Bakalářská práce se věnuje tématu Krize mladého věku. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje klíčovým tématům zaměřeným na krizi, problematiku Emerging Adulthood a vývojových aspektů mladé dospělosti. Empirická část zahrnuje popis výzkumného souboru, metodologická specifika, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Výzkumný soubor se skládal z 9 informantů, kterých se daná problematika týkala. Pro zajištění výzkumných dat byl použit kvalitativní výzkum, konkrétně polostrukturovaný a nestrukturovaný hloubkový rozhovor. Pomocí techniky vyložení karet byly prezentovány a explanovány jednotlivé tematické kategorie a výsledky výzkumu. Všechny získané informace byly ve finální fázi komparovány s informacemi a poznatky poskytnutými odborníky a s informacemi shromážděnými v teoretické části výzkumu. Práce si kladla za cíl komplexně zmapovat problematiku krizí a negativních prožitků u osob ve věkovém rozpětí 19-32 let. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit vnímané příčiny vzniku těchto krizí, psychické problémy krizi provázející a strategie, jež se při jejich překonávání projevily jako účinné. Výsledky výzkumu poukazují na široké spektrum simultánně působících příčin vzniku krizí u této věkové skupiny. Ty nesou ať už vývojová tak sociální a dobová specifika. Krize jsou provázené pocity chybějícího smyslu a problémů úzkostného a depresivního charakteru. Kontakt s přírodou, fyzická aktivita, podpůrné sociální faktory a seberealizace se projevily jako účinné při překonávání krizí a problémů s nimi spojených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of Quarter-life crisis. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals with key topics focused on crisis, issues of Emerging Adulthood and developmental aspects of young adulthood. The empirical part includes a description of the research group, methodological specifics, research objectives and research questions. The research group consisted of 9 informants concerned with the issue. Qualitative research was used to provide research data, namely semi-structured and unstructured in-depth interviews. Using card unloading techniques, individual thematic categories and research results were presented and explained. All information obtained was compared with the information and knowledge provided by the experts and the information collected in the theoretical part of the research in the final phase. The aim of the thesis was to comprehensively map out the problems of crises and negative experiences of people at the age of 19-32 years. The partial objectives of the research were to find out the perceived causes of the emergence of these crises, the psychological problems accompanying the crisis and the strategies that effectively helped to overcome them. The research results point to a broad spectrum of simultaneous causes of the emergence of crises in this age group. These have both developmental and social and period specificities. Crises are accompanied by feelings of lack of meaning and problems of anxiety and depression. Contact with nature, physical activity, supportive social factors and self-realization have proved to be effective in overcoming the crises and problems associated with them.
Klíčová slova
Krize, Quarter life crisis, Emerging adulthood, Sociokulturní proměny, Generace Y, Mladá dospělost
Bakalářská práce se věnuje tématu Krize mladého věku. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje klíčovým tématům zaměřeným na krizi, problematiku Emerging Adulthood a vývojových aspektů mladé dospělosti. Empirická část zahrnuje popis výzkumného souboru, metodologická specifika, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Výzkumný soubor se skládal z 9 informantů, kterých se daná problematika týkala. Pro zajištění výzkumných dat byl použit kvalitativní výzkum, konkrétně polostrukturovaný a nestrukturovaný hloubkový rozhovor. Pomocí techniky vyložení karet byly prezentovány a explanovány jednotlivé tematické kategorie a výsledky výzkumu. Všechny získané informace byly ve finální fázi komparovány s informacemi a poznatky poskytnutými odborníky a s informacemi shromážděnými v teoretické části výzkumu. Práce si kladla za cíl komplexně zmapovat problematiku krizí a negativních prožitků u osob ve věkovém rozpětí 19-32 let. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit vnímané příčiny vzniku těchto krizí, psychické problémy krizi provázející a strategie, jež se při jejich překonávání projevily jako účinné. Výsledky výzkumu poukazují na široké spektrum simultánně působících příčin vzniku krizí u této věkové skupiny. Ty nesou ať už vývojová tak sociální a dobová specifika. Krize jsou provázené pocity chybějícího smyslu a problémů úzkostného a depresivního charakteru. Kontakt s přírodou, fyzická aktivita, podpůrné sociální faktory a seberealizace se projevily jako účinné při překonávání krizí a problémů s nimi spojených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of Quarter-life crisis. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals with key topics focused on crisis, issues of Emerging Adulthood and developmental aspects of young adulthood. The empirical part includes a description of the research group, methodological specifics, research objectives and research questions. The research group consisted of 9 informants concerned with the issue. Qualitative research was used to provide research data, namely semi-structured and unstructured in-depth interviews. Using card unloading techniques, individual thematic categories and research results were presented and explained. All information obtained was compared with the information and knowledge provided by the experts and the information collected in the theoretical part of the research in the final phase. The aim of the thesis was to comprehensively map out the problems of crises and negative experiences of people at the age of 19-32 years. The partial objectives of the research were to find out the perceived causes of the emergence of these crises, the psychological problems accompanying the crisis and the strategies that effectively helped to overcome them. The research results point to a broad spectrum of simultaneous causes of the emergence of crises in this age group. These have both developmental and social and period specificities. Crises are accompanied by feelings of lack of meaning and problems of anxiety and depression. Contact with nature, physical activity, supportive social factors and self-realization have proved to be effective in overcoming the crises and problems associated with them.
