Diplomová práce se zabývá tvorbou multimediální pomůcky se zaměřením na regionální geografii Afriky, která je využitelná především v hodinách zeměpisu na druhém stupni základní školy. Po úvodní kapitole s cíli práce následuje teoretická část práce, která se věnuje jednak obecně multimédiím a jejich zasazením ve výuce, tak i regionální geografii. U regionální geografie se řeší její samotný význam spolu s principy její výuky. Následující stránky jsou věnovány mnoha druhům publikacím, které se snaží popsat širokou škálu témat o celém africkém kontinentu. Po metodické kapitole, ve které se líčí postup při tvorbě jednotlivých multimediálních prvků pomůcky i multimediální pomůcky jako celku, následuje kapitola věnovaná přímo multimediální pomůcce. Kromě popisu samotné pomůcky, která je dostupná z webové stránky www.sites.google.com/view/rg-afrika, se zde představuje několik vybraných multimediálních prvků (ilustrace, grafy, mapy, videa a úkoly pro žáky) s jejich konkrétním využitím. Obecně je využití pomůcky především v lepším znázornění učiva a možném zkvalitnění výuky. Důležitou kapitolou je také otestování multimediální pomůcky v praxi. Zde je vylíčeno, jak probíhalo testování pomůcky přímo v hodině s žáky a jak na jednotlivé multimediální prvky reagovali.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation of multimedia aid with a focus on regional geography of Africa which is useful especially in geography lessons at the lower secondary school. The introductory chapter about the goals of the thesis is followed by a theoretical part of the thesis which deals with multimedia in general and their position in teaching and regional geography. In the case of regional geography its meaning is solved together with the principles of its teaching. The following pages deal with many kinds of publications that try to describe a wide range of topics about the entire African continent. After the methodological chapter which describes the process of creating individual multimedia elements of the aid and the multimedia aid as a whole there is a chapter about the multimedia aid itself. Except the description of the aid, which is available from www.sites.google.com/view/rg-afrika there is a description of several selected multimedia elements (illustrations, graphs, maps, videos and tasks for students) with their specific usage. In general, the usage of the aid is primarily in better representation of the curriculum and possible improvement of teaching. An important chapter is also testing of the multimedia aid in practice. It describes how the aid was tested directly in the classroom with students and how they reacted to individual multimedia elements.
Klíčová slova
Afrika, multimédia, multimediální pomůcka, regionální geografie, výuka zeměpisu
Diplomová práce se zabývá tvorbou multimediální pomůcky se zaměřením na regionální geografii Afriky, která je využitelná především v hodinách zeměpisu na druhém stupni základní školy. Po úvodní kapitole s cíli práce následuje teoretická část práce, která se věnuje jednak obecně multimédiím a jejich zasazením ve výuce, tak i regionální geografii. U regionální geografie se řeší její samotný význam spolu s principy její výuky. Následující stránky jsou věnovány mnoha druhům publikacím, které se snaží popsat širokou škálu témat o celém africkém kontinentu. Po metodické kapitole, ve které se líčí postup při tvorbě jednotlivých multimediálních prvků pomůcky i multimediální pomůcky jako celku, následuje kapitola věnovaná přímo multimediální pomůcce. Kromě popisu samotné pomůcky, která je dostupná z webové stránky www.sites.google.com/view/rg-afrika, se zde představuje několik vybraných multimediálních prvků (ilustrace, grafy, mapy, videa a úkoly pro žáky) s jejich konkrétním využitím. Obecně je využití pomůcky především v lepším znázornění učiva a možném zkvalitnění výuky. Důležitou kapitolou je také otestování multimediální pomůcky v praxi. Zde je vylíčeno, jak probíhalo testování pomůcky přímo v hodině s žáky a jak na jednotlivé multimediální prvky reagovali.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the creation of multimedia aid with a focus on regional geography of Africa which is useful especially in geography lessons at the lower secondary school. The introductory chapter about the goals of the thesis is followed by a theoretical part of the thesis which deals with multimedia in general and their position in teaching and regional geography. In the case of regional geography its meaning is solved together with the principles of its teaching. The following pages deal with many kinds of publications that try to describe a wide range of topics about the entire African continent. After the methodological chapter which describes the process of creating individual multimedia elements of the aid and the multimedia aid as a whole there is a chapter about the multimedia aid itself. Except the description of the aid, which is available from www.sites.google.com/view/rg-afrika there is a description of several selected multimedia elements (illustrations, graphs, maps, videos and tasks for students) with their specific usage. In general, the usage of the aid is primarily in better representation of the curriculum and possible improvement of teaching. An important chapter is also testing of the multimedia aid in practice. It describes how the aid was tested directly in the classroom with students and how they reacted to individual multimedia elements.
Klíčová slova
Afrika, multimédia, multimediální pomůcka, regionální geografie, výuka zeměpisu
1. Seznámit se se základní literaturou vztahující se k řešenému území, vybranými odbornými a populárně naučnými publikacemi o regionální geografii Afriky a metodickými publikacemi k výuce daného tématu na ZŠ
2. Zabývat se obecnou koncepcí výuky regionální geografie, integrací multimediálních výukových pomůcek ve výuce na ZŠ
3. Zpracovat multimediální pomůcku pro výuku vybraných témat pro výuku regionální geografie Afriky na ZŠ
4. Otestovat pomůcku v praxi při výuce na ZŠ
5. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se základní literaturou vztahující se k řešenému území, vybranými odbornými a populárně naučnými publikacemi o regionální geografii Afriky a metodickými publikacemi k výuce daného tématu na ZŠ
2. Zabývat se obecnou koncepcí výuky regionální geografie, integrací multimediálních výukových pomůcek ve výuce na ZŠ
3. Zpracovat multimediální pomůcku pro výuku vybraných témat pro výuku regionální geografie Afriky na ZŠ
4. Otestovat pomůcku v praxi při výuce na ZŠ
5. Závěr
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, I. a kol. (2007): Regionální zeměpis světadílů. Učebnice zeměpisu pro střední školy. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 137 s.
LEPIL, O. (2010): Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 98 s.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno, 219 s.
SENIOR, M., OKUNROTIFA, P., O. (1983): A regional geography of Africa. Longman International Education, London, 224 p.
ŠERÝ, M. (2014): Regionální geografie Afriky. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 83 s.
VÁVRA, J. (2006): Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu, na příkladu tématu Světový oceán. Technická univerzita v Liberci, Liberec, 91 s.
VOTRUBEC, C. (1977): Afrika. Albatros, Praha, 178 s.
VOTRUBEC, C. (1973): Afrika: Zeměpisný přehled kontinentu a jeho oblastně ekonomické problémy. Státní pedagogické vydavatelství, Praha, 593 s.
Seznam doporučené literatury
BIČÍK, I. a kol. (2007): Regionální zeměpis světadílů. Učebnice zeměpisu pro střední školy. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha, 137 s.
LEPIL, O. (2010): Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 98 s.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno, 219 s.
SENIOR, M., OKUNROTIFA, P., O. (1983): A regional geography of Africa. Longman International Education, London, 224 p.
ŠERÝ, M. (2014): Regionální geografie Afriky. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 83 s.
VÁVRA, J. (2006): Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu, na příkladu tématu Světový oceán. Technická univerzita v Liberci, Liberec, 91 s.
VOTRUBEC, C. (1977): Afrika. Albatros, Praha, 178 s.
VOTRUBEC, C. (1973): Afrika: Zeměpisný přehled kontinentu a jeho oblastně ekonomické problémy. Státní pedagogické vydavatelství, Praha, 593 s.