Práce se zabývá počátky a historickým vývojem elementárního vzdělávání v obci Šindlovy Dvory v letech 1919 do roku 1950. Shrnuje a analyzuje dostupné regionální prameny. První kapitola se věnuje dějinám spojených obcí od roku 1259 do roku 1950. Další kapitoly sledují vznik české školy, organizaci výuky, počty žactva, změny
v pedagogickém sboru, mimoškolní aktivity, četné oslavy, významné události, sbírky
i využívání školní budovy. Práce se také zaměřuje na vliv historických událostí
a politických změn na školství.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the beginnings and historical development of elementary education in the village of Šindlovy Dvory between 1919 and 1950. It summarizes and analyzes available regional sources. The first chapter deals with the history of connected municipalities from 1259 to 1950. The following chapters are devoted to the emergence of a Czech school, the lesson planning, students´statistics, changes in the teaching staff, extracurricular activities, numerous celebrations, important events, collections and use of the school building. The thesis also examincs the influence of historical events and political changes on education.
Klíčová slova
historie obcí, historie vzdělávání, obecná, česká menšinová škola, výuka, žáci, učitelé, česko-německé vztahy.
Klíčová slova v angličtině
history of municipalities, history of education, general, Czech minority school, teaching, pupils, teachers, Czech-German relations.
Rozsah průvodní práce
88 s. (30 500)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá počátky a historickým vývojem elementárního vzdělávání v obci Šindlovy Dvory v letech 1919 do roku 1950. Shrnuje a analyzuje dostupné regionální prameny. První kapitola se věnuje dějinám spojených obcí od roku 1259 do roku 1950. Další kapitoly sledují vznik české školy, organizaci výuky, počty žactva, změny
v pedagogickém sboru, mimoškolní aktivity, četné oslavy, významné události, sbírky
i využívání školní budovy. Práce se také zaměřuje na vliv historických událostí
a politických změn na školství.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the beginnings and historical development of elementary education in the village of Šindlovy Dvory between 1919 and 1950. It summarizes and analyzes available regional sources. The first chapter deals with the history of connected municipalities from 1259 to 1950. The following chapters are devoted to the emergence of a Czech school, the lesson planning, students´statistics, changes in the teaching staff, extracurricular activities, numerous celebrations, important events, collections and use of the school building. The thesis also examincs the influence of historical events and political changes on education.
Klíčová slova
historie obcí, historie vzdělávání, obecná, česká menšinová škola, výuka, žáci, učitelé, česko-německé vztahy.
Klíčová slova v angličtině
history of municipalities, history of education, general, Czech minority school, teaching, pupils, teachers, Czech-German relations.
Zásady pro vypracování
Podstatou práce je vývoj elementárního vzdělávání obce Litvínovice v letech 1900 do 1989. Popisuje celkový pohled na dané historické období v obci Litvínovice a obcí Šindlovy Dvory a Mokré včetně vývoje školství, života občanů, místních aktivit a dopady vlivu politických ideologií. Práce je zpracovaná na základě obecných a školních kronik.
Zásady pro vypracování
Podstatou práce je vývoj elementárního vzdělávání obce Litvínovice v letech 1900 do 1989. Popisuje celkový pohled na dané historické období v obci Litvínovice a obcí Šindlovy Dvory a Mokré včetně vývoje školství, života občanů, místních aktivit a dopady vlivu politických ideologií. Práce je zpracovaná na základě obecných a školních kronik.
Seznam doporučené literatury
Dokumenty Státního oblastního archívu v Třeboni.
Archivní a jiné dokumenty k dějinám obce Litvínovice.
Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895. Praha: F. Kytka, 1897.
Slouka, T. Aktuální otázky politiky Komunistické strany Československa ve vyučování na ZDŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
Cipro, M. Ke koncepci základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
Novotný, M. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006.
Weis, M. Výuka náboženství v letech 1899-1989 jako ukazatel vztahu státu a katolické církve se zřetelem na českobudějovickou diecézi. Košice: Seminár sv. Karola Boromejského v Košiciach, 2007.
Horák, Z., Církve a české školství. Praha: Grada, 2011.
Seznam doporučené literatury
Dokumenty Státního oblastního archívu v Třeboni.
Archivní a jiné dokumenty k dějinám obce Litvínovice.
Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895. Praha: F. Kytka, 1897.
Slouka, T. Aktuální otázky politiky Komunistické strany Československa ve vyučování na ZDŠ. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
Cipro, M. Ke koncepci základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
Novotný, M. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006.
Weis, M. Výuka náboženství v letech 1899-1989 jako ukazatel vztahu státu a katolické církve se zřetelem na českobudějovickou diecézi. Košice: Seminár sv. Karola Boromejského v Košiciach, 2007.
Horák, Z., Církve a české školství. Praha: Grada, 2011.