Informace o kvalifikační práci Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí navštěvujících taneční studio No Limit v Českých Budějovicích
Diplomová práce se zabývá zjištěním funkčních poruch pohybového systému, které se vyskytují nejčastěji u tanečnic navštěvujících taneční studio No Limit. Testování se zúčastnilo 12 dívek, které byly podrobeny vybraným standardizovaným testům. Na základě vyhodnocení vstupního testování u jednotlivých probandek, byla zpracována jejich osobní charakteristika a popis zjištěných poruch. Poté byl navrhnut soubor kompenzačních cvičení, který byl zaveden do tréninkové jednotky. Kompenzační program měl být aplikován po dobu 8 týdnů, vždy po tanečním tréninku 2krát týdně. Vlivem pandemie koronaviru však musel být kompenzační program předčasně ukončen a nebylo možné ověřit jeho účinnost pomocí výstupního testování shodného se vstupním. O to více se diplomová práce zabývá výsledky vstupního testování, provázaností jednotlivých výsledků testů mezi sebou u jednotlivých probandek a celkovou charakteristikou testovaného souboru. Hodnocení držení těla metodou Jaroše a Lomíčka prokázalo, že dobré (téměř dokonalé) držení těla mělo 50 % děvčat, vadné držení těla 42 % děvčat a velmi špatné držení těla mělo 8 % děvčat. Hypermobilita byla prokázána minimálně v jedné zkoušce u 100 % děvčat. Naopak svalové zkrácení nebylo vlivem početné hypermobility nějak zvlášť výrazné. Nejvýraznější bylo u 50 % děvčat zkrácení trojhlavého svalu lýtkového a u 33 % děvčat zkrácení zdvihačů lopatek. V testech svalového oslabení bylo nejčastější u 75 % děvčat oslabení svalů hýžďových, u 50 % děvčat oslabení dolních fixátorů lopatek a u 50 % děvčat oslabení přímého svalu břišního.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at detecting functional disorders of the movement system, which are most found in dancers attending the dance studio No Limit. Twelve girls took part in the testing and were subjected to standardized tests. According to the results of the initial testing of individual probands, their personal characteristics of the detected disorders were processed. Then a set of compensatory exercises was designed, which was introduced into the training unit. The compensation program was to be applied for 8 weeks, always after dance training twice a week. Due to the coronavirus pandemic, the compensation program had to be terminated prematurely and its effectiveness could not be verified through exit compensation program. The diploma thesis is even more concerned with the results of the entrance testing, the interconnection of individual test results with each other for individual probands and the overall characteristics of the tested group. Evaluation of posture by the method of Jaroš and Lomíček showed that 50% of girls had good (almost perfect) posture, 42% of girls had poor posture and 8% of girls had very poor posture. Hypermobility was demonstrated in at least one trial in 100% of girls. On the contrary, muscle shortening was not particularly pronounced due to numerous hypermobility. The shortening of the triceps was more pronounced in 50% of girls and the shortening of the scapula lifts in 33% of girls. In the tests of muscle weakness, the most common weakness of the gluteal muscles was in 75% of girls, the weakening of the lower scapular fixators in 50% of girls and the weakening of the direct abdominal muscle in 50% of girls.
compensation, muscleimbalance, posture, function disorders, dance
Rozsah průvodní práce
111 s. (26 208 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zjištěním funkčních poruch pohybového systému, které se vyskytují nejčastěji u tanečnic navštěvujících taneční studio No Limit. Testování se zúčastnilo 12 dívek, které byly podrobeny vybraným standardizovaným testům. Na základě vyhodnocení vstupního testování u jednotlivých probandek, byla zpracována jejich osobní charakteristika a popis zjištěných poruch. Poté byl navrhnut soubor kompenzačních cvičení, který byl zaveden do tréninkové jednotky. Kompenzační program měl být aplikován po dobu 8 týdnů, vždy po tanečním tréninku 2krát týdně. Vlivem pandemie koronaviru však musel být kompenzační program předčasně ukončen a nebylo možné ověřit jeho účinnost pomocí výstupního testování shodného se vstupním. O to více se diplomová práce zabývá výsledky vstupního testování, provázaností jednotlivých výsledků testů mezi sebou u jednotlivých probandek a celkovou charakteristikou testovaného souboru. Hodnocení držení těla metodou Jaroše a Lomíčka prokázalo, že dobré (téměř dokonalé) držení těla mělo 50 % děvčat, vadné držení těla 42 % děvčat a velmi špatné držení těla mělo 8 % děvčat. Hypermobilita byla prokázána minimálně v jedné zkoušce u 100 % děvčat. Naopak svalové zkrácení nebylo vlivem početné hypermobility nějak zvlášť výrazné. Nejvýraznější bylo u 50 % děvčat zkrácení trojhlavého svalu lýtkového a u 33 % děvčat zkrácení zdvihačů lopatek. V testech svalového oslabení bylo nejčastější u 75 % děvčat oslabení svalů hýžďových, u 50 % děvčat oslabení dolních fixátorů lopatek a u 50 % děvčat oslabení přímého svalu břišního.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is aimed at detecting functional disorders of the movement system, which are most found in dancers attending the dance studio No Limit. Twelve girls took part in the testing and were subjected to standardized tests. According to the results of the initial testing of individual probands, their personal characteristics of the detected disorders were processed. Then a set of compensatory exercises was designed, which was introduced into the training unit. The compensation program was to be applied for 8 weeks, always after dance training twice a week. Due to the coronavirus pandemic, the compensation program had to be terminated prematurely and its effectiveness could not be verified through exit compensation program. The diploma thesis is even more concerned with the results of the entrance testing, the interconnection of individual test results with each other for individual probands and the overall characteristics of the tested group. Evaluation of posture by the method of Jaroš and Lomíček showed that 50% of girls had good (almost perfect) posture, 42% of girls had poor posture and 8% of girls had very poor posture. Hypermobility was demonstrated in at least one trial in 100% of girls. On the contrary, muscle shortening was not particularly pronounced due to numerous hypermobility. The shortening of the triceps was more pronounced in 50% of girls and the shortening of the scapula lifts in 33% of girls. In the tests of muscle weakness, the most common weakness of the gluteal muscles was in 75% of girls, the weakening of the lower scapular fixators in 50% of girls and the weakening of the direct abdominal muscle in 50% of girls.
