Tato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem.
V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením.
V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence.
Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the role of a special educator in the inclusive education of child with special educational needs in a kindergarten. The aim of the thesis is to evaluate the role of the special educator from the point of view of pedagogical staff of kindergartens and from the point of view of a special educator from a school counseling center. Another aim is to find out if teachers would appreciate establishing the post of a special school educator in kindergarten and in case they have already established it, whether the kindergarten benefits from it.
In the theoretical part, there are defined the terms such as integration and inclusion and its relationship, the current situation in the Czech republic and the legislative background. In this section there is also specified the inclusive education in kindergarten and defined the term child with special educational needs. The thesis further focuses on personality of the special educator, his activities at school and school counseling centre within the process of ongoing inclusion, and finally with his own education. The last chapter of this part is focused on selected specifies in the inclusive education for childern with disabilities.
There is a qualitative research carried out in the practical part, where are interviews conducted with thirteen pedagogical workers of kindergartens and one special educator from the school counseling centre. The research method is semi-structured interview, which allows one to turn from pre-prepared questions to the more relaxed conversation. In one case the interview is conducted via electronic correspondence.
The output of the bachelor thesis is an evaluation of the role of a special educator from the point of view of pedagogical workers. The pedagogical workers of kindergartens rated this post in the inclusive education as very beneficial and important, at the same time, many of them do not feel sufficient assistance and support from a special educator in the education of a child with special educational needs. The special educator from the school counseling centre has confirmed that his role is essential and in the context of inclusive education well founded. In spite of that, due to the large number of children with special educational needs in schools and due to the fact, the job is demanding and time-consuming, it is impossible to take well care of all children and schools as would be required. Most of the pedagogical workers would appreciate establishment of the post of special school educator in their kindergartens, because of the overall support in the education of children with special educational needs.
Klíčová slova
speciální pedagog, školní speciální pedagog, inkluzivní vzdělávání, dítě se speciálně vzdělávacími potřebami, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
special educator, special school educator, inclusive educational, child with special educational needs, kindergarten
Rozsah průvodní práce
69 s. (130 438 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem.
V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením.
V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence.
Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the role of a special educator in the inclusive education of child with special educational needs in a kindergarten. The aim of the thesis is to evaluate the role of the special educator from the point of view of pedagogical staff of kindergartens and from the point of view of a special educator from a school counseling center. Another aim is to find out if teachers would appreciate establishing the post of a special school educator in kindergarten and in case they have already established it, whether the kindergarten benefits from it.
In the theoretical part, there are defined the terms such as integration and inclusion and its relationship, the current situation in the Czech republic and the legislative background. In this section there is also specified the inclusive education in kindergarten and defined the term child with special educational needs. The thesis further focuses on personality of the special educator, his activities at school and school counseling centre within the process of ongoing inclusion, and finally with his own education. The last chapter of this part is focused on selected specifies in the inclusive education for childern with disabilities.
There is a qualitative research carried out in the practical part, where are interviews conducted with thirteen pedagogical workers of kindergartens and one special educator from the school counseling centre. The research method is semi-structured interview, which allows one to turn from pre-prepared questions to the more relaxed conversation. In one case the interview is conducted via electronic correspondence.
The output of the bachelor thesis is an evaluation of the role of a special educator from the point of view of pedagogical workers. The pedagogical workers of kindergartens rated this post in the inclusive education as very beneficial and important, at the same time, many of them do not feel sufficient assistance and support from a special educator in the education of a child with special educational needs. The special educator from the school counseling centre has confirmed that his role is essential and in the context of inclusive education well founded. In spite of that, due to the large number of children with special educational needs in schools and due to the fact, the job is demanding and time-consuming, it is impossible to take well care of all children and schools as would be required. Most of the pedagogical workers would appreciate establishment of the post of special school educator in their kindergartens, because of the overall support in the education of children with special educational needs.
Klíčová slova
speciální pedagog, školní speciální pedagog, inkluzivní vzdělávání, dítě se speciálně vzdělávacími potřebami, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
special educator, special school educator, inclusive educational, child with special educational needs, kindergarten
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je snaha o zavádění inkluzivního vzdělávání v rámci celé České republiky. Od 1. září 2016 je školským zákonem garantováno právo dětí, žáků a studentů na podpůrná opatření, která jsou nezbytná pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, v platném znění, udává, že služby speciálního pedagoga zajišťují školská poradenská zařízení nebo ho může zajišťovat školské poradenské pracoviště, dále vyhláška vymezuje jeho náplň práce a povinnosti. Na úspěšné inkluzi ve školách se podílí mnoho faktorů, jedním z nich je i využití funkce speciálního pedagoga, který zastává velmi důležitou roli spočívající především v pedagogické podpoře dětí, žáků a studentů, v komunikaci s rodiči a ve spolupráci s pedagogy školy. Školské poradenské pracoviště je vyhláškou zabezpečováno pouze pro základní, střední a vyšší odborné školy, zatímco v mateřských školách se ne vždy nachází pracovník přímo určený k poradenské činnosti a podpoře při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a tudíž jsou poradenské služby poskytované zprostředkovaně ze školského poradenského zařízení.