Klíčová slova
Krize, Quarter life crisis, Emerging adulthood, Sociokulturní proměny, Generace Y, Mladá dospělost
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou aktuálně diskutovaného sociálního jevu "quarter life crisis" neboli krize mladého věku. Cílem práce je vymezit pojem krize mladého věku a popsat jej v kontextu vývojové i sociální psychologie, zmapovat pohled a názor odborníků z oblasti psychologie na tuto problematiku a provést empirické šetření mezi mladými lidmi, které by mohlo přinést pohled těch, jichž se popisovaný fenomén může týkat. Empirická část práce bude upřesňována v průběhu analýzy zahraničních zdrojů popisujících "quarter life crisis"; předpokládáme kvalitativní nebo smíšený výzkum. Součástí výzkumného designu budou hloubkové rozhovory s probandy, kteří spadají do věkového rozmezí, v němž by se měla potencionálně krize mladého věku projevit.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou aktuálně diskutovaného sociálního jevu "quarter life crisis" neboli krize mladého věku. Cílem práce je vymezit pojem krize mladého věku a popsat jej v kontextu vývojové i sociální psychologie, zmapovat pohled a názor odborníků z oblasti psychologie na tuto problematiku a provést empirické šetření mezi mladými lidmi, které by mohlo přinést pohled těch, jichž se popisovaný fenomén může týkat. Empirická část práce bude upřesňována v průběhu analýzy zahraničních zdrojů popisujících "quarter life crisis"; předpokládáme kvalitativní nebo smíšený výzkum. Součástí výzkumného designu budou hloubkové rozhovory s probandy, kteří spadají do věkového rozmezí, v němž by se měla potencionálně krize mladého věku projevit.
Seznam doporučené literatury
1. Arnett, J. J. (2004). Emeging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press.\\
2. Barr, D. (2004). Get it together: a guide to surviving your quarterlife crisis. Coronet.\\
3. Bejček, J. (2006). Kde končí dospívání a kde začíná dospělost?(Přechod do dospělosti pohledem mladých mužů). Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.\\
4. Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.\\
5. Andrews, M. (2016). The existential crisis. Behavioral Development Bulletin, 21(1), 104.\\
6. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada publishing as.\\
7. Mikauš, O. (2007). Subjektivní vnímání dospělosti a vztah k rodičům v období mezi adolescencí a dospělostí (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).\\
8. Přikrylová, V. (2009). Přechodové rituály do dospělosti a jejich význam v životě současné mládeže.\\
9. Říčan, P. (2004). Cesta Životem. Praha: Portál.\\
10. Sheehyová, G. (1999). Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Portál.\\
11. Shulman, S., & Nurmi, J. E. (2010). Dynamics of goal pursuit and personality make?up among emerging adults: Typology, change over time, and adaptation. New Directions for Child and Adolescent Development, 2010(130), 57-70.\\
12. Vaníčková, J. (2007). Mezi dospíváním a dospělostí (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).\\
13. Zarrett, N., & Eccles, J. (2006). The passage to adulthood: Challenges of late adolescence. New Directions for Student Leadership, 2006(111), 13-28.
Seznam doporučené literatury
1. Arnett, J. J. (2004). Emeging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press.\\
2. Barr, D. (2004). Get it together: a guide to surviving your quarterlife crisis. Coronet.\\
3. Bejček, J. (2006). Kde končí dospívání a kde začíná dospělost?(Přechod do dospělosti pohledem mladých mužů). Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.\\
4. Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.\\
5. Andrews, M. (2016). The existential crisis. Behavioral Development Bulletin, 21(1), 104.\\
6. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada publishing as.\\
7. Mikauš, O. (2007). Subjektivní vnímání dospělosti a vztah k rodičům v období mezi adolescencí a dospělostí (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).\\
8. Přikrylová, V. (2009). Přechodové rituály do dospělosti a jejich význam v životě současné mládeže.\\
9. Říčan, P. (2004). Cesta Životem. Praha: Portál.\\
10. Sheehyová, G. (1999). Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Portál.\\
11. Shulman, S., & Nurmi, J. E. (2010). Dynamics of goal pursuit and personality make?up among emerging adults: Typology, change over time, and adaptation. New Directions for Child and Adolescent Development, 2010(130), 57-70.\\
12. Vaníčková, J. (2007). Mezi dospíváním a dospělostí (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií).\\
13. Zarrett, N., & Eccles, J. (2006). The passage to adulthood: Challenges of late adolescence. New Directions for Student Leadership, 2006(111), 13-28.