Současný stav: Člověk jako bio-psycho-sociální bytost je v interakci s prostředím, které se stále mění. Jedná se o proces adaptace, kterým se zabývá Callista Roy ve svém modelu. Přizpůsobení se prostředí, ve kterém se aktuálně člověk nachází, vede ke správnému vývoji a přežití. Adaptace dítěte na nemocniční prostředí velmi ovlivňuje jeho psychiku, je tedy nezbytné předcházet neefektivní adaptaci a přizpůsobit nemocniční prostředí tak, aby co nejvíce korespondovalo s jeho domácím prostředím. Úkolem sestry je práce se stimuly, které dítě ovlivňují, prostřednictvím ošetřovatelských intervencí zaměřených na adaptaci dítěte. Cíle práce: Pro tuto práci byly stanoveny dva cíle. Zmapovat působící stimuly na dítě předškolního věku v rámci adaptace na nemocniční prostředí a zmapovat ošetřovatelské intervence prováděné u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí. Byly dány tyto výzkumné otázky: Jaké stimuly působí v adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí? Jaké ošetřovatelské intervence jsou prováděny u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí? Metodologie: K dosažení cílů byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly použity metody nestandardizovaný hloubkový rozhovor, pozorování dětí, které bylo doplněno dotazováním rodičů a analýzou zdravotnické dokumentace. Výsledky: Analýzou získaných informací bylo vytvořeno 14 kategorií výsledků rozhovorů se sestrami a 5 kazuistik strukturovaných podle modelu Royové. Závěr: V této práci jsme zjišťovaly působící vlivy během adaptace na hospitalizaci dítěte předškolního věku a intervence, které sestry uskutečňují proto, aby tyto vlivy posílily či potlačily. Výsledky práce ukazují nejčastější intervence, prováděné u konkrétních ovlivňujících faktorů stanovených podle modelu Royové
Anotace v angličtině
Current situation: Human as a bio-psycho-social person is in the interaction with the constantly changing environment. The process is called adaptation that Callista Roy deals with. Adaptation to the environment where the person is, leads to the right development and survival. Adaptation of the child to the hospital environment greatly effects its psyche, therefore it is necessary to prevent inefection adaptation and adapt the hospital environment as much as it is possible to its home environment. The task of the nurse is to work with the stimules that influence the child through the nursing interventions aimed to an adaptation of the child. Objectives of the work: Two goals have been set for this work. To map out the causing stimules for preschool child in an adaptation to the hospital environment and to map out the nursing interventions carried out in pre-school child in an adaptation to the hospital environment. There were these research question: What stimules are causing in an adaptation of the pre-school child in the hospital environment? What nursing interventions are carried out to the pre-school child in an adaptation to the hospital environment. Methodology: Qualitative research was selected to achieve the objectives. Methods of the nonstandardized in-depth interview, observation of the children which was supplemented by questioning parents and analysis of the medical documentation were used for the collection of data. Results: Fourteen categories of the results interview with nurses and five case studies structured according to the Roy´s model were made by analysing obtained informations. Conclusion: We were investigated the influences during the adaptation of the pre-school child and interventions that nurses are doing to strenghten or suppress these influences, in this work. The results of the work show the most frequent inteventions carried out in the speciffic influencing factors determined by the Roy´s model
Klíčová slova
Adaptace, model Royové, dítě, stimuly, hospitalizace
