Práce se zabývá vlivem nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na používání tabletů jejich dětmi. Cílem práce je zpracovat teoretická východiska ze tří základních okruhů (média, dítě předškolního věku a volný čas). Nejprve se čtenář seznámí se základními pojmy v oblasti médií a jejich charakteristikou, dispozicí dítěte předškolního věku obecně a v souvislosti s médii a jejich dopady na dítě, a v poslední řadě s oblastí volného času.
Praktická část obsahuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit případný vliv nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na způsob, jakým děti předškolního věku používají tablet. Výsledky výzkumného šetření jsou v závěru konfrontovány se stanovenými hypotézami a propojeny s teoretickými poznatky.
Anotace v angličtině
The master thesis focuses on the influence of the highest achieved education of parents on the use of tablets by their children. The thesis aims are to review the theoretical background from three main areas (media, preschool child, and leisure). First, the reader gets acquainted with the basic concepts in the field of media and their characteristics, and the disposition of the preschool child in general. Last but not least, the thesis will introduce media's impact on the children, and their leisure time.
The practical part contains a research survey to find out the possible influence of the highest achieved education of parents on how preschool children use tablets. In the end, the research survey results are confronted with the established hypotheses and connected with theoretical knowledge.
Klíčová slova
média, mediální technologie, mediální gramotnost, dítě předškolního věku, volný čas
Klíčová slova v angličtině
media, media technology, media literacy, preschool children, leisure time
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vlivem nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na používání tabletů jejich dětmi. Cílem práce je zpracovat teoretická východiska ze tří základních okruhů (média, dítě předškolního věku a volný čas). Nejprve se čtenář seznámí se základními pojmy v oblasti médií a jejich charakteristikou, dispozicí dítěte předškolního věku obecně a v souvislosti s médii a jejich dopady na dítě, a v poslední řadě s oblastí volného času.
Praktická část obsahuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit případný vliv nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na způsob, jakým děti předškolního věku používají tablet. Výsledky výzkumného šetření jsou v závěru konfrontovány se stanovenými hypotézami a propojeny s teoretickými poznatky.
Anotace v angličtině
The master thesis focuses on the influence of the highest achieved education of parents on the use of tablets by their children. The thesis aims are to review the theoretical background from three main areas (media, preschool child, and leisure). First, the reader gets acquainted with the basic concepts in the field of media and their characteristics, and the disposition of the preschool child in general. Last but not least, the thesis will introduce media's impact on the children, and their leisure time.
The practical part contains a research survey to find out the possible influence of the highest achieved education of parents on how preschool children use tablets. In the end, the research survey results are confronted with the established hypotheses and connected with theoretical knowledge.
Klíčová slova
média, mediální technologie, mediální gramotnost, dítě předškolního věku, volný čas
Klíčová slova v angličtině
media, media technology, media literacy, preschool children, leisure time
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit zda se liší využívání tabletů dětmi předškolního věku podle stupně dosaženého vzdělání jejich rodičů. Pokud ano, jak konkrétně.
- Jak často děti předškolního věku používají tablety denně v kontextu dosaženého vzdělání jjich rodičů?
- Co děti předškolního věku na tabletu dělají nejčastěji?
- Jak často je dítě předškolního věku s tabletem bez přítomnosti rodičů?
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit zda se liší využívání tabletů dětmi předškolního věku podle stupně dosaženého vzdělání jejich rodičů. Pokud ano, jak konkrétně.
- Jak často děti předškolního věku používají tablety denně v kontextu dosaženého vzdělání jjich rodičů?
- Co děti předškolního věku na tabletu dělají nejčastěji?
- Jak často je dítě předškolního věku s tabletem bez přítomnosti rodičů?
Seznam doporučené literatury
1. BUERMANN, Uwe. Jak (pře)žít s médii: příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky: výzkumná práce Institutu pro pedagogiku a smyslovou a mediální ekologii (IPSUM). Hranice: Fabula, 2009. ISBN 978-80-86600-58-1.
2. BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-85947-67-6.
3. GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.
4. JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
5. KIRSH, Steven J. Media and youth: a developmental perspective. Malden, MA: WileyBlackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-7948-5.
6. KRČMÁŘOVÁ, Barbora. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. ISBN 978-80-904920-2-8.
7. MACEK, Jakub. Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-025-4.
8. SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
9. TAPSCOTT, Don. Grown up digital how the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill, 2009. ISBN 9780071641555.
10. VALKENBURG, Patti M. Children's responses to the screen: a media psychological approach. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2004. ISBN 0-8058-4763-4.
Seznam doporučené literatury
1. BUERMANN, Uwe. Jak (pře)žít s médii: příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky: výzkumná práce Institutu pro pedagogiku a smyslovou a mediální ekologii (IPSUM). Hranice: Fabula, 2009. ISBN 978-80-86600-58-1.
2. BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-85947-67-6.
3. GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3921-2.
4. JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013. ISBN 978-80-87500-38-5.
5. KIRSH, Steven J. Media and youth: a developmental perspective. Malden, MA: WileyBlackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-7948-5.
6. KRČMÁŘOVÁ, Barbora. Děti a online rizika: sborník studií. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012. ISBN 978-80-904920-2-8.
7. MACEK, Jakub. Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-025-4.
8. SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
9. TAPSCOTT, Don. Grown up digital how the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill, 2009. ISBN 9780071641555.
10. VALKENBURG, Patti M. Children's responses to the screen: a media psychological approach. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2004. ISBN 0-8058-4763-4.