Tato bakalářská práce se zabývá specifikami ošetřovatelské péče u pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení. Práce je rozdělena na část teoretickou, kde jsou uvedeny základní informace o mentálním znevýhodnění včetně ošetřovatelské péče, a na část empirickou, která zkoumá zkušenosti a znalosti sester pracujících s těmito pacienty a další aspekty, které ošetřovatelskou péči ovlivňují.
Cílem této práce bylo zmapovat možné problémy vyskytující se během hospitalizace. V rámci empirické části bylo provedeno kvalitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaných rozhovorů, které bylo doplněno o přímé, skryté, zúčastněné pozorování. Výzkumný vzorek pro rozhovory byl zvolen záměrným výběrem a tvořilo ho jedenáct respondentů pracujících na různých standardních odděleních různých nemocnic. Získané rozhovory byly zpracovány technikou otevřeného kódování metodou tužka a papír. Dále bylo vytvořeno 7 kategorií a několik podkategorií dle zaměření. Pozorování bylo prováděno na interním oddělení a sledováno bylo sedm sester. Analýzu pozorování jsme provedly pomocí popisu jednotlivých záznamových archů a situací a jejich srovnáním.
Z výsledků vyplývá, že ošetřovatelská péče o pacienty s mentálním znevýhodněním je náročná a musí být vždy individualizovaná. Nejčastější problémy představuje zhoršená adaptace pacientů, deficit sebepéče, narušená verbální komunikace, inkontinence, riziko násilí a narušená sociální interakce. Sestry se setkávají se všemi stupni znevýhodnění. Stupeň znevýhodnění je jedním z aspektů, které velmi ovlivňují ošetřovatelskou péči. Pro tu je nezbytná kvalitní komunikace a dostatek informací o pacientovi.
Výsledky práce mohou sloužit jako studijní materiál pro sestry či studenty oboru ošetřovatelství a dále jako informační materiál pro každého, kdo se chce dozvědět více o pacientech s mentálním znevýhodněním.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with specifics of nursing care of patient with mental disability on a standard hospital ward. The thesis is divided into theoretical part where the basic information about mental disability are described including nursing care. The analytical part is aimed on experiences and knowledge of nurses who are caring of this patients and the other aspects which influence nursing care.
The aim of the bachelor thesis is find out possible problems which occur during the hospitalization. Qualitative research using semi-structured interviews was selected for the analytical part. It was supplemented by direct, hide, participant observation. Ten nurses working at different standard wards in different hospitals were intentionaly selected for the research. The given interviews were processed by the open coding technique using pencil and paper. 7 categories and some subcategories were created and were further elaborated according to their specialization. Observation was performed on the Internal Department in one South Bohemian hospital. Seven nurses were observed. The analysis of observation was made by describing the individual record sheets and the situations and their comparison.
The research shows that nursing care of patients with mental disability is difficult and have to be individualized. The most common problems in these patients are impaired adaptability, self-care deficit, disturbed verbal communication, incontinence, the risk of a violence and impaired social interactions. Nurses encounter all degrees of mental disability. The grade of mental disability is one of the aspects that greatly affects nursing care. Quality communication and sufficient patient information are essential for proper nursing care.
The results of this bachelor thesis could be used for nurses or nursing students. The results can serve as an information material for anyone who wants to learn more about mentally handicapped patients.
Keywords
mentální znevýhodnění, pacient, komunikace, hospitalizace, sestr, ošetřovatelství, standardní oddělení
Keywords in English
mental disability; patient; communication; hospitalization; nurse; nursing care; standard ward
Length of the covering note
74
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá specifikami ošetřovatelské péče u pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení. Práce je rozdělena na část teoretickou, kde jsou uvedeny základní informace o mentálním znevýhodnění včetně ošetřovatelské péče, a na část empirickou, která zkoumá zkušenosti a znalosti sester pracujících s těmito pacienty a další aspekty, které ošetřovatelskou péči ovlivňují.
Cílem této práce bylo zmapovat možné problémy vyskytující se během hospitalizace. V rámci empirické části bylo provedeno kvalitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaných rozhovorů, které bylo doplněno o přímé, skryté, zúčastněné pozorování. Výzkumný vzorek pro rozhovory byl zvolen záměrným výběrem a tvořilo ho jedenáct respondentů pracujících na různých standardních odděleních různých nemocnic. Získané rozhovory byly zpracovány technikou otevřeného kódování metodou tužka a papír. Dále bylo vytvořeno 7 kategorií a několik podkategorií dle zaměření. Pozorování bylo prováděno na interním oddělení a sledováno bylo sedm sester. Analýzu pozorování jsme provedly pomocí popisu jednotlivých záznamových archů a situací a jejich srovnáním.
Z výsledků vyplývá, že ošetřovatelská péče o pacienty s mentálním znevýhodněním je náročná a musí být vždy individualizovaná. Nejčastější problémy představuje zhoršená adaptace pacientů, deficit sebepéče, narušená verbální komunikace, inkontinence, riziko násilí a narušená sociální interakce. Sestry se setkávají se všemi stupni znevýhodnění. Stupeň znevýhodnění je jedním z aspektů, které velmi ovlivňují ošetřovatelskou péči. Pro tu je nezbytná kvalitní komunikace a dostatek informací o pacientovi.