compensation, muscleimbalance, posture, function disorders, dance
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí navštěvující taneční centrum No Limit v Českých Budějovicích.\\
Výzkumný soubor: Tanečníci hlavní věkové kategorie navštěvující taneční centrum No Limit v Českých Budějovicích.\\
Předpokládané výzkumné metody: Obsahová analýza, obsahová syntéza, pozorování, testování.
Podstatou práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury. Zjistit jaké funkční poruchy pohybového systému se vyskytují u dětí mladšího školního věku, které se účastní pohybového kroužku v tanečním centru No Limit v Českých Budějovicích. Na základě výsledků vyšetření sestavit kompenzační program a ten aplikovat v rámci pohybového kroužku po dobu osmi týdnu. Po ukončení programu provést vyšetření pohybového systému, které je shodné s vyšetřením, které sloužilo jako podklad pro vytvoření kompenzačního programu. Na závěr porovnat výsledky setření a vyvodit závěry.\\
Jedná se o práci teoreticko-didaktickou minimální počet slov textu bude 19 000, a to bez tabulek a příloh. Použité písmo pro základní text bude Calibri velikosti 12, řádkování 1,5.\\
Vzor na: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/vzor_kvalifikacnich_praci.phtml\\
Úkoly práce:\\
- Vypracování literární rešerše.\\
- Výběr výzkumného souboru.\\
- Zpracování testování.\\
- Vypracování intervenčního programu.\\
- Vstupní testování.\\
- Aplikace intervence.\\
- Výstupní testování.\\
- Zpracování výsledků.\\
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí navštěvující taneční centrum No Limit v Českých Budějovicích.\\
Výzkumný soubor: Tanečníci hlavní věkové kategorie navštěvující taneční centrum No Limit v Českých Budějovicích.\\
Předpokládané výzkumné metody: Obsahová analýza, obsahová syntéza, pozorování, testování.
Podstatou práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury. Zjistit jaké funkční poruchy pohybového systému se vyskytují u dětí mladšího školního věku, které se účastní pohybového kroužku v tanečním centru No Limit v Českých Budějovicích. Na základě výsledků vyšetření sestavit kompenzační program a ten aplikovat v rámci pohybového kroužku po dobu osmi týdnu. Po ukončení programu provést vyšetření pohybového systému, které je shodné s vyšetřením, které sloužilo jako podklad pro vytvoření kompenzačního programu. Na závěr porovnat výsledky setření a vyvodit závěry.\\
Jedná se o práci teoreticko-didaktickou minimální počet slov textu bude 19 000, a to bez tabulek a příloh. Použité písmo pro základní text bude Calibri velikosti 12, řádkování 1,5.\\
Vzor na: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/vzor_kvalifikacnich_praci.phtml\\
Úkoly práce:\\
- Vypracování literární rešerše.\\
- Výběr výzkumného souboru.\\
- Zpracování testování.\\
- Vypracování intervenčního programu.\\
- Vstupní testování.\\
- Aplikace intervence.\\
- Výstupní testování.\\
- Zpracování výsledků.\\
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.\\
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.\\
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.\\
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.\\
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.\\
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.\\
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.\\
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.\\
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny. Praha.\\
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny. Praha.\\
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.\\
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.\\
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.\\
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.\\
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.\\
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.\\
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.\\
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.\\
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.\\
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.\\
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.\\
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.\\
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny. Praha.\\
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny. Praha.\\
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.\\
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.\\
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.\\
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Posluchačka prezentovala svoji práci v el. podobě. Úroveň práce bohužel devalvuje několik formálních nedostatků - viz posudky.