Současný stav: Člověk jako bio-psycho-sociální bytost je v interakci s prostředím, které se stále mění. Jedná se o proces adaptace, kterým se zabývá Callista Roy ve svém modelu. Přizpůsobení se prostředí, ve kterém se aktuálně člověk nachází, vede ke správnému vývoji a přežití. Adaptace dítěte na nemocniční prostředí velmi ovlivňuje jeho psychiku, je tedy nezbytné předcházet neefektivní adaptaci a přizpůsobit nemocniční prostředí tak, aby co nejvíce korespondovalo s jeho domácím prostředím. Úkolem sestry je práce se stimuly, které dítě ovlivňují, prostřednictvím ošetřovatelských intervencí zaměřených na adaptaci dítěte. Cíle práce: Pro tuto práci byly stanoveny dva cíle. Zmapovat působící stimuly na dítě předškolního věku v rámci adaptace na nemocniční prostředí a zmapovat ošetřovatelské intervence prováděné u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí. Byly dány tyto výzkumné otázky: Jaké stimuly působí v adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí? Jaké ošetřovatelské intervence jsou prováděny u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí? Metodologie: K dosažení cílů byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly použity metody nestandardizovaný hloubkový rozhovor, pozorování dětí, které bylo doplněno dotazováním rodičů a analýzou zdravotnické dokumentace. Výsledky: Analýzou získaných informací bylo vytvořeno 14 kategorií výsledků rozhovorů se sestrami a 5 kazuistik strukturovaných podle modelu Royové. Závěr: V této práci jsme zjišťovaly působící vlivy během adaptace na hospitalizaci dítěte předškolního věku a intervence, které sestry uskutečňují proto, aby tyto vlivy posílily či potlačily. Výsledky práce ukazují nejčastější intervence, prováděné u konkrétních ovlivňujících faktorů stanovených podle modelu Royové
Anotace v angličtině
Current situation: Human as a bio-psycho-social person is in the interaction with the constantly changing environment. The process is called adaptation that Callista Roy deals with. Adaptation to the environment where the person is, leads to the right development and survival. Adaptation of the child to the hospital environment greatly effects its psyche, therefore it is necessary to prevent inefection adaptation and adapt the hospital environment as much as it is possible to its home environment. The task of the nurse is to work with the stimules that influence the child through the nursing interventions aimed to an adaptation of the child. Objectives of the work: Two goals have been set for this work. To map out the causing stimules for preschool child in an adaptation to the hospital environment and to map out the nursing interventions carried out in pre-school child in an adaptation to the hospital environment. There were these research question: What stimules are causing in an adaptation of the pre-school child in the hospital environment? What nursing interventions are carried out to the pre-school child in an adaptation to the hospital environment. Methodology: Qualitative research was selected to achieve the objectives. Methods of the nonstandardized in-depth interview, observation of the children which was supplemented by questioning parents and analysis of the medical documentation were used for the collection of data. Results: Fourteen categories of the results interview with nurses and five case studies structured according to the Roy´s model were made by analysing obtained informations. Conclusion: We were investigated the influences during the adaptation of the pre-school child and interventions that nurses are doing to strenghten or suppress these influences, in this work. The results of the work show the most frequent inteventions carried out in the speciffic influencing factors determined by the Roy´s model
Klíčová slova
Adaptace, model Royové, dítě, stimuly, hospitalizace
SOUČASNÝ STAV:
Člověk jako bio-psycho-sociální bytost je v interakci s prostředím, které se stále mění. Jedná se o proces adaptace, kterým se zabývá Callista Roy ve svém modelu. Přizpůsobení se prostředí, ve kterém se aktuálně člověk nachází, vede ke správnému vývoji a přežití. Adaptace dítěte na nemocniční prostředí velmi ovlivňuje jeho psychiku, je tedy nezbytné předcházet neefektivní adaptaci a přizpůsobit nemocniční prostředí tak, aby co nejvíce korespondovalo s jeho domácím prostředím. Úkolem sestry je práce se stimuly, které dítě ovlivňují prostřednictvím ošetřovatelských intervencí zaměřených na adaptaci dítěte.
CÍLE PRÁCE:
1. Zmapovat stimuly působící na dítě předškolního věku v rámci adaptace na nemocniční prostředí.
2. Zmapovat ošetřovatelské intervence prováděné u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
1. Jaké stimuly působí v adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí?
2. Jaké ošetřovatelské intervence jsou prováděny při adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí?
METODIKA:
Pro bakalářskou práci bude využito kvalitativní výzkumné strategie, metoda dotazování, technika nestandardizovaného hloubkového rozhovoru a pozorování, prováděné na dětském oddělení.