Výsledky práce mohou sloužit jako studijní materiál pro sestry či studenty oboru ošetřovatelství a dále jako informační materiál pro každého, kdo se chce dozvědět více o pacientech s mentálním znevýhodněním.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with specifics of nursing care of patient with mental disability on a standard hospital ward. The thesis is divided into theoretical part where the basic information about mental disability are described including nursing care. The analytical part is aimed on experiences and knowledge of nurses who are caring of this patients and the other aspects which influence nursing care.
The aim of the bachelor thesis is find out possible problems which occur during the hospitalization. Qualitative research using semi-structured interviews was selected for the analytical part. It was supplemented by direct, hide, participant observation. Ten nurses working at different standard wards in different hospitals were intentionaly selected for the research. The given interviews were processed by the open coding technique using pencil and paper. 7 categories and some subcategories were created and were further elaborated according to their specialization. Observation was performed on the Internal Department in one South Bohemian hospital. Seven nurses were observed. The analysis of observation was made by describing the individual record sheets and the situations and their comparison.
The research shows that nursing care of patients with mental disability is difficult and have to be individualized. The most common problems in these patients are impaired adaptability, self-care deficit, disturbed verbal communication, incontinence, the risk of a violence and impaired social interactions. Nurses encounter all degrees of mental disability. The grade of mental disability is one of the aspects that greatly affects nursing care. Quality communication and sufficient patient information are essential for proper nursing care.
The results of this bachelor thesis could be used for nurses or nursing students. The results can serve as an information material for anyone who wants to learn more about mentally handicapped patients.
Keywords
mentální znevýhodnění, pacient, komunikace, hospitalizace, sestr, ošetřovatelství, standardní oddělení
Keywords in English
mental disability; patient; communication; hospitalization; nurse; nursing care; standard ward
Research Plan
1. Současný stav: Na standardní oddělení nemocnic jsou běžně přijímáni pacienti s mentálním znevýhodněním s některým z přidružených onemocněních či onemocněním akutním. I u těchto pacientů se vyskytují různé problémy, které mají krátkodobý i dlouhodobý charakter nebo vznikají během hospitalizace a sestra je musí řešit. Řešení těchto problémů bývá, vzhledem k mentálnímu znevýhodnění pacientů, složité a klade na sestru zvýšené nároky při ošetřovatelské péči.
2. Cíl práce: Zmapovat možné problémy objevující se při hospitalizaci pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení.
3. Výzkumné otázky: VO1: Jaké problémy sestra řeší nejčastěji u pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení? VO2: Jaké aspekty ze strany pacienta s mentálním znevýhodněním ovlivňují poskytování ošetřovatelské péče?
4. Výzkumný soubor: Výzkumným souborem budou sestry pracující na standardním oddělení, mající zkušenost s ošetřováním pacienta s mentálním znevýhodněním.
5. Metodika: Bude se jednat o kvalitativní výzkumné šetření, technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor doplněný o zúčastněné skryté pozorování.
6. Využití v praxi: Práce může být použita jako podpůrný materiál pro všeobecné sestry a bude prezentována na studentské konferenci nebo publikována v odborném časopise.
Research Plan
1. Současný stav: Na standardní oddělení nemocnic jsou běžně přijímáni pacienti s mentálním znevýhodněním s některým z přidružených onemocněních či onemocněním akutním. I u těchto pacientů se vyskytují různé problémy, které mají krátkodobý i dlouhodobý charakter nebo vznikají během hospitalizace a sestra je musí řešit. Řešení těchto problémů bývá, vzhledem k mentálnímu znevýhodnění pacientů, složité a klade na sestru zvýšené nároky při ošetřovatelské péči.
2. Cíl práce: Zmapovat možné problémy objevující se při hospitalizaci pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení.
3. Výzkumné otázky: VO1: Jaké problémy sestra řeší nejčastěji u pacienta s mentálním znevýhodněním na standardním oddělení? VO2: Jaké aspekty ze strany pacienta s mentálním znevýhodněním ovlivňují poskytování ošetřovatelské péče?
4. Výzkumný soubor: Výzkumným souborem budou sestry pracující na standardním oddělení, mající zkušenost s ošetřováním pacienta s mentálním znevýhodněním.
5. Metodika: Bude se jednat o kvalitativní výzkumné šetření, technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor doplněný o zúčastněné skryté pozorování.
6. Využití v praxi: Práce může být použita jako podpůrný materiál pro všeobecné sestry a bude prezentována na studentské konferenci nebo publikována v odborném časopise.
Recommended resources
1. JŮN, H., 2010. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Portál, 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
2. SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. vydání. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
3. ŠAROUNOVÁ, J., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vydání. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
4. ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 4. vydání. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
5. TÓTHOVÁ, V., 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. vydání. Praha: Triton. 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
6. VALENTA, M. et al., 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vydání. Praha: Grada. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
Recommended resources
1. JŮN, H., 2010. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Portál, 141 s. ISBN 978-80-7367-590-5.
2. SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2. vydání. Praha: Grada. 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8.
3. ŠAROUNOVÁ, J., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vydání. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0.
4. ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace. 4. vydání. Praha: Portál. 224 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
5. TÓTHOVÁ, V., 2014. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. vydání. Praha: Triton. 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
6. VALENTA, M. et al., 2012. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vydání. Praha: Grada. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.