Cílem této práce je srovnávací analýza dvou anglických fantasy ság pro děti: The Chronicles of Narnia autora Cliva Staplese Lewise a The Hobbit i The Lord of the Rings autora Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Teoretická část práce podá informace o pohádkové a fantasy literatuře s přiblížením výše uvedených děl. Dále se bude zabývat životní zkušeností obou autorů, jejich spoluprací, a v neposlední řadě i morální filosofií Emmanuela Lévinase, zejména publikací Být pro druhého, jež se soustředí na etické otázky. Vlastní analýza se zabývá následujícími tématy: děti a dospělí, alternativní světy, vztah dobra a zla, konkrétní postavy a jejich náklonnost k dobru či zlu, posouzení odměn a trestů, a nejvyšší morální stav. Na základě této interpretace práce nastíní shodné a rozdílné přístupy obou autorů k této problematice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is a comparative analysis of two English fantasy sagas for children: The Chronicles of Narnia by Clive Staples Lewis, and The Hobbit, as well as The Lord of the Rings by John Ronald Reuel Tolkien. The theoretical part of the thesis gives information about children's fantasy literature with respect to the discussed works, the biography of both authors, their mutual influence, and, last but not least, Emmanuel Lévinas' moral philosophy, in particular, Ethics of the Other, which focuses on ethical questions. The analysis itself deals with the following themes: children and adults, the alternative worlds, good and evil, particular characters and their concern with good or evil, rewards and punishments, and the highest moral status. The thesis attempts to outline the similarities, as well as differences in both author's attitudes.
Klíčová slova
Cílem této práce je srovnávací analýza dvou anglických fantasy ság pro děti: The Chronicles of Narnia autora Cliva Staplese Lewise a The Hobbit i The Lord of the Rings autora Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Teoretická část práce podá informace o pohádkové a fantasy literatuře s přiblížením výše uvedených děl. Dále se bude zabývat životní zkušeností obou autorů, jejich spoluprací, a v neposlední řadě i morální filosofií Emmanuela Lévinase, zejména publikací Být pro druhého, jež se soustředí na etické otázky. Vlastní analýza se zabývá následujícími tématy: děti a dospělí, alternativní světy, vztah dobra a zla, konkrétní postavy a jejich náklonnost k dobru či zlu, posouzení odměn a trestů, a nejvyšší morální stav. Na základě této interpretace práce nastíní shodné a rozdílné přístupy obou autorů k této problematice.
Klíčová slova v angličtině
The Chronicles of Narnia, Clive Staples Lewis, The Hobbit, The Lord of the Rings, John Ronald Reuel Tolkien, "On Fairy-Stories", The Ethics of the Other, children's fantasy literature
Rozsah průvodní práce
54 s. (121 520 včetně mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je srovnávací analýza dvou anglických fantasy ság pro děti: The Chronicles of Narnia autora Cliva Staplese Lewise a The Hobbit i The Lord of the Rings autora Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Teoretická část práce podá informace o pohádkové a fantasy literatuře s přiblížením výše uvedených děl. Dále se bude zabývat životní zkušeností obou autorů, jejich spoluprací, a v neposlední řadě i morální filosofií Emmanuela Lévinase, zejména publikací Být pro druhého, jež se soustředí na etické otázky. Vlastní analýza se zabývá následujícími tématy: děti a dospělí, alternativní světy, vztah dobra a zla, konkrétní postavy a jejich náklonnost k dobru či zlu, posouzení odměn a trestů, a nejvyšší morální stav. Na základě této interpretace práce nastíní shodné a rozdílné přístupy obou autorů k této problematice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is a comparative analysis of two English fantasy sagas for children: The Chronicles of Narnia by Clive Staples Lewis, and The Hobbit, as well as The Lord of the Rings by John Ronald Reuel Tolkien. The theoretical part of the thesis gives information about children's fantasy literature with respect to the discussed works, the biography of both authors, their mutual influence, and, last but not least, Emmanuel Lévinas' moral philosophy, in particular, Ethics of the Other, which focuses on ethical questions. The analysis itself deals with the following themes: children and adults, the alternative worlds, good and evil, particular characters and their concern with good or evil, rewards and punishments, and the highest moral status. The thesis attempts to outline the similarities, as well as differences in both author's attitudes.
Klíčová slova
Cílem této práce je srovnávací analýza dvou anglických fantasy ság pro děti: The Chronicles of Narnia autora Cliva Staplese Lewise a The Hobbit i The Lord of the Rings autora Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Teoretická část práce podá informace o pohádkové a fantasy literatuře s přiblížením výše uvedených děl. Dále se bude zabývat životní zkušeností obou autorů, jejich spoluprací, a v neposlední řadě i morální filosofií Emmanuela Lévinase, zejména publikací Být pro druhého, jež se soustředí na etické otázky. Vlastní analýza se zabývá následujícími tématy: děti a dospělí, alternativní světy, vztah dobra a zla, konkrétní postavy a jejich náklonnost k dobru či zlu, posouzení odměn a trestů, a nejvyšší morální stav. Na základě této interpretace práce nastíní shodné a rozdílné přístupy obou autorů k této problematice.
