpí integrovaní žáci ve zkoumané waldorfské škole a také dětské mozkové obrně, protože ta patří mezi nejčastější tělesná postižení u dětí.
Pro praktickou část práce byl použit kvalitativní výzkum. V rámci toho výzkumu jsem vedla hloubkové rozhovory s informanty, mezi které patřili pedagogové a asistenti pedagoga, již ze zmiňované základní waldorfské školy v Českých Budějovicích.
Tato bakalářská práce může sloužit k získání informací o možnostech integrace tělesně postižených žáků do základních waldorfských škol v Jihočeském kraji. Práce by mohla pomoci rodičům s výběrem alternativní základní školy pro jejich dítě s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problem of integrating pupils with physical disabilities into a primary Waldorf school, specifically the primary Waldorf School in České Budějovice.
The goal of the thesis was to find out about the possibilities of integrating pupils with physical disabilities at Primary Waldorf School in the South Bohemian Region.
The theoretical part includes the definitions of basic concepts and issues and is divided into three chapters. The first chapter includes the clarification of the concept of integration, its form, circumstances and problems. The second chapter includes information on Waldorf pedagogy, the primary Waldorf schools in the Czech Republic and the relation of Waldorf pedagogy to integration. The third chapter deals with the issue of physical disabilities, specifically their classification. The focus is on the issue of Duchenne muscular dystrophy, because this is the illness the integrated pupils of the discussed Waldorf school suffer from; and the issue of Cerebral palsy as well, since it is the most common disability in children.
Qualitative research was used for the practical part of the thesis. I led in-depth interviews with the informants, including the pedagogues and the pedagogical assistants from the primary Waldorf school mentioned above.
The thesis can be used as a source for obtaining information about the possibilities of integrating physically disabled pupils into Waldorf schools in the South Bohemian Region. The thesis could help parents with choosing an alternative primary school for their child with physical disability.
Tato práce se zabývá problematikou integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy, a to konkrétně v základní waldorfské škole v Českých Budějovicích.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou možnosti integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy v jihočeském kraji.
Teoretická část obsahuje ve třech kapitolách vysvětlení základních pojmů či problematiky této bakalářské práce. První kapitola obsahuje vysvětlení pojmu integrace, její formy, faktory i úskalí. Druhá kapitola obsahuje informace o waldorfské pedagogice, základních waldorfských školách v České republice a vztahu waldorfské pedagogiky k integraci. Kapitola třetí, se zabývá problematikou tělesného postižení, konkrétně jeho klasifikací. Největší pozornost je věnovaná problematice Duchennovi svalové atrofie, protože tímto onemocněním trpí integrovaní žáci ve zkoumané waldorfské škole a také dětské mozkové obrně, protože ta patří mezi nejčastější tělesná postižení u dětí.
Pro praktickou část práce byl použit kvalitativní výzkum. V rámci toho výzkumu jsem vedla hloubkové rozhovory s informanty, mezi které patřili pedagogové a asistenti pedagoga, již ze zmiňované základní waldorfské školy v Českých Budějovicích.
Tato bakalářská práce může sloužit k získání informací o možnostech integrace tělesně postižených žáků do základních waldorfských škol v Jihočeském kraji. Práce by mohla pomoci rodičům s výběrem alternativní základní školy pro jejich dítě s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problem of integrating pupils with physical disabilities into a primary Waldorf school, specifically the primary Waldorf School in České Budějovice.
The goal of the thesis was to find out about the possibilities of integrating pupils with physical disabilities at Primary Waldorf School in the South Bohemian Region.
The theoretical part includes the definitions of basic concepts and issues and is divided into three chapters. The first chapter includes the clarification of the concept of integration, its form, circumstances and problems. The second chapter includes information on Waldorf pedagogy, the primary Waldorf schools in the Czech Republic and the relation of Waldorf pedagogy to integration. The third chapter deals with the issue of physical disabilities, specifically their classification. The focus is on the issue of Duchenne muscular dystrophy, because this is the illness the integrated pupils of the discussed Waldorf school suffer from; and the issue of Cerebral palsy as well, since it is the most common disability in children.
Qualitative research was used for the practical part of the thesis. I led in-depth interviews with the informants, including the pedagogues and the pedagogical assistants from the primary Waldorf school mentioned above.
The thesis can be used as a source for obtaining information about the possibilities of integrating physically disabled pupils into Waldorf schools in the South Bohemian Region. The thesis could help parents with choosing an alternative primary school for their child with physical disability.