Cíl práce:
Cílem mé bakalářské práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga v inkluzivním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole, zejména pak z pohledu pedagogických pracovníků. Dále také zjistit přínosy a potřebu jeho působení přímo v mateřské škole z pohledu pedagogických pracovníků.
Výzkumné otázky:
1. Jaká je potřeba mít zřízenou funkci školního speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků v mateřské škole?
2. Jaké faktory ovlivňují přítomnost školního speciálního pedagoga v mateřské škole z pohledu pedagogických pracovníků?
Metodika:
Výzkum budu provádět kvalitativní metodou. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor s vybranými pedagogickými pracovníky.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou ředitelé, vybraní pedagogové, asistenti pedagogů a speciální pedagogové z mateřských škol, popřípadě ze školského poradenského zařízení.
Předpokládané využití v praxi:
Získané výsledky mohou být zdrojem informací pro studenty speciální pedagogiky a pro pedagogické pracovníky mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době je snaha o zavádění inkluzivního vzdělávání v rámci celé České republiky. Od 1. září 2016 je školským zákonem garantováno právo dětí, žáků a studentů na podpůrná opatření, která jsou nezbytná pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, v platném znění, udává, že služby speciálního pedagoga zajišťují školská poradenská zařízení nebo ho může zajišťovat školské poradenské pracoviště, dále vyhláška vymezuje jeho náplň práce a povinnosti. Na úspěšné inkluzi ve školách se podílí mnoho faktorů, jedním z nich je i využití funkce speciálního pedagoga, který zastává velmi důležitou roli spočívající především v pedagogické podpoře dětí, žáků a studentů, v komunikaci s rodiči a ve spolupráci s pedagogy školy. Školské poradenské pracoviště je vyhláškou zabezpečováno pouze pro základní, střední a vyšší odborné školy, zatímco v mateřských školách se ne vždy nachází pracovník přímo určený k poradenské činnosti a podpoře při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami a tudíž jsou poradenské služby poskytované zprostředkovaně ze školského poradenského zařízení.
Cíl práce:
Cílem mé bakalářské práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga v inkluzivním vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole, zejména pak z pohledu pedagogických pracovníků. Dále také zjistit přínosy a potřebu jeho působení přímo v mateřské škole z pohledu pedagogických pracovníků.
Výzkumné otázky:
1. Jaká je potřeba mít zřízenou funkci školního speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků v mateřské škole?
2. Jaké faktory ovlivňují přítomnost školního speciálního pedagoga v mateřské škole z pohledu pedagogických pracovníků?
Metodika:
Výzkum budu provádět kvalitativní metodou. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor s vybranými pedagogickými pracovníky.
Výběrový soubor:
Výběrový soubor budou ředitelé, vybraní pedagogové, asistenti pedagogů a speciální pedagogové z mateřských škol, popřípadě ze školského poradenského zařízení.
Předpokládané využití v praxi:
Získané výsledky mohou být zdrojem informací pro studenty speciální pedagogiky a pro pedagogické pracovníky mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, L., 2014. Cesta k inkluzi. Úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton. 216 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
FISCHER, S. et al., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se
specifickými vzdělávacími potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.Praha: Triton. 304 s. ISBN 978-80- 7387-792- 7.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. 217 s. Pedagogika. ISBN 9788024730707.
KUCHARSKÁ, A. et al., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. s. 224.
ISBN 978-80- 262-0497- 8.
LECHTA, V. (ed.), 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
VÁGNEROVÁ, M.,2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vydání. Praha: Portál. 872 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění, 2005. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 20, s. 490-502. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění, 2004. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 190, s. 10262-10345. ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, L., 2014. Cesta k inkluzi. Úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton. 216 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
FISCHER, S. et al., 2014. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se
specifickými vzdělávacími potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.Praha: Triton. 304 s. ISBN 978-80- 7387-792- 7.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. 217 s. Pedagogika. ISBN 9788024730707.
KUCHARSKÁ, A. et al., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. s. 224.
ISBN 978-80- 262-0497- 8.
LECHTA, V. (ed.), 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
VÁGNEROVÁ, M.,2012. Psychopatologie pro pomáhající profese. 5. vydání. Praha: Portál. 872 s. ISBN 978-80-262-0225-7.
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění, 2005. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 20, s. 490-502. ISSN 1211-1244.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění, 2004. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 190, s. 10262-10345. ISSN 1211-1244.