Klíčová slova v angličtině
The Chronicles of Narnia, Clive Staples Lewis, The Hobbit, The Lord of the Rings, John Ronald Reuel Tolkien, "On Fairy-Stories", The Ethics of the Other, children's fantasy literature
Zásady pro vypracování
Náplní práce bude srovnávací analýza dvou významných fantasy autorů anglické literatury, C.S. Lewise a J.R.R. Tolkiena, z hlediska morální a etické problematiky jejich příběhů. Teoretickým východiskem bude posouzení tradice fantastické literatury pro děti a mládež se zvláštním ohledem na téma dobra a zla. V tomto směru bude práce vycházet z literárně historického kontextu vybraného žánru a z filosofického postoje E. Lévinase. Vlastní analýza bude inspirována díly Hobit, Pán prstenů a Letopisy Narnie. V kapitolách věnovaných interpretaci bude pozornost věnována konkrétním typům postav podle jejich náklonnosti k dobru a zlu (Tolkien: Frodo, Bilbo, Glum, Gandalf a další; Lewis: Edmund, Lucie, Zuzana, Petr, Kaspian, Nikabrik, Eustace ?). Součástí analýzy bude posouzení tématu odměny a trestu, a dále i otázky nejvyššího morálního stavu (Aslan, čaroděj) a jeho opaku (Bílá čarodějnice, Saruman). V neposlední řádě se práce bude věnovat i otázce morálního vývoje Tolkienových a Lewisových postav.
Zásady pro vypracování
Náplní práce bude srovnávací analýza dvou významných fantasy autorů anglické literatury, C.S. Lewise a J.R.R. Tolkiena, z hlediska morální a etické problematiky jejich příběhů. Teoretickým východiskem bude posouzení tradice fantastické literatury pro děti a mládež se zvláštním ohledem na téma dobra a zla. V tomto směru bude práce vycházet z literárně historického kontextu vybraného žánru a z filosofického postoje E. Lévinase. Vlastní analýza bude inspirována díly Hobit, Pán prstenů a Letopisy Narnie. V kapitolách věnovaných interpretaci bude pozornost věnována konkrétním typům postav podle jejich náklonnosti k dobru a zlu (Tolkien: Frodo, Bilbo, Glum, Gandalf a další; Lewis: Edmund, Lucie, Zuzana, Petr, Kaspian, Nikabrik, Eustace ?). Součástí analýzy bude posouzení tématu odměny a trestu, a dále i otázky nejvyššího morálního stavu (Aslan, čaroděj) a jeho opaku (Bílá čarodějnice, Saruman). V neposlední řádě se práce bude věnovat i otázce morálního vývoje Tolkienových a Lewisových postav.
Seznam doporučené literatury
Campbell, Joseph, Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků, Praha: Portál, 2000.
Carpenter, Humphrey, Prichard, Mari, The Oxford Companion to Children´s Literature, Oxford, New York: O.U.P., 1987.
Čeňková, Jana, Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež, Praha: Portál, 2006.
Gavin, A.E., Routledge, Ch., Mystery in Children´s Literature, London: Palgrave Macmillan, 2001.
Gennep, Van Arnold, Přechodové rituály: systematické studium rituálů, Praha: NLN nakladatelství Lidové noviny, 1997.
Held, Jacqueline a Radina, Otomar, V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, překlad Otomar Radina, Praha: Albatros, 1985.
Hodrová, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993.
Hunt, Peter, Alternative Worlds in Fantasy Fiction, London: Continuum, 2001.
Jackson, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981.
Lévinas, Emmanuel, Být pro druhého, Praha: Zvon 1998.
Manlove, C.N., From Alice to Harry Potter: children's fantasy in England [online], Christchurch, N.Z.: Cybereditions, ?2003 [cit. 2015-11-25]. http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10041220
Meletinskij, J.M., Poetika mýtu, Bratislava: Pravda, 1989.
Propp, V.J., Morfologie pohádky a jiné studie, překlad Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová, Miroslav Červenka, Nakladatelství H&H, 2008.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Tolkien, J.R.R., "O pohádkách," Pohádky, Praha: Winston Smith, 1992, s. 113-188.
Seznam doporučené literatury
Campbell, Joseph, Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků, Praha: Portál, 2000.
Carpenter, Humphrey, Prichard, Mari, The Oxford Companion to Children´s Literature, Oxford, New York: O.U.P., 1987.
Čeňková, Jana, Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež, Praha: Portál, 2006.
Gavin, A.E., Routledge, Ch., Mystery in Children´s Literature, London: Palgrave Macmillan, 2001.
Gennep, Van Arnold, Přechodové rituály: systematické studium rituálů, Praha: NLN nakladatelství Lidové noviny, 1997.
Held, Jacqueline a Radina, Otomar, V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, překlad Otomar Radina, Praha: Albatros, 1985.
Hodrová, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993.
Hunt, Peter, Alternative Worlds in Fantasy Fiction, London: Continuum, 2001.
Jackson, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981.
Lévinas, Emmanuel, Být pro druhého, Praha: Zvon 1998.
Manlove, C.N., From Alice to Harry Potter: children's fantasy in England [online], Christchurch, N.Z.: Cybereditions, ?2003 [cit. 2015-11-25]. http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10041220
Meletinskij, J.M., Poetika mýtu, Bratislava: Pravda, 1989.
Propp, V.J., Morfologie pohádky a jiné studie, překlad Marcela Pittermannová, Hana Šmahelová, Miroslav Červenka, Nakladatelství H&H, 2008.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Tolkien, J.R.R., "O pohádkách," Pohádky, Praha: Winston Smith, 1992, s. 113-188.