1. Teoretické vymezení problematiky
V dnešní době je velkým trendem integrace či inkluze dětí s postižením do škol hlavního vzdělávacího proudu. Dnešní školství také nabízí alternativní možnosti vzdělávání, mezi které rovněž patří základní waldorfské školy. Waldorfská výuka se rozsahem ani náplní nijak neliší od výuky běžných základních škol musí se řídit rámcovým vzdělávacím programem (RVP). Ve waldorfské pedagogice je ale kladen mnohem větší důraz na komplexní rozvoj osobnosti, sociální inteligenci a sociální cítění dítěte, na rozdíl od běžných základních škol. Proto, by vzhledem k celkovému rozvoji osobnosti dítěte mohla být waldorfská škola vhodnou alternativou základního vzdělávání i pro dítě s tělesným postižením.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti integrace tělesně postižených dětí v základních waldorfských školách v jihočeském kraji.
Výzkumná otázka: Jak vnímají učitelé základních waldorfských škol v jihočeském kraji integraci žáků s tělesným postižením do jejich škol?
Cílovou skupinou budou třídní učitelé waldorfských škol.
3. Popis metodiky
K realizaci praktické části bakalářské práce bude použita metoda kvalitativního výzkumu a technikou výzkumu bude rozhovor.
Výzkumný soubor bude tvořen informanty, kteří budou vybráni kvótním výběrem.
4. Předpokládaný přínos pro praxi
Tato bakalářská práce může sloužit k získání informací o možnostech integrace tělesně postižených žáků do základních waldorfských škol v jihočeském kraji. Práce by mohla pomoci rodičům s výběrem alternativní základní školy pro jejich dítě s tělesným postižením.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
V dnešní době je velkým trendem integrace či inkluze dětí s postižením do škol hlavního vzdělávacího proudu. Dnešní školství také nabízí alternativní možnosti vzdělávání, mezi které rovněž patří základní waldorfské školy. Waldorfská výuka se rozsahem ani náplní nijak neliší od výuky běžných základních škol musí se řídit rámcovým vzdělávacím programem (RVP). Ve waldorfské pedagogice je ale kladen mnohem větší důraz na komplexní rozvoj osobnosti, sociální inteligenci a sociální cítění dítěte, na rozdíl od běžných základních škol. Proto, by vzhledem k celkovému rozvoji osobnosti dítěte mohla být waldorfská škola vhodnou alternativou základního vzdělávání i pro dítě s tělesným postižením.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti integrace tělesně postižených dětí v základních waldorfských školách v jihočeském kraji.
Výzkumná otázka: Jak vnímají učitelé základních waldorfských škol v jihočeském kraji integraci žáků s tělesným postižením do jejich škol?
Cílovou skupinou budou třídní učitelé waldorfských škol.
3. Popis metodiky
K realizaci praktické části bakalářské práce bude použita metoda kvalitativního výzkumu a technikou výzkumu bude rozhovor.
Výzkumný soubor bude tvořen informanty, kteří budou vybráni kvótním výběrem.
4. Předpokládaný přínos pro praxi
Tato bakalářská práce může sloužit k získání informací o možnostech integrace tělesně postižených žáků do základních waldorfských škol v jihočeském kraji. Práce by mohla pomoci rodičům s výběrem alternativní základní školy pro jejich dítě s tělesným postižením.
Seznam doporučené literatury
1. RONOVSKÝ, V., 2011. Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. Hranice: Fabula. 120 s. ISBN 978-80-86600-83-3.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton. 304 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
3. JAKOBOVÁ, A., 2011. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 102 s. ISBN 978-80-7368-945-2.
4. HELUS, Z., LUKÁŠKOVÁ, H., 2012. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. 1. vyd. Praha: Asociace waldorfských škol ČR. 232 s. ISBN 978-80-905222-0-6.
5. HÁJKOVÁ, V., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
Seznam doporučené literatury
1. RONOVSKÝ, V., 2011. Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky. Hranice: Fabula. 120 s. ISBN 978-80-86600-83-3.
2. FISCHER, S., ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton. 304 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
3. JAKOBOVÁ, A., 2011. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 102 s. ISBN 978-80-7368-945-2.
4. HELUS, Z., LUKÁŠKOVÁ, H., 2012. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. 1. vyd. Praha: Asociace waldorfských škol ČR. 232 s. ISBN 978-80-905222-0-6.
5. HÁJKOVÁ, V., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.