Práce se zabývá vývojem profesní dráhy vychovatelů ve školních družinách. Součástí práce je teoretická část a vlastní výzkum. Kapitola první vymezuje pojmy profesní dráha a životní dráha. Kapitola druhá se zabývá vychovatelem ve školní družině, jeho pracovní náplní a s tím související kvalifikací vychovatele, kompetencemi, typologií vychovatele a riziky profese v podobě syndromu vyhoření. Kapitola třetí se analogicky zabývá profesí učitele. Ve čtvrté kapitole dochází k porovnání profesní dráhy vychovatele s profesní dráhou učitele a celkovému shrnutí. Pátou kapitolu tvoří vlastní výzkum kvalitativního charakteru s metodou rozhovoru a designem biografické studie.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of the career of educators in after-school clubs. One part of the thesis is a theoretical part and the other part is my own research. Chapter one defines the concepts of the professional career and the life path. The second chapter deals with the educator in the after-school club, their job description and the qualifications related to the profession, competencies, typology of educators and the risks of the burnout syndrome for the profession. The third chapter analogously deals with the profession of a teacher. In the fourth chapter, I compare the career path of the educator with the professional career of the teacher, and the overall summary. The fifth chapter presents the findings of a qualitative research (five biographical interviews).
Klíčová slova
profesní dráha, profese, vychovatel, učitel, školní družina
Klíčová slova v angličtině
professional career, profession, educator, teacher, after-school club
Rozsah průvodní práce
88 s. (147 539 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vývojem profesní dráhy vychovatelů ve školních družinách. Součástí práce je teoretická část a vlastní výzkum. Kapitola první vymezuje pojmy profesní dráha a životní dráha. Kapitola druhá se zabývá vychovatelem ve školní družině, jeho pracovní náplní a s tím související kvalifikací vychovatele, kompetencemi, typologií vychovatele a riziky profese v podobě syndromu vyhoření. Kapitola třetí se analogicky zabývá profesí učitele. Ve čtvrté kapitole dochází k porovnání profesní dráhy vychovatele s profesní dráhou učitele a celkovému shrnutí. Pátou kapitolu tvoří vlastní výzkum kvalitativního charakteru s metodou rozhovoru a designem biografické studie.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of the career of educators in after-school clubs. One part of the thesis is a theoretical part and the other part is my own research. Chapter one defines the concepts of the professional career and the life path. The second chapter deals with the educator in the after-school club, their job description and the qualifications related to the profession, competencies, typology of educators and the risks of the burnout syndrome for the profession. The third chapter analogously deals with the profession of a teacher. In the fourth chapter, I compare the career path of the educator with the professional career of the teacher, and the overall summary. The fifth chapter presents the findings of a qualitative research (five biographical interviews).
Klíčová slova
profesní dráha, profese, vychovatel, učitel, školní družina
Klíčová slova v angličtině
professional career, profession, educator, teacher, after-school club
Zásady pro vypracování
Výzkumný design: kvalitativní výzkum, vícečetná biografická studie
Hlavní výzkumná otázka:
Jak se vyvíjí profesní dráha vychovatelů ve školních družinách?
Postup:
1. Rozhovory s vychovateli (záznam).
2. Transkripce a analýza rozhovorů.
3. Interpretace (ve vztahu k výzkumům profesní dráhy učitele)
Zásady pro vypracování
Výzkumný design: kvalitativní výzkum, vícečetná biografická studie
Hlavní výzkumná otázka:
Jak se vyvíjí profesní dráha vychovatelů ve školních družinách?
Postup:
1. Rozhovory s vychovateli (záznam).
2. Transkripce a analýza rozhovorů.
3. Interpretace (ve vztahu k výzkumům profesní dráhy učitele)
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. Školní družina. Praha: Portál, 2003. 154 s. ISBN
80-7178-75-5
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Praha: SPN, 1984.
Pedagogická teorie a praxe.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, 1997. ISBN 978-80-7367-922-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido,
2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
HÁJEK, B., PÁVKOVÁ, J. Školní družina. Praha: Portál, 2003. 154 s. ISBN
80-7178-75-5
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Praha: SPN, 1984.
Pedagogická teorie a praxe.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, 1997. ISBN 978-80-7367-922-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido,
2010. ISBN 978-80-7315-185-0.