1.Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující na dětském oddělení
2.Výzkumný soubor budou tvořit hospitalizované děti ve věku od 3 do 6 let.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Výsledky práce mohou sloužit sestrám, které pracují na dětském oddělení, stejně tak studentům nebo rodičům hospitalizovaných dětí.Výsledky budou prezentovány v odborném časopisu.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV:
Člověk jako bio-psycho-sociální bytost je v interakci s prostředím, které se stále mění. Jedná se o proces adaptace, kterým se zabývá Callista Roy ve svém modelu. Přizpůsobení se prostředí, ve kterém se aktuálně člověk nachází, vede ke správnému vývoji a přežití. Adaptace dítěte na nemocniční prostředí velmi ovlivňuje jeho psychiku, je tedy nezbytné předcházet neefektivní adaptaci a přizpůsobit nemocniční prostředí tak, aby co nejvíce korespondovalo s jeho domácím prostředím. Úkolem sestry je práce se stimuly, které dítě ovlivňují prostřednictvím ošetřovatelských intervencí zaměřených na adaptaci dítěte.
CÍLE PRÁCE:
1. Zmapovat stimuly působící na dítě předškolního věku v rámci adaptace na nemocniční prostředí.
2. Zmapovat ošetřovatelské intervence prováděné u dítěte předškolního věku při adaptaci na nemocniční prostředí.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
1. Jaké stimuly působí v adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí?
2. Jaké ošetřovatelské intervence jsou prováděny při adaptaci dítěte předškolního věku na nemocniční prostředí?
METODIKA:
Pro bakalářskou práci bude využito kvalitativní výzkumné strategie, metoda dotazování, technika nestandardizovaného hloubkového rozhovoru a pozorování, prováděné na dětském oddělení.
1.Výzkumný soubor budou tvořit sestry pracující na dětském oddělení
2.Výzkumný soubor budou tvořit hospitalizované děti ve věku od 3 do 6 let.
VYUŽITÍ V PRAXI:
Výsledky práce mohou sloužit sestrám, které pracují na dětském oddělení, stejně tak studentům nebo rodičům hospitalizovaných dětí.Výsledky budou prezentovány v odborném časopisu.
Seznam doporučené literatury
KLÍMA, J., et al. 2016. Pediatriepro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
KRAKOVSKÁ VYORAL, R., 2013. Informovanost rodičů o právech hospitalizovaných dětí. Pediatrie pro praxi 14(6), 392-394. ISSN 1803-5264.
PAULÍK, K., 2017. Psychologie lidské odolnosti. 2. vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
MACHOVÁ, A. 2011. Vybrané konceptuální modely a teorie ošetřovatelství. In: PLEVOVÁ, I., et al. 2011. Ošetřovatelství 1. Praha: Grada. 130-186 s. ISBN 987-80-247-3557-3.
ZACHAROVÁ, E., 2007. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada. 232 s. ISBN 978-80-247-2068-5.
Seznam doporučené literatury
KLÍMA, J., et al. 2016. Pediatriepro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-5014-9.
KRAKOVSKÁ VYORAL, R., 2013. Informovanost rodičů o právech hospitalizovaných dětí. Pediatrie pro praxi 14(6), 392-394. ISSN 1803-5264.
PAULÍK, K., 2017. Psychologie lidské odolnosti. 2. vydání. Praha: Grada. 368 s. ISBN 978-80-247-5646-2.
MACHOVÁ, A. 2011. Vybrané konceptuální modely a teorie ošetřovatelství. In: PLEVOVÁ, I., et al. 2011. Ošetřovatelství 1. Praha: Grada. 130-186 s. ISBN 987-80-247-3557-3.
ZACHAROVÁ, E., 2007. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada. 232 s. ISBN 978-80-247-2068-5.